امام رضا (ع) بهترین الگوی حکومت اسلامی و زندگی اجتماعی است


ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1855131

هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت از جمله امامانی هستند که رفتارشان الگوی مناسبی در حکومت اسلامی و زندگی اجتماعی محسوب می شود که جلوه های رفتارشان به لحاظ حضور در عرصه های مختلف دینی، سیاسی و اجتماعی ثبت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هوارستان، امروز هشتمین سالگرد ولادت امام علی بن موسی الرضا (ع) با هشتمین شادی شیعیان است. امام رضا (ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم (ع) به فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته بود و از هرگونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی مبرا بود و توانست دوستی عام و خاص را جلب کند.

امام هشتم به دلیل صفات اخلاقی باوقار در دل شیعه و سنی محبوب شد. اوج گیری احساسات دینی به نفع امام رضا (ع) با توطئه چینی ها حضرت را مسموم و به شهادت رساند.

بر همین اساس، در سالروز ولادت امام رضا(ع)، برای تحلیل برخی از فضایل فردی و اخلاقی آن حضرت، با حجت الاسلام ابوالفضل حسنی صفت، کارشناس مذهبی و معاون فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی گفت وگو کرده ایم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روش تربیتی امام رضا(ع) ایجاد فضای اخلاقی برای افراد مختلف جامعه است، گفت: مراقبت و نظارت و دوری از معاشرت مربیان با صاحب رذایل اخلاقی یکی از مهم ترین روش های رفتاری است. امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی جامعه.

حجت الاسلام حسنی صافات در ادامه به ویژگی های اخلاقی مدیران از نظر امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت در این باره می فرماید: اگر انسان دارای پنج ویژگی باشد، می توان به خیر و موفقیت او امیدوار بود، مانند این دنیا و در زندگی پس از مرگ. ; شخصیت قابل اعتماد داشته باشید، خلق و خوی نجیب داشته باشید، پست و پست نباشید، منش محکم و باوقار داشته باشید، دارای شخصیت نجیب و نیکو باشید و خداترس باشید، یعنی در همه حال قابل اعتماد باشید و به مدیر متکی باشید. ; ثانیاً داشتن اخلاق شریف و برخورد مدبرانه و عاقلانه با مشکلات روز; ثالثاً، نباید کم باشد، بلکه باید زیاد باشد. رابعاً رسیدگی به وقار و وزن و پنجم و از همه مهمتر ترس از خدا، یعنی اگر از غضب خدا برای گناهان و فحشا بترسد، ناخودآگاه موارد قبلی را مشاهده می کند، پس مورد آخر، ترس از خداست. تمام فضایل اخلاقی.به روز رسانی توسط مدیر و ظاهر شود.

وی با اشاره به اینکه سیره و مدیریت توحیدی از دیدگاه امام رضا (ع) توضیح می دهد: در این زمینه نگرش مدیر به ارباب رجوع، عدم اسراف و اسراف مدیر در بیت المال است. معرفی محیط کار به مدیر و عدم تکبر در رفتار و نگرش مدیر.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در سیره اجتماعی امام (ع) دیگر انسان ها از جایگاه مهمی برخوردارند، بنابراین ما موظف هستیم در برنامه زندگی خود برای ارتباط خوب با دیگران جایگاه مهمی داشته باشیم و به عنوان انسان الهی به دیگران خدمت کنیم. وظیفه به طور کامل و بیایید آن را جدی انجام دهیم

حجت الاسلام حسنی صفت با بیان اینکه سبک زندگی اجتماعی و اخلاق جمعی امام (ع) نیز در خور توجه ماست، ادامه داد: ایمان و ارتباط امام رضا (ع) با خدا و عبادت امام را به عنوان رئیس زندگی در جامعه معرفی می کند. دین همچنین تسلیم در برابر امام (ع) و رهبری صالح، نظام اجتماعی را از ضروریات جامعه دینی معرفی می کند و در صورت نبود رهبری در نظام اجتماعی، جامعه دچار گسست و فروپاشی می شود.

به گفته وی، امام رضا(ع) در عرصه تعاملات عمومی و اجتماعی با یکدیگر بر عناصری که در عصر حاضر حیاتی تلقی می شوند تاکید دارند، به طوری که فقدان آن ها در قرن اخیر باعث رنجش مردم شده است. او الگوی اخلاق نیکو و ساده زیستی در بین مردم بود، هر چند با قرار گرفتن در قیمومیت مامون می توانستند در تشریفات زندگی کنند، بنابراین این نوع رفتار امام رضا (ع) بهترین الگو برای مسئولان نظام اسلامی است. سیستم.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: با استفاده از این عناصر اخلاقی کینه های انسانی در زندگی کاهش می یابد و مردم به آرامش می رسند چرا که آنچه امروز مردم را نگران می کند رعایت نکردن حقوق در حوزه هایی مانند روابط اجتماعی و سازمانی و روابط خانوادگی است.بین المللی روابطی که در آن ظلم و ستم زیادی بر بشریت وارد شده است.

حجت‌الاسلام حسنی صفت با تأکید بر اینکه ویژگی‌های امام رضا (ع) در گفتار، کردار و رفتار امام برای ما و جامعه ما زنده است، گفت: هرکس بر اساس مبانی و ارزش‌های دینی حرکت کند. و آری خدا را اطاعت می کند و برای حفظ محبت و ولایت اهل بیت، مورد احترام و احترام است، می خواهد از هر قبیله و قوم و حزب و خطی باشد. اما کسانی که ارزش ها و اصول را زیر پا می گذارند و خدا و رسولش را نافرمانی می کنند و از مکتب اهل بیت (ع) فاصله می گیرند و ولایت خود را برپا می کنند، ارزشی ندارند.

وی افزود: سخنان معصوم مانند قرآن در همه زمان ها و مکان ها مطرح است و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

این کارشناس مذهبی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به عشق خود به ادیان و مذاهب مختلف به امام رضا (ع) به دلیل اینکه ایشان پناهگاه و پناهگاهی است که همیشه آرامش بخش است، گفت: خود امام فرمودند: از ما بخواهید. کمک کنید.» بنابراین مردم در مواقع سختی ذهن و دل به سمت حرم رضوی معطوف می کنند و یکی از دلایل توسل این است که با امام وساطت می کنند و به آرامش می رسند.

حجت الاسلام حسنی صفت گفت: امام رضا (ع) همیشه مورد محبت مردم بوده و همه به طرق مختلف از جمله نامگذاری فرزندان، انفاق و نذورات و شرکت در پیاده روی به مقصد مشهد در ایام پایانی ماه صفر تلاش کرده اند. به عنوان سالگرد امام مهربانی، این دوستی و ارادت آنها را نشان می دهد.


آخرین کلمه

امام رضا (ع) همواره مورد علاقه ایرانیان بوده و فضایل اخلاقی و رفتاری ایشان نه تنها شیعیان، بلکه پیروان سایر ادیان را نیز مجذوب خود کرده است. رهبر معظم انقلاب درباره ویژگی ها و ابعاد ارادت مردم به امام رضا (ع) جمله ای متقن دارند: این ویژگی ها باعث شده مردم ایران عاشق اهل بیت باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید