همه روابط اجتماعی در زندگی ما در عاشورا قابل احیا است/عاشورا سبک زندگی اجتماعی ما را شکل می دهد.


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886257

همه روابط اجتماعی در زندگی ما در عاشورا قابل احیا است/عاشورا سبک زندگی اجتماعی ما را شکل می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; احسان یاوری کارشناس تاریخ تشییع جنازه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس با اشاره به اینکه واقعه عاشورا جریانی است که می توان آن را با زندگی روزمره ما تطبیق داد، اظهار کرد: همه امور زندگی انسان باید مطابق با شئونات باشد. رفتار امام برای موفقیت در راه الهی نیز باید در این واقعه حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نامگذاری دهه اول عاشورا به نام افراد مختلف از یاران امام حسین علیه السلام، افزود: در سیره هر یک از این بزرگواران ویژگی خاصی نهفته است که باید این مهم را با آن تطبیق دهیم. رفتارمان در روابط اجتماعی و برویم به آن.

یک پژوهشگر تاریخ تشییع با بیان اینکه شب اول محرم در رقه حضرت مسلم عزاداری می کنند، تاکید کرد: تاریخ حضرت مسلم به قدری مهم است و می توان تاکید کرد که ایشان ولی عصر خود بوده اند.
وی ادامه داد: مسلم به عنوان نایب امام به کوفه رفت و متأسفانه کوفی ها نایب امام خود را تنها گذاشتند و در چند روز آینده باعث شهادت امام حسین شدند.
یاوی افزود: همین الان باید از این نکته درس بگیریم و حمایت از مرجعیت را به عنوان نایب عام امام زمان در نظر بگیریم تا گرفتار بلای کوفیان نشویم.

وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از مشکلاتی که در زندگی اجتماعی ما با آن مواجه هستیم بحث غیرت دینی و عفاف است، ادامه داد: در همین راستا امام حسین علیه السلام با قرار دادن خیمه زنانه در صحرای کربلا خیمه زد. خیمه در امن ترین مکان و دور از دسترس ترین نقطه ارتباط با دشمن بر مسئله عفاف تاکید دارد.
یاوری در ادامه وقایع عاشورا را همواره بحثی پرنشاط، پرنشاط و پویا در زندگی دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) بر اساس آموزه های عاشورا، تشکیل حکومت اسلامی را یک اصل در زندگی اجتماعی دانستند و قیام کردند و امروز قیام کردند. ما نتایج این حرکت را می بینیم.

یاوری در ادامه با بیان اینکه ویژگی هایی چون ایثار و ایثار، صبر و استقامت، شهادت و شجاعت، تعهد و مسئولیت پذیری، صداقت و وفاداری که امروزه ارزش های اجتماعی نامیده می شود به اوج خود رسید و در یک روز ظهور کرد. ، عزم را در راه رسیدن به هدف، پاسداری از امامت و ولایت، پاسداری و دفاع از دین و ارزش ها، تولی و تبری، مبارزه با ظلم و ستمگر را یاد خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید