امام سجاد اهداف عاشورا را در قالب دعا و مناجات بیان کرد.


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889000

خطیب بزرگ قیام عاشورا حضرت امام سجاد علیه السلام با سخنرانی ها و خطبه های آتشین خود توانست نهضت احقاق حق سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات دهد و امروز پس از گذشت قرن ها این قیام هنوز باشکوه و جاودانه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهمترین وقایع تاریخ است. واقعه عاشورا و مکتب بزرگ امام حسین(ع) برای هر انسانی درس های بی شماری دارد که زنده نگه داشتن عاشورا و فرهنگ عاشورا پس از این واقعه توسط اهل بیت(ع) به ویژه امام سجاد(ع) انجام شد.
یکی از سیاست های ثابت اهل بیت (علیهم السلام) پس از شهادت سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، احیای نهضت عاشورا بود. زیرا نهضت عاشورا نشانه زیبا و غرورآفرین غیرت دینی، شجاعت، ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و امامان معصوم می خواستند با احیای این ارزش ها در جوامع مسلمان زنده نگه دارند.
امام سجاد (علیه السلام) در این زمینه نقش بسزایی داشت; چرا که در 35 سال عمر پربرکت خود پس از واقعه عاشورا به طرق مختلف نهضت عاشورایی حسینی را در جامعه زنده کردند که مبارزه ای جانانه با نظام حاکم تلقی می شد. برخی از این اعمال امام سجاد علیه السلام ممکن است فریاد مستمری برای سیدالشهدا علیه السلام باشد; یادآوری وقایع عاشورا; سفارش حضرت زیارت امام حسین (ع) و سجده بر مرقد امام حسین (ع) است.
واقعه کربلا چهره زشت بنی امیه را آشکار کرد. اهل بیت علیهم السلام و امام زین العابدین علیه السلام به عنوان پیام آوران عاشورا نقش بسزایی در ارائه چهره زشت بنی امیه در جامعه اسلامی داشتند. خطبه های امام سجاد علیه السلام در کوفه، شام و مدینه و لشکرکشی های پیگیر ایشان در زمان حیاتش بیشترین تأثیر را در این زمینه داشت.

337bd135 dd57 43e6 a87e 5582aca0507f خبر خاکستری

روشنگری های امام سجاد، قیام عاشورا و اسلام را زنده نگه داشت
آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) با اشاره به نقش خطبه ها و دعاهای امام سجاد(ع) در ابلاغ پیام عاشورا و تداوم نهضت حسینی، تصریح کرد: سیره اخلاقی و سیاسی امام سجاد (علیه السلام) عظمت درس امت اسلامی است و این درس ها باید در جامعه تبیین شود.
وی ادامه داد: هر یک از ائمه(ع) به اقتضای زمان خود شیوه خاصی برای رهبری جامعه داشتند، امام زین العابدین(ع) به روشنگری و تبیین حقایق بعد از کربلا و امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) پرداختند. ) فرستادگان و پاسداران عاشورا بودند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اهداف والای نهضت عاشورا گفت: همه وقایع در روز عاشورا و بعد از آن باید برای رسیدن به این اهداف اتفاق می افتاد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اسارت خلق الله و خطبه ها و سخنان امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) در روشنگری مردم و آگاه سازی جامعه نقش بسزایی داشت.
وی تصریح کرد: امام سجاد (علیه السلام) با سخنان و خطبه های خود مردم را به علم دعوت می کرد و موفق می شد مردم را به گونه ای هدایت کند که خفقان برطرف شد و برای بیان سخنانشان آزادی ایجاد شد.

امام سجاد اهداف عاشورا را در قالب دعا و مناجات بیان کرد.
از سوی دیگر آیت الله سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به نقش دعا، خطبه و مناجات امام سجاد(ع) در تداوم نهضت عاشورا، تصریح کرد: اهل بیت(ع) حجت خدا هستند که هر یک به وظیفه ای که خداوند امر شده است، عمل می کنند.
وی ادامه داد: حضرت علی (ع) چندین سال صبر کرد و کاری را که دستور الهی انجام داد انجام نداد. امام حسن مجتبی علیه السلام برای حفظ اسلام و قرآن مجبور به صلح شد و به امام حسین علیه السلام دستور داد که با شمشیر بجنگد، این هم دستور الهی بود.
یکی از اعضای خبرگان رهبری به سردرگمی بعد از واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: بعد از واقعه عاشورا که امام حسین (ع) و همه یاران و یارانش به شهادت رسیدند، سردرگمی عجیبی به وجود آمد که هیچکس به ماجرا اشاره نکرد. کربلا در هر کجا که منجر به انتشار آن می شد.
وی افزود: اگر امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) این خطبه ها را نمی خواندند، نهر کربلا در همان کربلا دفن می شد.
آیت الله توکل همچنین فرمودند: امام سجاد علیه السلام به دلیل غش کردن حاکم نتوانست برخی از سخنان خود را به وضوح بر منبر بیان کند، لذا تمام سخنان خود را در قالب دعا بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: نماز در شئون مختلف اسلام بیانگر روح اسلام است، اما پیام را به صورت خطاب یا بالای منبر و با گفتار محکم منتقل نمی کند.
یکی از اعضای خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام سجاد علیه السلام بدون درگیری به نقشه خود عمل کرد، می نویسد: امام سجاد علیه السلام چون بیشتر نماز می خواند، دشمن با او کاری نداشت، اما سخنان خود را به مردم بیان کرد. مردم در نماز..

abaa350c 9e8d 45e9 a184 ba20a5219051 خبر خاکستری

رهنمودهای امام سجاد(ع) عاشورا را زنده نگه داشت
همچنین خجت‌الاسلام گلزاری با اشاره به نقش امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا می‌گوید: ما زندگی امام سجاد(ع) را به دوران قبل و بعد از امامت تقسیم می‌کنیم.
وی ادامه داد: حتی زمانی که مریض بودند و دشمن به خیمه ها حمله می کرد، وقتی از آنها سوال می شد که چه کار کنید، راهنمایی و هدایت خود را به حضرت زینب(س) می دادند.
این کارشناس مذهبی افزود: تحمل و صبر حضرت زینب (سلام الله علیها) در این لحظه به اوج خود می رسد در حالی که یک زن در مقابل تمام اتفاقات دردناکی که پیش روی او می افتد فقط ناله و گریه می کند اما حرکات این بانوی نمونه از نوع دیگری هستند. .
وی افزود: امام سجاد(ع) را نجات دادند و در واقع این شیرزن با هدایت امام سجاد(ع) باعث رسوایی دشمنان اسلام شد.
حجت الاسلام گلزاری تاکید می کند: رهنمودهای امام سجاد(ع) عاشورا را زنده نگه می دارد به طوری که بعد از گذشت 1400 سال هرکس روایت عاشورا را می شنود همچنان اشک در چشمانش حلقه می زند.

مناجات و مناجات حضرت زین العابدین(ع) ادامه نهضت حسینی بود.
در همین حال آیت الله سید جمال الدین پرور در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به نقش دعا و مناجات امام سجاد(ع) در ادامه نهضت عاشورا پس از واقعه کربلا، تصریح کرد: هر یک از اهل بیت(ع) با آگاهی کامل به زمان، وظیفه خود را تشخیص دادند. جهان و موقعیت و به آن عمل کرد.
وی ادامه داد: این موضوع مهمی است که وقتی انسان می خواهد در مکانی سخنرانی کند باید مخاطب خود و موقعیت خود را بشناسد و بداند برای بیان آن چه سوالی باید گفت.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به خفقان جوی بعد از عاشورا گفت: امام سجاد علیه السلام به دلیل خفقان نمی توانست سریعاً بعد از عاشورا وارد معرکه شود، به همین دلیل به دعا و گفتگو با خدا پرداختند و مطالب بسیار مهمی را در مورد جامعه و مردم بیان کردند. مسئولیت ها
وی افزود: به همین دلیل دعای امام سجاد(ع) علاوه بر نقش تربیتی و سازنده، جنبه اخلاقی و عرفانی و سیاسی و اجتماعی داشت.
رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به اینکه قطعاً با خدا رابطه دارد، با جامعه و مردم ارتباط دارد و گفت: به طور کلی نماز این گونه است در نماز وقتی کسی رابطه خود را با او تقویت می کند. خدایا او نمی تواند توجه عمومی را جلب نکند.
وی افزود: امام سجاد(ع) با خواندن نماز مردم را نسبت به مسائل مهم روز و حوادثی که رخ می داد آگاه می کرد که این نقش بسیار مهم ایشان بعد از واقعه عاشورا بود.

مبلغ بزرگ قیام عاشورا حضرت امام سجاد علیه السلام با سخنرانی ها و خطبه های پرشور خود موفق شد نهضت صالحین سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات دهد. اکنون پس از پانزده قرن، این شورش همچنان با شکوه و جاودانه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید