امام علی (ع) آینه تمام قد رسول خدا (ص) بود.


ساعت: 12:41
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1809013

حجت الاسلام حامد کاشانی گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «علی آینه تمام وجود من است».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت‌الاسلام حامد کاشانی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، در تشریح فضایل امیرالمومنین امام علی (ع) گفت:

وی با بیان اینکه ملاک ایمان مؤمنان علی (ع) و دشمنی با این حضرت، دشمنی با خداست، افزود: مردی نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و پرسید: – پروردگارا، چه کسی را اینقدر دوست داری نام مردی را به عنوان نمونه ذکر کرد; مرد گفت علی (ع) چطور؟ گفت از مردم نپرسیده ام و از خودم نپرسیده ام. تو به مردم گفتی که دوستشان داری و من هم شاید گفته باشم سلمان اما «علیه خودم».

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه سیره حضرت علی (ع) صد در صد منطبق بر سیره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است و امیرالمومنین روح رسول الله است، تصریح کرد: خداوند (ص).

آیه مباهل کجا نازل شد؟

کاشانی یادآور شد: آیه مباهله و آیات قبل از آن در پاسخ به مسیحیان نجران نازل شده است; پس گروهی از مسیحیان به همراه بزرگان خود به مدینه آمدند تا با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره ادعای رسالت خود گفتگو کنند. پیامبر پس از معرفی خود، درباره حضرت عیسی (علیه السلام) فرمودند که او بنده خداست. آنها ولادت حضرت عیسی (ع) را بدون پدر نپذیرفتند و دلیل بر الوهیت او دانستند و سپس آیه 59 سوره آل عمران در رد ادعای آنها نازل شد که «مثل عیسی در نزد خداوند او را به خدا او می رساند. مانند آدم است که او را از خاک آفرید.»

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که مسیحیان نجران همچنان بر ایمان خود پافشاری می کردند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امر خداوند آنان را به مباهله دعوت کرد و درخواست کردند که به روز بعد موکول شود. «فردای آن روز پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و فرزندان و دامادش به مباهل آمدند، اما مسیحیان با مشاهده جدیت و اخلاص پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم. خداوند و یارانش از ترس عذاب الهی و تن ندادن به نصایح بزرگ آنان، با پیامبر اسلام (ص) صلح کردند و از او خواستند که بر دینشان بماند و جزیه بپردازد و پیامبر پذیرفت.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: خداوند کسی نیست که اگر انسان ایمان نیاورد فورا مجازات کند. آیا به نظر شما حکمت و رحمت الهی و حسنات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ایجاب می کند که خداوند از هر گونه منکری نهی کند؟ روشن است که حقیقت نیز زمانی آشکار شد که مسیحیان نجران، زمانی که در سیمای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) امیرالمؤمنین (علیه السلام) گفتند نه، نه، نه. ما نفرین نمی کنیم زیرا نفرین به ما برمی گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید