امام موسی کاظم (ع)؛ به علم و تواضع معروف است


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811566

حضرت باب الحوایی (ع) تمام تلاش خود را برای انجام رسالت دشوار امام و هدایت مسلمانان به کار گرفت و در جهت گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی اقدامات مناسبی انجام داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; امام موسی کاظم (ع) در برهه ای حساس از تاریخ اسلام زندگی می کرد و همواره با توجه به خفقان شرایط موجود سعی در کمک به همه ظرفیت ها و امکانات موجود برای رشد و استحکام تشیع داشت.

آغاز امامت امام موسی کاظم (ع) مصادف با اعمال فشارهای سیاسی و اجتماعی بر خاندان اهل بیت (ع) از سوی حکومت عباسی و ظهور فرقه های بزرگ دینی در چنین شرایطی و با وجود کثرت بود. محدودیت‌های امام کاظم (ع) برای رسیدن به اهداف عالیه‌ای که در نظر داشت، باید به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی روی آورد، اما در این میان، آگاهی از روش‌هایی که امام (ع) در مسیر این فعالیت‌ها به کار می‌برد. از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، با وجود اينكه ساير موضوعات مشابه حوزه وظايف اين اقدامات و ابزارهاي موجود در اختيار حضرت امام خميني (ره) نيز به نوبه خود حائز اهميت است.

امام هفتم شیعیان پس از شهادت امام صادق (ع) مسئولیت سختی بر عهده داشت تا اسلام واقعی را از خطراتی که آن را تهدید می کرد حفظ کند.

نگرانی هایی از جمله حرکت مزدوران خلفای عباسی و تظاهر به دینداری آنان برای ادامه حکومت و نیز خطر فرقه های مذهبی که در آن زمان فعالیت های فرهنگی گسترده ای را آغاز کردند، از مهمترین دغدغه های امام موسی (ع) است. .

در این دوره، انواع فرقه های سیاسی، مذهبی و اجتماعی با شدت زیادی هدفشان جلب مردم بود و دولت عباسی نیز به دلایل سیاسی و تضمین تداوم حکومت خود از فعالیت این جریان ها حمایت می کرد.

در آن زمان اگر اقدامات حضرت امام (ره) برای خنثی کردن این تهدیدها و توطئه ها نبود، شرایط اسفناک بسیاری برای احکام و قوانین اسلامی ایجاد می شد. این اقدامات زمینه ساز توسعه فرهنگی جامعه اسلامی در مسیر درست شد.

امام همامی که با صلابت و قدرت از دین و شریعت اسلام دفاع کرد و بدین وسیله راه سعادت واقعی را در برابر چشمان مؤمنان روشن ساخت.

این امام جماعت دوران کودکی خود را در مکتب پربار جعفری گذراند و مفاهیم واقعی اسلام ناب محمدی را نزد پدر آموخت و آماده به عهده گرفتن مسئولیت سنگین رهبری شیعیان بود و 35 سال رهبری جامعه اسلامی را بر عهده داشت.

این امام با روش‌های مختلف آموزشی و عملی، مناظره‌های سیاسی و مبارزه بی‌وقفه با غاصبان خلافت و تربیت شاگردان فراوان، پایه‌های راه حق و حقیقت را بر همه آشکار ساخته است. این امام بزرگوار در مواجهه با رفتار انتقام جویانه حکام عباسی، روش مناسبی را برای تقویت فرهنگ امت اسلامی، هماهنگ با اهداف بعثت، یادآور خصوصیات اخلاقی پیامبر (ص) برگزید و تبلور یافت. جلوه های خصوصیات و معیارهای پیامبر.

امام قاظم (ع) در زمانی به حضور امام رسید که حکومت بنی عباس در رأس حکومت قرار داشت و منسوب به اولاد پیامبر (ص) بود و امام (ع) را با ظلم و طرق مختلف سرکوب کرد.

امام قاظم (ع) در دوران غیبت خود در میان مردم که به دلیل حبس و بازداشت بود، سعی می کرد با تربیت شاگردان به سؤالات و ابهامات مردم پاسخ دهد.

بدین ترتیب علاوه بر پاسخگویی به سؤالات و مشکلات مردم، زمینه زندگی در عصر غیبت و آماده سازی ذهنی پیروان را برای پذیرش این سؤال فراهم کرد.

نویسنده: حجت الاسلام محمد فولادی – کارشناس مسائل دینی

انتهای یادداشت/

دیدگاهتان را بنویسید