امام یعنی «ما می توانیم» در حوزه های مختلف / در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند تغییر نرم افزار هستیم


ساعت: 17:45
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843619

«ما می توانیم» تک آهنگ سید رسول را نوعی احساس استقلال می داند و می گوید: این مهم ترین خصوصیتی است که پس از انقلاب اسلامی به جامعه ما داده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از 17 دی، نشست خبری 17 دی ماه برای بررسی زوایای تأثیرگذار دیدگاه امام خمینی (ره) در ترویج گفتمان «ما می توانیم» و بازخورد آن در مجموعه های فرهنگی و هنری کشور برگزار شد.


منظور امام از «ما می توانیم» در موارد و زمینه های مختلف بوده است

9 دی: «ما می توانیم» یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. تاثیر این شاخص را در حوزه فرهنگ و هنر چگونه می بینید؟

در این نشست سید رسول منفرد رئیس مرکز انقلاب اسلامی گیلان «ما می توانیم» را احساس استقلال دانست و گفت: معتقد بودیم که می توانیم استقلال داشته باشیم و این مهم ترین ویژگی انقلاب اسلامی است. به جامعه ما اهدا شد.

او گفت که «ما می توانیم» یک موضوع فرهنگی است تا سیاسی. این «ما می توانیم» محبوب شد و جوانان ۱۹ تا ۲۰ ساله را چنان موفق کرد که بالغ شدند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان افزود: در شرایطی که جامعه به شدت به پذیرش این بوروکراسی تمایل داشت، امام خمینی(ره) آمدند و فرمودند: «ما می توانیم؛ ما می توانیم این بوروکراسی را بپذیریم. در موارد و حوزه های مختلف». در واقع انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و این موضوع به حوزه هنری هم سرایت کرد.


نفوذ در عرصه فرهنگ و هنر امری طبیعی و ناخودآگاه است

منتفرد تأثیرپذیری در عرصه فرهنگ و هنر را امری طبیعی و ناخودآگاه دانست و گفت: اگر فردی بتواند فضاسازی کند و انرژی قدرتمندی به جامعه دمیده شود، عناصر آن جامعه تحت تأثیر خودشان قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که به نظر من بعد از انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر افتاد چشمگیر بود، گفت: امام خمینی (ره) نگاهی نو به جامعه ما بخشید و روحیه فرهنگی جدیدی در جامعه دمید که باعث شد اهالی هنر باشند. فعال، تأثیرگذار اگر نگاه کنید، بسیاری از افرادی که در حوزه هنری برای انقلاب اسلامی کار کردند، لزوماً افرادی نیستند که ارتباط سازمانی داشته باشند، بلکه افرادی هستند که با توجه به ابزاری که در اختیار دارند، با انقلاب مرتبط هستند.

منفرد ادامه داد: چون کلام انقلاب اسلامی حرفی جدی، بزرگ و متناسب با فطرت مردم بود، مردم را به خود جذب کرد و هرکس در حد توان خود وارد میدان شد.


هم افزایی انقلاب اسلامی و موسیقی با ترانه های «احمدعلی راغب»

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با استناد به ترانه های احمدعلی راغب در این خصوص گفت: وی با ترانه های خود از جمله ترانه شهید مطهر راه را برای هم افزایی انقلاب اسلامی و موسیقی هموار کرد. . بنابراین افرادی مانند آقایان شجریان، لطفی و ابتهای که در آن زمان در رادیو کار می کردند، لزوماً ارتباط تشکیلاتی با عناصر محوری انقلاب اسلامی نداشتند، اما پس از حوادث 17 شهریور، تحت تأثیر این فضا، استعفا دادند. و تأثیر انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار است.


تاریخچه یک مسجد با سکوی تئاتر در ایران

وی افزود: نکته دیگر این است که در همان زمان یک هیئت مذهبی داشتیم که در حوزه هنری فعالیت می کرد. آقای راجب از فعالان موسیقی مذهبی بود که موسیقی را از مادرش آموخت و بزرگ شد. در دهه 40 مسجدی به نام میانچال در کاشان داشتیم که معماری آن سکویی برای تئاتر محسوب می شد و اینطور نبود که عرصه هنر در بدنه مذهبی و سنتی جامعه صفر باشد.

منفرد با اشاره به شخصیت امام خمینی (ره) در ارتباط با هنر، گفت: امام خمینی (ره) اگرچه نگاه انتقادی به برخی آثار هنری داشتند، اما نگاه مثبتی هم داشتند.


نگاه امام به سینما مثبت است

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به جمله معروف امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ما با فحشا مخالفیم نه سینما، گفت: برخی فکر می کنند امام در این بحث فقط انتقاد می کنند و صحبت می کنند. دیدگاه امام علیه السلام ادامه می دهد: «سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت جامعه باشد». نظر امام خمینی بسیار مثبت است.

7 دی: چه تعداد از ابزارهای هنر به ویژه فیلم و سینما برای رسیدن به اهداف انقلاب استفاده شد؟

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می توان از ابزارهای فیلم و فیلم برای رسیدن به اهداف انقلاب استفاده کرد، گفت: اکنون می بینیم که «سلام فرمانده» چه تأثیری در جامعه داشته است. یا در گذشته شاهد بودیم که چگونه سریال «یوسف پیامبر» در 60 کشور جهان به نمایش درآمد و نگاه انقلاب اسلامی به موضوع و تاریخچه جالب زندگی حضرت یوسف (ع) را بازتاب داد. خیلی چیزهای دیگر از جمله تأثیر سریال پایتخت وجود دارد و ما در حوزه های دیگر مثل شعر که از اول اسلام وجود داشته، فعال بوده ایم.


انفعال در مدیریت فرهنگی چالش/ ضرورت جدی روزنامه نگاری فرهنگی و هنری است

منتفرد با بیان اینکه مصادیق هجمه ها و هجمه های هنری را باید با هنر پاسخ داد گفت: این سوال امروز در جبهه فرهنگی مغفول مانده و در نقطه مطلوبی نیست. ما نیاز به یک انقلاب نرم افزاری در این زمینه داریم و باید از انفعال خلاص شویم.

وی با تأکید بر اینکه انفعال در مدیریت فرهنگ چالشی جدی است، به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره می کند که «نفاق نامحسوس تر از راه رفتن مورچه بر صخره تاریک در شبی تاریک است». ما باید از این مسئله فراتر برویم که همیشه از مسئولیت دوری کنیم و مسئولیت را از دیگران بر عهده بگیریم. این همان انفعالی است که ما از آن رنج می بریم. مشکل در حکمرانی فرهنگی، انفعال است که با عباراتی مانند «نمی‌خواهم کار سیاسی کنم»، «نمی‌خواهم کار کوتاه‌مدت بکنم»، «می‌خواهم کار عمیق انجام دهم»، جلوی برخی مهم‌ها را می‌گیرد. ورود مشکلات به وجود آمده است و فکر می‌کنم برای جلوگیری از این گونه تعاملات به روزنامه‌نگاری فرهنگی و هنری نیاز داریم.

رئیس مرکز انقلاب اسلامی گیلان با ذکر مثالی در این زمینه گفت: در بیانیه برنده اسکار انتخاب فیلم در سال 2024 آمده است که هر فیلمی که بخواهد تولید شود باید چند ویژگی داشته باشد. یا موضوعش مربوط به همجنس گرایی است. یا یک بازیگر و تهیه کننده همجنس گرا هست و … شمشیر می کشد تا موضوع همجنس گرایی هر طور شده در سینما ظاهر شود، حالا که به مدیر فرهنگی ما می گویند برای روز قدس کاری بکنید، طرف به ما می گوید ما هستیم. فرهنگی است و نمی تواند وارد سیاست شود!


تحول فرهنگی پس از اجرای سرود “سلام فرمانده”

وی با طرح این سوال که آیا با تحول فرهنگی مواجه هستیم؟ «آیا نهادهای فرهنگی تفاوتی ایجاد کردند یا گروه هایی مانند سلام فرمانده که هویت جدیدی به دهه 90 دادند؟» مجموعه های انقلابی می توانند بهتر و بیشتر عمل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید