نیازمند مهندسی فرهنگی در جامعه هستیم/ برای ارتقای فرهنگ عمومی، حوزه و دانشگاه تلاش کنیم

ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785343

آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: کشور ما و لذا استان یزد نیاز به مهندسی فرهنگی دارد و مسئولان باید در این زمینه اقدام جدی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله محمدرضا ناصری صبح امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه هنوز تعریف درستی از فرهنگ نداریم، اظهار داشت: تعاریف زیادی از فرهنگ در کتاب آمده است اما اگر به دنبال تعریف کامل باشیم. و در تعریف جامع فرهنگ، فرهنگ را می توان مجموعه ای از آداب و رسوم، سنت ها، خاستگاه ها، باورها و عقاید تعریف کرد.

وی گفت: فرهنگ مجموعه ای از روش های نهادینه شده در انسان است که بر اعمال و رفتار او حاکم است و دشمن تلاش زیادی می کند تا اندیشه ها و سنت های او را برای جامعه ما به فرهنگ تبدیل کند.

امام جمعه یزد گفت: غربی ها در حال برنامه ریزی برای تغییر فرهنگ ملت ها از جمله ملت ایران هستند و به صورت نامحسوس در این عرصه حرکت می کنند و به دنبال تغییر نگرش و آداب و رسوم غنی ایران اسلامی هستند.

ناصری یادآور شد: آنها در بسیاری از عادات حتی فرهنگ تلاش، تلاش و کار تأثیر گذاشته و حتی فرهنگ تفکر را از جامعه ما به ویژه از سیستم آموزشی حذف کرده اند و امروز شاهدیم که دانش آموزان ساعت ها وقت خود را برای کنکور و امتحانات می گذارند. و حفظ کردن. «آنها برای مطالب کتاب وقت می گذارند، اما ساعت به ساعت فکر نمی کنند.

وی ادامه داد: این امر باعث شده است که امروز در مراکز علمی ما تفکری وجود نداشته باشد بلکه روحیه ترحم به خود، عدم اعتماد به نفس، ناامیدی افراد از زندگی، پوچ گرایی و… وجود داشته باشد. در برخی از این مراکز و حتی در بین مردم.» او به منش و رفتار مردم تشویق و تأثیر می‌گذاشت.

امام جمعه یزد گفت: خداوند متعال عشق، محبت و فطرت الهی را در بدن انسان قرار داده است، اما برخی فرهنگ های وارداتی به دنبال ترویج زندگی مادی هستند و راهنمایی هایی که انجام می دهند در مسیر دور شدن انسان از فطرت الهی است.

وی گفت: ما با فرهنگ عمومی و فرهنگ فردی سروکار داریم. فرهنگ عمومی سبک و بستر حرکت در جامعه را برای افراد تعیین می کند و در بسیاری از فضاها مانند مدارس و دانشگاه ها فرهنگ عمومی بر رفتار افراد تأثیر می گذارد.»

ناصری با بیان اینکه فرهنگ جبهه نیز نوعی فرهنگ است، گفت: عده ای با بینش، نگرش و رفتار خود به جبهه رفتند و تحت تأثیر فرهنگ جبهه ها و ارزش های اسلام و انقلاب قرار گرفتند. تا آخر عمر در برابر دشمن و بسیاری از آنها از بین رفتند.

امام جمعه یزد ادامه داد: قبل از انقلاب فرهنگ بی احتیاطی، بی تفاوتی و بی تفاوتی در بین خیل عظیم مردم وجود داشت اما امام راحل این رویه را تغییر داد و مردم را نسبت به سرنوشت کشورش حساس کرد.

وی گفت: در دنیا برای ترویج فرهنگ مورد نظر خود برنامه ها و راهکارهایی دارند و متخصصانشان فرهنگ سازی می کنند که کشورهای اسلامی را از فرهنگ اصیل اسلامی خود دور نگه دارند، اما در کشور ما چنین رویه ای وجود ندارد و باید رعایت کنیم. آداب و رسوم. «و ما اخلاق جمعی و مهندسی زندگی خود را نداریم.

ناصری افزود: در کنار فرهنگ سازی و ارائه راهکار در این زمینه باید ابزار مقابله با فرهنگ های غلط دشمن را نیز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ ترقی، کمال و پیشرفت باید در جامعه ما ترویج شود زیرا دشمن در صدد ترویج فرهنگ رخوت، ناامیدی و تنبلی است که در نهایت به ذلت می انجامد.

امام جمعه یزد بیان کرد: اگر متولیان فرهنگی بخواهند در این عرصه تحولی ایجاد کنند و شاهد ارتقای فرهنگ عمومی باشند، باید روی حوزه های علمیه و دانشگاه کار کنند تا کلیات طرح های حوزه فرهنگ تصویب و اجرایی شود. ارگان ها اقداماتی انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید