در هر جامعه ای فرهنگ موتور محرکه است/ نگاه به حوزه فرهنگی در سطح کلان استان ها نیازمند تغییر است


ساعت: 16:41
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1818047

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سید محمد هاشمی حوزه فرهنگ را بزرگ ترین و عالی ترین عرصه دانست و گفت: فرهنگ موتور محرکه هر جامعه است و توجه به آن نقش موثری در نشاط و امید جامعه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، سید محمد هاشمی امروز یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، حوزه فرهنگ را بزرگترین و عالی ترین عرصه دانست و گفت: در هر جامعه ای، فرهنگ موتور محرکه و ایجاد امید در جامعه نقش موثری دارد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بی شک اگر فرهنگ و مسائل فرهنگی یک جامعه ترویج شود می تواند یک کشور را متحول کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشور امنیت ایجاد کنیم اما با کار فرهنگی نتوانیم احساس امنیت را در جامعه خلاصه کنیم، کاری نکرده ایم.

هاشمی گفت: همه از اقتصاد مقاومتی تعابیر مختلفی دارند اما باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی جز با تولید شکل نمی گیرد، تولید رونق نمی گیرد مگر اینکه کالای داخلی خریداری شود.

وی مشکل جمعیت را بحران آینده کشور عنوان کرد و ادامه داد: بارها در تفاهم نامه های مختلف در این زمینه بررسی شده و به این موضوع رسیده ایم تا رشد جمعیت به باور جامعه تبدیل نشود. این بحران حل نخواهد شد.»

معاون حقوقدانان در امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ یک موضوع اصلی و مهم ترین رکن هر جامعه ای است که به این حوزه توسعه توجه می کند، اما متاسفانه بودجه آن در نظر گرفته شده است. همیشه کم در نظر گرفته می شود و باید در نظر گرفته شود.”

هاشمی بودجه را مهم ترین موضوع فرهنگ خواند و گفت: فرهنگ که جایگاه مهمی در جامعه دارد اما همیشه با بودجه مشکل دارد و این مشکل در همه دولت ها وجود داشته است. امسال حوزه فرهنگ در بودجه تغییری نکرده است وی با بیان اینکه تأخیر رخ داد و 1.8 درصد از کل بودجه کشور به فرهنگ اختصاص یافت، گفت:

وی افزود: نگاه به حوزه فرهنگی در سطح کلان استان ها نیاز به تغییر دارد. کار در این زمینه زمان بر است، اما این مسائل باید توسط دولت و مجلس رسیدگی شود».

هاشمی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال ارزش‌های انقلابی است و ما در انتصابات خود در حمداله این مهم را مد نظر قرار دادیم.

وی گفت: خط مبارزه ما در عرصه فرهنگ، مدیریت های استانی است. اگر به این مهم اعتقاد داشته باشیم، کل سازوکار اداری و مقررات قانونی در وزارت ارشاد باید به گونه‌ای تنظیم شود که به دستگاه‌های استانی اختیاراتی بدهد.»

هاشمی گفت: وزیر ارشاد در راستای تسهیل و حمایت از هنرمند و حفظ ارزش ها مفاد آن را تشریح کرد.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه استانی با ظرفیت بالا و مملو از نهادهای شایسته هنری، قرآنی و مطبوعاتی است که شایسته حمایت بیشتر است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مجموعه جهت یابی را با خود حمایت می کنیم و با مجموعه فرهنگی استان عملیاتی را برنامه ریزی می کنیم تا به حد مطلوب برسیم.

وی مسئولیت را امانتی دانست که باید به مردمش منتقل شود و گفت: ما بیشترین انتصابات پرحاشیه و بی پیرایه را در کشور داریم و این به دلیل همدلی، مهربانی و انسجام در مجموعه جهت گیری است و در هیچ استانی انتصابات نیست. گزینه نامناسب برای مدیریت انتخابات.

هاشمی با اشاره به صفدری، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، گفت: در توافق، تفاهم و قرارداد وزارت فرهنگ و ارشاد و دستورالعمل با مدیرکل، انتصاب وی باید در دستور کار قرار گیرد. “

وی گفت: در این راستا به کرمانشاه کمک می کنیم تا در حوزه فرهنگی به سطح مطلوب برسد و به عنوان محور فرهنگی غرب کشور به آن نگاه کنیم.


67f50ec4 e49e 4ba4 8e38 527dd4c44f22 خبر خاکستری


شأن هنر سیاسی نیست

به گزارش مرصادنیوز، علی صفدری امروز یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تبریک روز جهانی تئاتر و هنرهای نمایشی گفت: امیدوارم این بخش از هنر و فرهنگ در استان کرمانشاه رونق خواهد گرفت.

مدیرکل جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: بستر اصلی رشد و توسعه و امید به آینده بستری به نام فرهنگ است و جایی که دشمنان ما همواره کانون و نقطه حمله بوده اند فرهنگ ماست. “

وی خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته آنچه همواره ثابت بوده و دشمن مدام معطوف به او بوده و هرگز دست از تلاش برنداشته، حوزه فرهنگ است.

صفدری ادامه داد: فرهنگ هوایی است که تنفس می کنیم و جسم و روح جامعه را شکل می دهد.

وی با بیان اهمیت فرهنگ و هنر گفت: جهت دهی به پیشرفت و امید به آینده در همه عرصه ها در اختیار اهالی هنر و فرهنگ است.

صفدری افزود: شأن هنر شأن سیاسی نیست و می خواهیم در مقابل هنر و فرهنگ به آن نگاه کنیم، لذا تعمیق و گسترش مبانی فرهنگی در استان در اولویت است.

وی گفت: استان کرمانشاه به تعبیر رهبر معظم انقلاب سینه بزرگ و چهره زیبای ایران اسلامی است، وقتی از سینه بزرگ به چهره زیبای اسلامی تعبیر شود نشان دهنده شناخت صحیح این استان است.

هاشمی خاطرنشان کرد: مفاخر فرهنگی و هنری همچون مرحوم آیت الله نجومی، مرحوم احمد عزیزی، استاد کلهر، استاد یدالله بهزاد و بسیاری از نزدیکان شناخته شده و محبوب و دوست داشتنی که پرچمدار این مرز و بوم هستند. فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی است.

وی گفت: با کمک همه اهالی فرهنگ و هنر استان تلاش خواهیم کرد تا تصاویری ماندگار از این آب و خاک نظام اسلامی ارائه دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید