اما اگر جراحان زیر میز / طب سنتی; آره یا نه؟ سهم مناطق محروم از امکانات پزشکی

ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794408

در گفتگوی تفصیلی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان شد:

در گفتگو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، چالش های دیگری در حوزه بهداشت و درمان مطرح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار، نظام سلامت در سال های اخیر با چالش های جدی مواجه بوده است. بلندی های جولان، کمبود برخی داروهای خاص، تعرفه های خارج از قوانین برخی پزشکان، دوگانگی طب سنتی و مدرن و… از محوری ترین مشکلات پیش روی نظام سلامت کشور بود.

با تقویت دانشگاه های طب سنتی، داوطلبان به حاشیه رانده می شوند

تبریز بیدار: رویکرد جدید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز به طب سنتی چیست؟ آیا مانند گذشته با طب مدرن مواجهه ای وجود دارد؟

دکتر نگی پور: در حال حاضر دولت جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان نماینده وزارت بهداشت در حال کار بر روی بحث طب سنتی هستند تا رویکردی مثبت و فعال داشته باشند. طب سنتی باید واقعی و علمی باشد و کسانی که توانایی علمی دارند و در رشته طب سنتی تحصیل کرده اند باید شناسایی شوند. دانشگاه های طب سنتی باید با پذیرش معلم و دانشجو تقویت شوند.

اگر طب سنتی گسترش علمی پیدا کند افرادی که تخصص ندارند و خود را به طب سنتی نسبت می دهند به حاشیه می روند. به همین دلیل برنامه‌هایی را برای دانشگاه‌ها در زمینه طب سنتی نوشته‌ایم و در ماه‌ها و سال‌های آینده دانشگاه حیدر گفت‌وگو در طب سنتی را تشدید خواهد کرد.

ضرورت انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک بین طب سنتی و طب نوین

یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه طب سنتی وجود دارد، نبود شکاف در ارتباط بین رشته های مختلف طب جدید و طب سنتی است. در نظر داریم دانشگاه‌های علوم پزشکی سنتی و مدرن را با یک مرکز تحقیقاتی مرتبط کنیم و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک انجام دهیم. مثلاً هنگام تجویز داروی خاص برای بیماری ها، همکاران طب سنتی و طب نوین دور هم جمع می شوند و این موضوع را به صورت تحقیقاتی انجام می دهند و نتایج را در سطح بین المللی منتشر می کنند و این فضا و دیدگاهی را که هر دو رشته دارند ایجاد می کند. به یکدیگر بهتر باشید

اروپا مشتری سرمایه پزشکی ماست / حذف پدیده زیر آب با ایجاد سیستمی از مشوق ها

تبریز بیدار: موضوعی که این روزها برای مردم در حوزه سلامت مطرح است پدیده پول زیر میزی و دریافت تعرفه های غیر سنتی توسط جراحان است. رویکرد دانشگاه علوم پزشکی به این موضوع چیست؟

دکتر نگی پور: ما باید در زمینه های مختلف روی این موضوع کار کنیم، سطح علمی اساتید ما مناسب است و پزشکان ما در کشورهای دیگر در کنفرانس های علمی معتبر شرکت می کنند و البته جذابیتی هم از آنها وجود دارد. اگر نتوانیم این افراد را در جامعه نگه داریم، مردم آسیب می بینند. یک پزشک بیش از 30 سال در این تخصص کار کرده و خود را برای خدمت به مردم تثبیت کرده است. ما نباید سرمایه علمی خود را از دست بدهیم. کشورهای اروپایی حاضرند 20 برابر بیشتر از پولی که ما به پزشکان برای مهاجرت می دهیم بپردازند.

باید از نظر قانونی و فیزیکی درآمد مناسبی برای پزشکان ایجاد کنیم تا با یک سیستم مثبت توانمندی خود را افزایش دهند و یک سری تشویق و حمایت معنوی داشته باشند.

باید با افرادی که از روش های غیرقانونی مبالغ کلان دریافت می کنند برخورد شود و رویکرد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی این است که پزشکان در چارچوب قانون حق الزحمه دریافت کنند. واقعیت این است که اکثریت جامعه پزشکی اینگونه نیستند و اگر یک نفر کار اشتباهی انجام دهد متاسفانه جایگاه دیگران را زیر سوال می برد. در صورت بروز چنین مواردی، ما موظف هستیم طبق قانون عمل کنیم و تلاش می کنیم روندی را ادامه دهیم که این مشکلات کاهش یابد.

برخورد جدی با بیمارستان های خصوصی در صورت عدم رعایت تعرفه ها

تبریزبیدار: گاهی در برخی از تعرفه های بیمارستان های خصوصی خلأ ایجاد می شود. مشاهده آنها را توضیح دهید؟

دکتر نگی پور: مصوبات تعرفه ای در سراسر کشور ابلاغ می شود و بیمارستان های خصوصی و دولتی جدول مشخصی دارند و هیچ بیمارستانی اجازه دریافت مبالغ کلان خارج از تعرفه را ندارد. هر موردی که به ما گزارش شود بررسی می شود و این موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم.

تقویت توریسم درمانی از طریق همکاری بین ادارات و عدم تکرار اشتباهات گذشته

تبریز بیدار: شهر تبریز ظرفیت مناسبی برای گردشگری درمانی دارد که در سال های اخیر از آن استفاده درستی نشده است. برای ارتقای توریسم درمانی چه برنامه ای دارید؟

دکتر نگی پور: در بحث گردشگری پزشکی رویکرد و برنامه های خود را به وزیر بهداشت ارائه کردیم. ما باید در این زمینه به صورت چند بعدی کار کنیم و دانشگاه علوم پزشکی به امکانات، امکانات، تجهیزات و نیروی کار و همچنین تلاش کشورهای دیگر برای تسهیل این امر نگاه کرده است. متاسفانه همکاری های بین بخشی در این زمینه ضعیف است، حتی گاهی در سال های اخیر با گردشگرانی که برای درمان به تبریز می آیند برخورد خوبی نمی شود و گاهی هزینه های زیادی دریافت می شود که تاثیرگذار است.

در این راستا فرمانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، مراکز اجتماعی و… آنها نیاز به گرفتن دست و کمک دارند. این امر باعث ایجاد ظرفیت مالی و اشتغال برای استان می شود و به رونق اقتصادی کمک می کند و می توانیم با کشورهای دیگر تبادلات فرهنگی برقرار کنیم بنابراین همت استان را می طلبد.

توانمندسازی شهرها برای پرهیز از سفرهای پزشکی به تبریز

تبریزبیدار: مراجعات فراوان شهرستان های استان به مراکز درمانی تبریز عدم توزیع مناسب متخصصان و موسسات درمانی در شهرستان ها را نشان می دهد. برنامه شما در این زمینه چیست؟

دکتر نگی پور: نظام جمهوری اسلامی بر عدالت اجتماعی به ویژه عدالت اجتماعی در حوزه سلامت تاکید زیادی دارد. وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی موظفند بهترین خدمات را به مردم به ویژه ساکنان شهرها و مناطق فقیر ارائه کنند.

شهرها برای ما بسیار مهم هستند و برنامه هایی را برای بازدید از شهرها و لمس مشکلات مردم از نزدیک در اولویت قرار می دهیم. رویکرد ما این است که شهرهای درمانی را فعال کنیم تا بیماران تا حد امکان به تبریز مراجعه نکنند. این در حالی است که برخی بیماری ها و درمان های خاص نیز وجود دارد که از نظر تعداد متقاضی بسیار کم است و توزیع آنها در تمام نقاط استان به صرفه نیست و باید در مرکز استان باشد.

مشکل کمبود داروهای خاص را حل کنید

تبریزبیدار: در سال های اخیر چالش کمبود دارو برای بیماری های نادر وجود داشته است، چه برنامه ای برای تهیه این داروها وجود دارد؟

دکتر نگی پور: متأسفانه در سال های گذشته به دلیل تحریم های سرکوبگرانه واردات دارو با مشکل مواجه می شد، اما اکنون موفق به واردات برخی داروها شده ایم. زمانی که دارو وارد کشور شود در تمام استان ها توزیع می شود و الحمدلله در حال حاضر با مشکل کمبود دارو در استان مواجه نیستیم.

از سوی دیگر برخی داروهای خاص توسط نخبگان جوان ایرانی در کشور ساخته شد. اگر به جوانان ایرانی فرصت داده شود می توانند در همه عرصه ها موفق باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید