جهش آموزشی؛ آره یا نه؟


ساعت: 11:18
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881897

جهش تحصیلی فرآیندی است که باید به طور همه جانبه مورد توجه قرار گیرد و جدا از هوش و استعداد، توانایی های فردی و اجتماعی و اخلاقیات فرزندان مورد توجه قرار گیرد و با آگاهی کامل از مزایا و معایب آن تصمیم گیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان با توجه به شرایطی که دارند جهش تحصیلی می کنند.

سبک یادگیری هر دانش آموز متفاوت است و این تغییرات نتیجه استعدادها و توانایی های فردی آنهاست.

والدین باید نسبت به توانایی های فرزندان خود واقع بین باشند و راهنمایی های لازم را به آنها ارائه دهند تا زندگی و مسیر آینده آنها دچار بی برنامگی و توهمات دستیابی به دستاوردهایی که بسیار فراتر از توان دانش آموزان است دچار نشود.


«جهش آموزشی» مورد تایید کارشناسان آموزش و پرورش نیست

علی محمد بیگی در گفتگو با مرصاد نیوز با بیان اینکه سالانه تعداد دانش آموزان متقاضی شروع سریع تحصیلی تغییر می کند، گفت: سال گذشته 305 دانش آموز برای شروع سریع در استان کرمانشاه اقدام کردند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه در نهایت درصد بسیار کمی از متقاضیان واجد شرایط جهش تحصیلی انتخاب شدند، گفت: متقاضیان تا 30 مرداد مهلت دارند تا با مراجعه به پایگاه های تخصصی سنجش سلامت، جهش تحصیلی برای فرزند خود ایجاد کنند.

وی یادآور شد: دانش آموزانی که بخواهند چندین کلاس را رد کنند و یا برای بار دوم به صورت تحصیلی رد شوند در کمیته های تخصصی ویژه بررسی می شوند.

محمد بیقی روند جهش تحصیلی دانش آموزان در سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: از امسال اولیای دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی ابتدا باید درخواست کتبی جهش تحصیلی فرزند خود را به همراه کارنامه وی در تمامی سال های تحصیلی گذشته به مدرسه ارائه کنند. و در صورت صلاحدید استاد، در صورتی که دانش آموز برای جهش تحصیلی مناسب باشد، توسط کمیته های تخصصی مطالعاتی برای تایید معرفی می شود.


c068c0e6 0085 4872 8415 0dd2638ce3db خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه جهش تحصیلی از نظر علمی و تخصصی برای دانش آموزان توصیه و تایید نمی شود، خاطرنشان کرد: اصرار خانواده ها آموزش و پرورش را مجبور به این کار کرده است.

این مسئول همچنین گفت: دانش آموز در دوران گذر تحصیلی در کنار دانش آموزانی قرار می گیرد که از سن اجتماعی و جسمی بالاتری برخوردارند و این امر باعث می شود دانش آموز در حال گذار با گروه همسالان کنار بیاید که می تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد. فرآیند بلوغ اجتماعی و فکری دانش آموزان. بنابراین، روال عادی تمرین تایید شده است.

محمدبیقی در پایان با تاکید بر اینکه جهش تحصیلی دانش آموز می تواند باعث افت تحصیلی دانش آموز شود، گفت: گاهی خانواده ها می خواهند فرزند خود را باهوش جلوه دهند و به همین دلیل بر جهش تحصیلی فرزند خود اصرار دارند. در حالی که طبق بررسی های کارشناسی، وی صلاحیت ندارد.


جهش تحصیلی بر سلامت روان تأثیر می گذارد

رویا فرامرسی در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: والدین هرگز نباید فرزندان خود را با فرزندان دیگر مقایسه کنند زیرا هر فردی استعدادها و توانایی های خود را دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: برخی از خانواده ها فرزندان خود را در کلاس های مختلف خصوصی و تقویتی ثبت نام می کنند و فرزندان خود را تحت فشار زیادی قرار می دهند که استرس، مشکلات روحی و احساس نارضایتی زیادی را در آنها ایجاد می کند. .


ddd75ac0 a6df 45ff a35c 1df21a43f339 خبر خاکستری

وی با اشاره به پیامدهای جهش تحصیلی افزود: کودکانی که در کنار دانش آموزان دیگری قرار می گیرند که از نظر سن و جثه بزرگتر از آنها هستند، سازگاری و سازگاری کافی با آنها ندارند.


ناسازگاری با کودکان بزرگتر باعث مشکلات روحی و ناامیدی می شود

فرامرسی ادامه داد: این ناسازگاری با فرزندان بزرگتر باعث مشکلات روحی و احساس ناامیدی، کاهش عزت نفس و اضطراب می شود.

وی گفت: کودکان تیزهوش و باهوش رشد ناهمزمان را تجربه می کنند. این بدان معنی است که آنها ممکن است از نظر تحصیلی پیشرفته اما از نظر عاطفی نابالغ باشند.

این فارغ التحصیل رشته روانشناسی به یکی از چالش های غیرمنتظره نیز اشاره کرد و گفت: کودکان تیزهوشی که از جهش تحصیلی استفاده می کنند معمولا به شاگرد اول بودن عادت می کنند. این ممکن است بعد از پرش برای این دانش آموزان کمی سخت باشد، آنها در یک کلاس جدید با دانش آموزانی هستند که در یک سطح علمی هستند. بنابراین این مشکل می تواند روحیه این کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: باید هدف خود را از جهش مشخص کرده باشیم و این اصلی ترین نکته ای است که جهش تحصیلی بر سلامت روانی، لذت بردن از زندگی و یادگیری و کیفیت زندگی دانش آموز تأثیر می گذارد یا تأثیر منفی می گذارد.

به گزارش مرصاد نیوز، گاهی جهش تحصیلی منجر به موفقیت در آینده می شود و گاهی به نتیجه مطلوب نمی رسد چرا که جهش تحصیلی فرآیندی است که باید از همه جهات مورد توجه قرار گیرد و جدا از هوش و استعداد باید توانایی ها و اخلاق فردی و اجتماعی فرزندانمان را نیز در نظر بگیریم و با آگاهی کامل از مزایا و معایب آن در نظر بگیریم و تصمیم بگیریم.

بنابراین بهتر است اجازه دهیم دانش آموزان در دوران تحصیل به طور طبیعی روند سنی و رشد فکری خود را طی کنند و فرزندانمان را مجبور نکنیم با دانش آموزانی که 2 سال از آنها بزرگتر هستند همکلاسی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید