برنامه آموزشی برای جبران کمبود و جذب معلمان مربیان آموزشی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حضور مشاوران آموزش و پرورش در مدارس برای کودکان ضروری است، اکنون حدود 13 هزار مشاور در مدارس داریم.

اصغر باقرزاده در برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دو گفت: حدود 114 هزار مدرسه در کشور داریم که حدود 40 هزار مدرسه معلم دارند و امسال 7 هزار مدرسه بازنشسته می شوند.

برنامه آموزشی برای جبران کمبود و جذب معلمان مربیان آموزشی
وی در پاسخ به این سوال مجری که آیا نوجوانان ما بی انگیزه هستند؟ وی گفت: در این زمینه می توان گفت مربیان بی انگیزه هستند اما بچه ها انگیزه زیادی دارند. اینکه یک نوجوان بی انگیزه باشد بستگی به این دارد که در مورد چه مسائلی بی انگیزه باشد. نوجوانان در برخی مسائل انگیزه دارند و در برخی امور کمتر انگیزه دارند.

وی افزود: مدت‌هاست که توجه خاصی به آموزش و پرورش به‌ویژه بخش آموزش و پرورش نمی‌شود، مشکل این است که نیروی انسانی به‌روز نیست و برای ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای آن‌ها را تحت حمایت فکری و معنوی قرار نمی‌دهیم.

باقرزاده افزود: حدود 114 هزار مدرسه در کشور داریم که از این تعداد حدود 40 هزار مدرسه معلم دارند که امسال 7 هزار مدرسه بازنشسته می شوند. البته حدود 50 درصد از این مربیان آموزشی بیش از 20 سال سابقه کار دارند و ما هرگز این نقطه قوت را به روز نکردیم و این مشکل باعث بی انگیزه شدن دانش آموزان می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره راه حل این چالش گفت: برخی از معلمانی که در مدرسه بودند به دلیل عدم ارتباط با مخاطبان روز، درک خود را از مخاطبان نوجوانان درک می کردند. و نیازهای روزمره آنها مشکل داشت و نتوانستند خود را در این زمینه توانمند کنند ارتباط موثر با آنها پشت سر کودکان است. این حداقل در 15 سال گذشته که مربیان آنها به روز نشده اند و با بچه ها هماهنگ نشده اند، ادامه داشته است.

وی افزود: مهمترین چیز در حال حاضر گوش دادن است. از آنجایی که گوش دادن راه ارتباطی است، با ایجاد بستری برای گفت و گو و گوش دادن به سخنان دانش آموزان، دغدغه های آنها را می شناسیم و نیازهای آنها را درک می کنیم.

باقرزاده در پاسخ به این سوال مجری که آیا 15 سال است که حرف بچه ها شنیده نمی شود، افزود: این حرف ها کمتر شنیده می شود; درست است، این تقریباً 15 سال است، اما در 2 سال اخیر تشدید شده است. بچه‌ها بیش از 28 ماه است که از نظر فیزیکی در مدرسه حضور ندارند و در این مدت ارتباط حضوری مداوم بسیار کمی وجود داشته است.

معاون آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آمار و اطلاعات نشان می دهد که نه تنها آموزش و پرورش، بلکه همه دنیا این را تجربه کرده اند. البته دنیا مدارس را تعطیل نکرد، اما ایران اسلامی را متقاعد کرد که مدارس را کاملاً غایب کند. در حالی که مدارس در هیچ کجای دنیا به طور کامل غایب نبوده و تمام آسیب های اجتماعی در این مدت تشدید شده است.

وی 3 رکن اصلی «مدرسه، والدین و رسانه» را در امر تربیت مؤثر می داند و خاطرنشان می کند: باید دید این 3 مقوله چه ارتباطی با کودکان دارد. خانواده ها می گویند ما بچه ها را درک نمی کنیم و نمی توانیم ارتباط و تعامل خوبی با آنها داشته باشیم. در حوزه رسانه هم می بینیم که برخی رسانه ها ارتباط عمیقی با کودکان دارند، مثلاً این روزها می شنویم که می گویند رسانه بازی های رایانه ای با کودکان ارتباط برقرار کرده است، رسانه قوی است و عامل دیگر این است که مدرسه؛ این 3 بخش در این مدت آسیب دیدند.

باقرزاده گفت: طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد حدود 39 میلیون نفر به بازی های رایانه ای می پردازند و باید بررسی شود که تعداد آنها دانش آموز هستند. تحقیقات ما حاکی از آن است که طی 10 سال گذشته، صدمات وارده به کودکان سالانه 1 درصد افزایش یافته است، اما در دو سال گذشته ویروس کرونا این میزان هر سال 2 درصد بوده و افزایش یافته است. ما معتقدیم که باید رابطه خود را با کودکان برقرار کنیم و نیازها و نیات آنها را درک کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما در وزارت آموزش و پرورش به مشکلات اعتراف کرده و مسئولیت را بر عهده می گیریم، تاکید کرد: خبرهای خوبی در حوزه آموزش خواهیم داشت. اگر زمینه عمل و ابراز وجود برای دانش آموزان فراهم شود، بخشی از این مشکلات حل می شود.

وی افزود: تابستان امسال با فعال شدن اردوها حدود 2 میلیون نفر را به سفرهای آموزشی یک روزه بردیم.

باقرزاده ادامه داد: به مراکز فرهنگی و آموزشی اعلام کردیم فضاهای دوستانه برای کودکان فراهم شود. اکنون کودکان پر از مسائل مختلفی هستند که ما کمتر به آنها توجه می کنیم. اگر جایی برای این افراد باز شود به سوالات آنها پاسخ داده می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به بیانات شهید بهشتی اشاره و تصریح کرد: بیانات شهید بهشتی برای ما تعبیری دارد که دامنه و حضور کودکان در هر سنی و در موقعیت های مختلف داده می شود. برای بیان خود .

وی افزود: وظیفه آموزش و پرورش تولید و طراحی بازی نیست; بنیادها و مجموعه های فرهنگی هستند که بازی طراحی می کنند. اولویت هایی وجود دارد که اگر مبانی درست شود، برخی از مشکلات نیز حل می شود.

باقرزاده تصریح کرد: باید به مربیانی که بسیار تلاش می کنند انگیزه و توانمندی ایجاد کنیم. تا کنون دوره های توانمندسازی این مربیان به صورت مجازی بوده است، اما اکنون 6000 نفر از این عزیزان را به صورت حضوری دعوت کرده و با موضوعات مهم آموزشی از جمله بازی آشنا خواهیم کرد.

معاون آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فرآیند یادگیری فرآیندی موثر است که رشد دانش آموز از درون است. زمانی که بتوانیم یک محیط واقعی برای کودکان فراهم کنیم، آنها از بازی خارج می شوند و وارد یک محیط آموزشی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش در فضای مجازی نوعی ارعاب در فضای مجازی است که وقتی فردی را در آن فضا رها می کنیم محیط او را تغییر داده ایم تا بتوانیم رشته زندگی او را تغییر دهیم. آدم باید در فضا و میدان واقعی زندگی کند تا از فضای مجازی خارج شود.

باقرزاده تصریح کرد: باید به این سوال پاسخ دهیم که چه کسانی باید محصولات فرهنگی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند؟ آیا این وظیفه آموزش و پرورش است؟ آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش مسئول فراهم کردن شرایط تحصیلی برای کودکان در مدارس و حتی خارج از مدرسه هستند. درباره اون هیچ شکی نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حضور مشاوران آموزش و پرورش در مدارس برای کودکان ضروری است، اکنون حدود 13 هزار مشاور در مدارس داریم. طبق قانون احیای دستیار مراقبت از خانواده، ما به ازای هر 15 نفر به یک ساعت مشاوره نیاز داریم و هنوز حدود 39000 مشاور برای رسیدن به این هدف فاصله داریم.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان مهم ترین مکان تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است، بنابراین می خواهیم این ظرفیت افزایش یابد و هر ساله بتوانیم تعداد مشخصی از دانشجویان را در حوزه مشاوره تربیت کنیم تا وارد عرصه شوند. مدارس.

دیدگاهتان را بنویسید