امسال بالغ بر 7 میلیون تن گندم خریداری شد


ساعت: 15:40
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895374

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مبارزه با آفات در سال زراعی جاری گفت: در این حوزه سالی مثال زدنی را پشت سر گذاشتیم که بیش از 7 میلیون تن گندم خریداری کردیم، اما میزان پیری آن 7 هزار تن بود که این میزان سالمندی بود. چیز خیلی خوبی است.” خب.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز سال زراعی 1401-1402 و سی و ششمین مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با اشاره به اینکه امنیت غذایی موضوع شماره یک کشورمان است، گفت: : آغاز سال جدید کشاورزی با حضور رئیس جمهور این امر به کشاورزان اعتماد به نفس و انرژی خوبی در آغاز فرآیند تولید می دهد و امیدواریم در سال جدید کشاورزی رکوردهای بیشتری را به ثبت برسانیم و با این روحیه عملکرد بهتری داشته باشیم.

ساداتی نژاد خطاب به رئیس جمهور گفت: دستورات شما در زمینه اجرای طرح تامین مواد غذایی با کیفیت، سالم و ارزان بومی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. همچنین طرح اجرای الگوی کشت در مراحل پایانی خود قرار دارد و به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح انتقال محصولات آبدار به گلخانه ها و همچنین انتقال تولید علوفه به مراتع، تصریح کرد: علت این مشکل تامین زمین برای کشت محصولات استراتژیک است که با رعایت موارد زیر در حال پیگیری است. سیاست های دولت.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به جای افزایش قیمت محصولات استراتژیک به دنبال جایگزینی سیاست های غیر قیمتی است، تصریح کرد: در سال زراعی جاری تحولات مهم بسیاری در حوزه کشاورزی از جمله ابلاغ ضمانت نامه ها رخ داده است. قیمت خرید قبل از شروع فصل زراعی و در ابتدای سال به منظور افزایش انگیزه گندم کاران، قیمت خرید تضمینی گندم به 11 هزار و 500 تومان افزایش یافت که به انگیزه و تمایل تولیدکنندگان کمک زیادی کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه بر این اساس تولید گندم کشور به 11 میلیون تن افزایش یافته است، گفت: علاوه بر این، تولید برنج نیز در سال زراعی جاری 27 درصد و تولید جو نیز 20 درصد افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به مبارزه با آفات در سال زراعی جاری اشاره کرد و تاکید کرد: در این حوزه سال نمونه ای داشتیم به طوری که بیش از 7 میلیون تن گندم خریداری کردیم اما میزان پیری 7 هزار تن بود. اتفاقی که افتاد خیلی خوب است.

وی افزود: در سال زراعی جاری صدور اسناد کشاورزی 80 درصد و رفع اختلاف اراضی 30 درصد افزایش داشته است.

71 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شد

ساداتی نژاد همچنین با بیان اینکه سال بی نظیری را در حوزه حمایت مالی از کشاورزان پشت سر گذاشتیم، افزود: 71 هزار میلیارد تومان از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است که سال گذشته 31 هزار میلیارد تومان بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورها با مشکل کمبود مواد غذایی و جیره بندی مواجه هستند، تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه تامین مواد غذایی مشکلی نداشتیم که مدیون یک تا حد زیادی به کشاورزان.

و ادامه داد: کشاورزان کشور با وجود تحریم ها و خشکسالی تمام تلاش خود را کردند و نگذاشتند تولید آسیب ببیند.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: امروز تعداد زیادی از کشاورزان به عنوان کشاورزان پیشرو و نمونه در این مراسم تجلیل می شوند اما به نظر من همه کشاورزان کشور نمونه هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای کشاورزان پیشرو ادامه داد: این دستاوردها نشان می دهد که می توانیم در برخی محصولات تا 10 برابر پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم از 171 کشاورز پیشرو و 38 تولیدکننده نمونه گندم تجلیل می شود، گفت: دستورالعملی تدوین می شود تا بتوانیم تسهیلات لازم را در اختیار این کشاورزان پیشرو قرار دهیم.

ساداتی نژاد افزود: تلاش ما این است که در جنوب غرب آسیا به یک مرجع غذایی دست پیدا کنیم و ظرفیت های لازم در این زمینه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید