صادرات 102 هزار دلاری محصولات کشاورزی استان مرکزی/ 10 هزار تن گندم بر روی نیاز کشاورزان استان خریداری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب ؛ علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی امروز در جمع خبرنگاران گفت: امسال 225 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به کشت گندم اختصاص یافته که 180 هزار هکتار آن به گندم بارانی00 و x04 به کشت گندم آبی اختصاص یافته است. . .

صفری گفت: 200 میلی متر بارندگی در سال آبی جاری در استان مرکزی بارید و توزیع این بارندگی در استان مناسب نیست.


خرید 10 هزار تن گندم برای نیاز کشاورزان استان

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم از شهرستان ساوه آغاز شده و تاکنون 10 هزار تن گندم بیش از نیاز کشاورزان توسط کشاورزان استان خریداری و ذخیره شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با توجه به نزدیک بودن قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت به قیمت جو، امیدواریم قیمت خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته افزایش یابد. “

صفری با یادآوری اینکه استان به 200 هزار تن گندم در سال نیاز دارد، ابراز امیدواری کرد با مدیریت مصرف آرد در نانوایی ها، کشور و استان مرکزی به این محصول نیاز داشته و کشور با این محصول به خودکفایی برسد.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با پیری گندم برای افزایش کیفیت این محصول در 156 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم منطقه که زیر کشت گندم منطقه مرکزی است انجام شد.


توسعه اراضی گلخانه ای به منظور افزایش بهره وری از آب و خاک کشاورزی در اولویت قرار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه توسعه اراضی گلخانه ای برای افزایش بهره وری از آب و خاک کشاورزی از برنامه های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است، گفت: پنج مجتمع گلخانه ای با 582 واحد گلخانه ای برای استفاده بهینه از آب. 299 واحد در استان به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی سایر واحدها در حال انجام و یا آماده بهره برداری است.

صفری گفت: نرخ مکانیزاسیون در این استان هم اکنون یک و 98 درصد است و پرداخت تجهیزات تزریق ماشین آلات کشاورزی در بخش و افزایش نرخ مکانیزاسیون در استان در دستور کار قرار دارد.


صادرات 102 هزار دلاری محصولات کشاورزی از استان مرکزی

وی افزود: سال گذشته 102 هزار دلار محصولات کشاورزی استان مرکزی صادر شد و سال گذشته انواع محصولات کشاورزی از جمله کشمش، ماهیان زینتی و محصولات تبدیلی از استان صادر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ظرفیت جذب و فرآوری مواد اولیه کشاورزی در صنایع تبدیلی استان مرکزی 3.8 میلیون تن است. مراکز تولید محصولات کشاورزی این استان از توزیع مناسبی برخوردار نیستند.

صفری ادامه داد: 305 واحد تبدیلی، صنایع تکمیلی و تبدیلی مواد اولیه کشاورزی در این استان فعال بودند و فعالیت این واحدها در استان برای 5 هزار و 900 نفر شغل ایجاد کرد.


استان مرکزی یکی از 10 استان برتر کشور است

وی گفت: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در کشاورزی، در تولید گل، زینت و انار نیز جزء 10 استان برتر کشور است، رتبه دوم پسته ششم، گندم از دهم تا دوازدهم، انگور رتبه نهم، قرمز. گوشت در رتبه سوم، تولید شیر در رتبه دوازدهم و گوشت مرغ در رتبه دهم کشور قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه صادرات ماهیان زینتی رتبه اول و در تولید این آبزیان رتبه پنجم و در تولید ماهیان خاویاری رتبه ششم کشور را دارد.

صفری افزود: برای تامین امنیت غذایی استان هم اکنون بیشتر مواد غذایی مورد نیاز مردم آن استان به استثنای نفت در استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه 170 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی ظرفیت اجرای طرح های سیستم های نوین آبیاری را دارد خاطرنشان کرد: تاکنون 72 هزار هکتار از این اراضی به انواع سیستم های آبیاری تحت فشار برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی مجهز شده است. .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 160 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی نیز ظرفیت احداث قنوات و قنات را دارد و تاکنون 30 هزار هکتار از این اراضی به این سامانه ها مجهز شده است.

صفری گفت: برای تامین آب مورد نیاز بهره برداران کشاورزی استان تاکنون 1200 رشته قنات در استان لایروبی و بهسازی شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح ها، شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی استان مرکزی به 44 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: شاخص بهره وری آب در استان مرکزی 800 گرم ماده خشک به ازای هر متر مکعب آب است که هم اکنون به یک هزار و 210 گرم ماده خشک کشاورزی رسیده است.


میزان تولید بخش کشاورزی استان سه میلیون و 100 هزار تن است

صفری ادامه داد: تولیدات بخش کشاورزی این استان سه میلیون و 100 هزار تن است و یک میلیون و 927 هزار تن محصول در بخش کشاورزی، 557 هزار تن باغ و 562 هزار تن از این محصولات در حوزه دام تولید می‌شود. بخش

وی ارزش محصولات بخش کشاورزی استان مرکزی را 300 هزار میلیارد ریال و 400 هزار تن شیر، 56 هزار تن گوشت قرمز، 65 هزار تن مرغ و 41 هزار تن تخم مرغ تولیدی در استان مارکوسی عنوان کرد که بخشی از آن بیش از آن است. مورد نیاز استان بوده و به سایر استان های کشور ارسال می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: هفته جهاد کشاورزی از 21 تا 27 هورداد است که با تجلیل از کشاورزان نمونه استان، برگزاری نمایشگاه آب برای ترویج مصرف آب ماهی و آب در استان و برگزاری دومین نشست سنگر برگزار می شود. سازندگان کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید استان مرکزی از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان در هفته جاری است.

صفری گفت: نمایشگاه آب از 18 تا 24 خردادماه در شهر اراک فعال است و 210 اثر نقاشی کودکان زیر 12 سال از استان های مختلف کشور در معرض دید بازدیدکنندگان از این نمایشگاه قرار گرفت.


22 پروژه در بخش های مختلف کشاورزی به بهره برداری می رسد

وی افزود: بهره برداری از 22 طرح در بخش های مختلف کشاورزی از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در هفته جاری است که با بهره برداری از این طرح ها 178 شغل جدید و 311 شغل در استان ایجاد می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برای اجرای این طرح ها در استان 170 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

صفری گفت: افزایش بهره وری آب، خاک و نیروی کار از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است و صدور سند اراضی کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان از دیگر برنامه های این سازمان است. این پروژه سال گذشته راه اندازی شد و حدود 4 درصد از زمین های کشاورزی استان سند صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت پیمانی نیز از برنامه های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی این استان است و بخشی از گندم استان از طریق اجرای این طرح تولید می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید