امکان توافق ایران و عربستان در مورد سوریه، عراق یا لبنان و حتی موضوع هسته ای وجود دارد. سخت ترین مسئله جنگ یمن است

امکان توافق ایران و عربستان در مورد سوریه، عراق یا لبنان و حتی موضوع هسته ای وجود دارد.  سخت ترین مسئله جنگ یمن است

روز جدید عادل داشیلا، نویسنده و تحلیلگر یمنی به الخلیج آنلاین گفت: درگیری های نظامی و تنش های نظامی از سوی هوتوها از روز اول مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران وجود داشته است و چیزی تغییر نکرده است. هنوز هم در یمن و در خاک عربستان سعودی اتفاق می افتد، اما هنوز هیچ نشانه ای از درک اساسی پرونده یمن وجود ندارد، زیرا هیچ یک از طرفین امتیازی نداده اند.

الخلیج آنلاین در مقاله ای به قلم یوسف حمود نوشت: موارد زیادی بر سر میز مذاکرات عربستان و ایران وجود داشت اما هر کدام از آنها پیچیدگی های زیادی داشت که در منطقه منعکس می شود از جمله پرونده یمن.

به گفته مقامات سعودی و ایران، مذاکرات دوستانه و جدی و مبتنی بر احترام متقابل بوده است، اما پیشرفت ملموسی حاصل نشده و حتی به بن‌بست رسیده است، به ویژه در شرایطی که بحران عربستان شروع شده است. لبنان و افزایش تنش در یمن.

ماجرای یمن با اشاره به شکست مذاکرات ایران و عربستان پیچیده‌تر شده است. در همین حال، تحرکات بین المللی برای پایان دادن به بحران یمن وجود دارد.

ایران همچنین سعودی ها را به جدی نبودن در مذاکرات متهم کرد و حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در 8 نوامبر 2021 گفت که عربستان باید بداند که منطق محاصره و افزایش فشار بر لبنان کارساز نخواهد بود.

این دومین انتقاد ایران از عربستان سعودی از زمان آغاز گفتگوهای مستقیم بین دو کشور در عراق است و محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیته امنیت ملی پیشتر گفته بود که نشانه های تمایل عربستان سعودی برای احیای روابط با ایران در حال کاهش است.

اظهارات مقامات ایرانی در حالی بیان شد که بحران ریاض و بیروت پس از بیانیه جورج کرداحی وزیر رسانه لبنان درباره جنگ یمن تشدید شد.

بحران یمن شاید پیچیده ترین حلقه در بحران تهران-ریاض باشد، زیرا تهران از هوتوها حمایت می کند و ریاض از دولتی که مدعی مشروعیت است حمایت می کند.

عادل داشیلا، نویسنده و تحلیلگر یمنی به الخلیج آنلاین گفت: از اولین روز مذاکرات عربستان و ایران درگیری ها و تنش های نظامی از سوی هوتوها وجود داشته است و چیزی تغییر نکرده است. این لحظه هنوز در یمن و عربستان سعودی ادامه دارد، اما هنوز هیچ نشانه ای از درک اساسی پرونده یمن وجود ندارد، زیرا هیچ یک از طرفین امتیازی نداده اند.

وی افزود: صحبت از اینکه ایران هیچ دستاورد سیاسی و راهبردی در مذاکرات با عربستان نداشته است به این معنی است که تنش ها باز است و امکان استفاده از گزینه نظامی در یمن و سایر مناطق درگیری تهران و ریاض وجود دارد. “

دشیلی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان به ایران امتیاز می دهد، گفت: پیش بینی می کنم حداقل در شرایط فعلی امتیازات سیاسی و امنیتی داده نشود زیرا ریاض به دنبال پایان دادن به جنگ یمن در شرایط مشخص است.

وی افزود: عربستان سعودی به دنبال عملیات سیاسی بین همه کشورها از جمله حوسی ها است، در حالی که ایران از عربستان می خواهد واقعیت را بشناسد و حوسی ها را به عنوان یکی از کشورهای حاضر در مذاکرات صلح یمن بپذیرد.

در عین حال، داشیل معتقد است که در جریان مذاکرات جدید در مورد مناطق درگیری مرتبط با امنیت منطقه خلیج فارس، در سوریه، عراق یا لبنان و همچنین در مورد برنامه هسته ای، می توان به درک درستی از امنیت بین دو کشور رسید. ایران. و عربستان سعودی، اما در مورد یمن این احتمال بسیار اندک است.

به گفته این کارشناس، ایران به دنبال روابط دیپلماتیک با عربستان است، اما عربستان می خواهد دو کشور قبل از شروع روابط دیپلماتیک به تفاهم برسند.

روابط ریاض و تهران در سال 2016 قطع شد و پس از سال ها اختلاف، اختلاف با شروع جنگ در یمن و حمایت ایران از هوتوها تشدید شد تا اینکه پایتخت عراق در ماه مارس میزبان مذاکرات مستقیم مقامات سعودی و ایران بود. جنگ یمن و موضوع هسته ای ایران در راس برنامه ها بود.

اما با پیشرفت مذاکرات، پس از اظهارات کرداحی درباره جنگ یمن، یک بحران دیپلماتیک بین عربستان و لبنان آغاز شد. در گذشته، عربستان سعودی بارها ایران را به حمایت از حوثی‌ها، گروه‌های شیعه عراق و حزب‌الله لبنان متهم کرده و این گروه‌ها را به چندین حمله به تاسیسات نفتی این کشور متهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید