امکان مبادله نازنین زاگری جاسوس مضاعف ملی در ازای آزادی 530 میلیون دلار از اموال بلوکه شده کشور و آزادی یک ایرانی در انگلیس


ساعت: 20:59
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815635

نازنین زاگری، جاسوس دوتابعیتی MI6 که در پوشش یک روزنامه نگار برای انگلیسی ها در ایران جاسوسی می کرد، احتمالا در روزهای آینده در ازای آزادی 530 میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران و آزادی ایرانیان مبادله خواهد شد. در بریتانیا.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نازنین زاگری، جاسوس دو تابعیتی MI6 که در ایران به عنوان روزنامه نگار فعالیت می کرد و به اتهام جاسوسی برای انگلیس دستگیر شد، در ازای آزادی 530 میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در بریتانیا به پنج سال زندان محکوم شد. رد و بدل شده است.

بر اساس تحقیقات اطلاعاتی، او شبکه جاسوسی ایران بوده و به عنوان مهمترین عضو انگلیسی ها، 15 مورد mI6 را همزمان زیر نظر داشته است.

او در پوشش شرکت ژاپنی جایکا در مناطق زلزله زده بم ظاهر شد و بعدها برای دریافت بورسیه تحصیلی به دانشگاه متروپولیتن لندن که زیر نظر سازمان اطلاعات بریتانیا فعالیت می کند به انگلستان مهاجرت کرد. او فعالیت جاسوسی خود را با پیوستن به پروژه های شبکه آغاز کرد و در کمتر از 5 سال به یکی از گروه های آغازین بی بی سی فارسی تبدیل شد.

نازنین زاگری در اوایل دهه 1980 در برخی از روزنامه های محلی فعال بود. وی پس از مهاجرت و فارغ التحصیلی از دانشگاهی تحت پوشش سرویس اطلاعاتی بریتانیا، بنیادی برای مطالعات ایران شناسی راه اندازی کرد و با تشکیل یک شبکه اطلاعاتی ضد ایرانی، اقدام به جذب و برگزاری کلاس های آنلاین و حضوری در ترکیه کرد.


مهمترین کارکرد زاغری; آموزش جاسوسان در منطقه

دستگیری این جاسوس در سال 95 منجر به دستگیری 50 نفر از اعضای جاسوس انگلیس در ایران شد. کار این رئیس شبکه جاسوسی آموزش جاسوسی بود، بنابراین پس از دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی شد و اسناد بسیار مهمی در مورد نقش انگلیس در جاسوسی در کشورهای دیگر در اختیار ایران قرار گرفت.

تان به عنوان یک شبکه جاسوسی در منطقه، مسئول آموزش جاسوسان بود. از این رو پس از دستگیری وی چندین شبکه جاسوسی متلاشی شد و اسناد بسیار مهمی در مورد نقش انگلیس در جاسوسی در کشورهای دیگر در اختیار سرویس های اطلاعاتی کشور قرار گرفت.

افشای این اسناد آسیب بسیار عمیقی به دستگاه جاسوسی انگلیس تلقی می شود تا جایی که دولت انگلیس حاضر است برای آزادی این مرد (مبلغ احتمالی 530 میلیون دلار معادل 14 هزار میلیارد تن) هزینه کند.

این جاسوس انگلیسی در جریان انقلاب های رنگی کشورها نقش بسزایی داشت و در جریان تحولات تجدید حیات اسلامی در منطقه نفوذ زیادی پیدا کرد.

او با سازماندهی فعالیت های جاسوسی خود در زمانی که در ایران به عنوان یک فعال رسانه ای حضور داشت، روابط نزدیکی با وزارت خارجه و پارلمان انگلیس داشت و به دلیل این روابط مثبت با نهادهای انگلیسی، تأثیر زیادی بر بی بی سی داشت. و ایران اینترنشنال خوشحال شد.


نقش زاگری در تحریم ایران

در پی دستگیری زاگری در فرودگاه ایران، تعدادی از قانونگذاران بریتانیایی در واکنش به دستگیری جاسوس کلیدی خود، خواستار تحریم ایران شدند.

قبل از دستگیری زاگری، او و تیم جاسوسی اش نقش مهمی در اعمال تحریم ها علیه ایران داشتند. بنابراین پس از انحلال تیم زاگری، شناسایی و اعمال تحریم های جدید علیه ایران به حالت تعلیق درآمد.


تلاش گسترده بریتانیا برای مبادله زاگری

پس از دستگیری زاگری، عملیات اطلاعاتی وی در ایران انجام شد، اما در تمام این مدت دولت انگلیس برای آزادی او تلاش خستگی ناپذیری کرد، بنابراین کمپین های گسترده ای برای آزادی زاگری به راه افتاد.

اگرچه پس از دستگیری انگلیسی ها خواستار مبادله او شدند، اما ایران زمین بازی و بازگشت نازنین زاگری را برای نشان دادن قدرت دیپلماسی کشور و نشان دادن اقتدار ایران در کنار حفظ مرزهایش تعیین کرد.

به نظر می رسد دولت سیزدهم بیش از هر چیزی تلاش کرده تا از بازگشت جاسوسان به میز مذاکره جلوگیری کند تا در حاشیه نشان دهد که دولت به جریان اصلی سیاست دیپلماسی بازگشته است.


تلاش ضدانقلاب برای نشان دادن مظلومیت

اما دستگیری نازنین زاگری که ناامیدی جریان ضدانقلاب به این جریان منجر شد، با یک حرکت روشنفکرانه، کلید سناریوی سرکوبگرانه برای زاگری است.

راه اندازی کمپین های ضدانقلاب به بهانه حمایت از زاگری با کلید واژه های «زن است»، «زاگری مادر است» و «ایرانی بودن» اهمیت دستگیری وی توسط دستگاه های اطلاعاتی را نشان می دهد. کشور ما. همسر نازنین زاگری بازیگر اصلی این سناریو بود.

او مدعی است که نازنین زاگری در ایران به دلیل بدهی دولت بریتانیا به تهران در چارچوب یک معاهده نظامی مرتبط با قبل از انقلاب ۱۳۵۷ بازداشت شده است.

این در حالی است که اسناد جاسوسی زاگری کشف شده است. با فرض صحت ادعای همسر زاگری، می توان گفت که دولت انگلیس قبلاً اعلام کرده بود که حاضر است در ازای آزادی وی 530 میلیون دلار بپردازد، اما مقامات ایرانی حاضر به پذیرش این شرط برای آزادی وی نشدند جاسوس MI6.


نازنین زاگری جاسوس 18000000 میلیاردی کیست؟

تحصیلات: دانشگاه مترجم تهران – سال 81 / پذیرش در دانشگاه متروپولیتن لندن – سال 85 (لینک شده به سرویس اطلاعات بریتانیا)

– فعالیت های مربوط به سرویس اطلاعاتی انگلیس در ایران:

همکاری با روزنامه های شرق و همشهری – 1361
همکاری با جایکا در زلزله بم – سال 82
استخدام در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر – 83-85
WHO – 85 سال

فعالیت های مربوط به اطلاعات انگلیس در خارج از ایران:

شبکه نفوذ و جاسوسی
شناسایی، جذب و آموزش جمع آوری اطلاعات حیاتی درباره جمهوری اسلامی ایران
عضو اصلی آکادمی زیگزاگ انگلستان (همکار آزاده پارساپور، امیلی وایت و محمود عنایت)
تامین بی بی سی و کارکنان بین المللی
مدیر بخش فارسی موسسه ایستگاه آموزشی بریتانیا (فعال در انقلاب های رنگی کشورهای اروپایی و تخریب بیداری اسلامی)
فعالیت در بخش خاورمیانه دانشگاه سواز (تحت نظارت ملکه و MI6)
همکاری با USAID USAID

کشورهایی که زاگری در جاسوسی، انقلاب رنگی، تخریب بیداری اسلامی یا شبکه سازی نقش داشته است:

لبنان
مصر
اوکراین
مالزی
گرجستان
مراکش
اوگاندا
بلاروس
موزامبیک
قرقیزستان

همسر زاگری (ریچارد رتکلیف) بازرس اتحادیه اروپا و یکی از اعضای اداره حسابرسی ملی بریتانیا است.

مبلغ مبادله نازنین زاگری با بدهی ایران: 530 میلیون پوند (معادل 18000 میلیارد پوند)
اصل پول تانک های چیفتان به اضافه سود آن + رد بدهی ایران به انگلیس

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید