نازنین 530 میلیون دلار برای خانم زاگری!


زمان: 09:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816197

زاگری کیست و چرا این جاسوس برای بریتانیا اهمیت داشت؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، نازنین زاگری متولد تهران، مترجم زبان انگلیسی از دانشگاه تهران است که در موسسات مختلف زبان انگلیسی مشغول به کار بوده است.

او در سال 1981 وارد عرصه روزنامه نگاری شد و در روزنامه های زنجیره ای کار کرد و در برخی از سازمان های بین المللی از جمله صلیب سرخ فعالیت کرد.
سپس از دانشگاه متروپولیتن لندن در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ارتباطات فارغ التحصیل شد.

زاگری پس از ازدواج با یکی از کارمندان دیوان محاسبات ملی انگلیس تابعیت بریتانیا را گرفت.
وی از آن پس به یکی از بخش‌های اصلی پروژه‌های جنگ نرم Mi6 انگلیس در ایران تبدیل شد و همزمان 15 مورد از این سازمان جاسوسی را به گونه‌ای پیگیری کرد که افراد و نخبگان را در مسیری که اعزام می‌کرد شناسایی، جذب و آموزش داد. این افراد با هزینه دولت های انگلیس و هلند به خارج از کشور می روند تا آنها را به عنوان شهروند روزنامه نگار مطابق با اهداف این دولت ها تربیت کنند و در واقع او جاسوس تربیت می کرد.

زاگری در امور خیریه و بشردوستانه فعالیت داشته و روابط بسیار خوبی با وزارت خارجه و پارلمان انگلیس داشته است. او همچنین تأثیر بسیار زیادی بر بی بی سی انگلیسی و ایران اینترنشنال داشته است. دیدگاه نازنین زاگری این است که او نقش اساسی در تحریم دشمن دارد که از زمان دستگیری وی تأثیر بسزایی در روند تحریم ها داشته است.

شرکت در انقلاب های رنگی و شرکت در قیام 1367 از دیگر فعالیت های وی بود.

او سرانجام در سال 1995 به دلیل خروج از کشور به دلیل جاسوسی دستگیر و پس از محاکمه ای که ضربه سختی به اطلاعات بریتانیا بود به پنج سال زندان محکوم شد.

پس از آن بود که شبکه اختاپوس مخدوش با ترفندهای یک زن و مادر بودن شروع به ظلم نشان دادن کرد و ادعا کرد که او جاسوس نیست، در حالی که طبق اسناد متقن او نه تنها جاسوس تربیت می کند، بلکه جاسوس هم تربیت می کند.

اما پس از دستگیری و افشای کامل و متلاشی شدن شبکه، عملا تبدیل به مهره سوخته ای شد که پس از گذراندن حکم زندان در ازای پرداخت 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایرانیان آزاد و از ایران اخراج شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید