جزئیات دستگیری و مبادله جاسوسان انگلیسی در ایران / آزادی 530 میلیون دلاری منابع ایرانی و آزادی نازنین زاگری در یک دوره مشترک


ساعت: 23:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1816173

این شبکه جاسوسی که در پوشش گزارشگر انگلیس در ایران فعالیت می کرد، پس از دستگیری شش سال را در زندان ایران گذراند. ایرانی تعویض شد و به تیم انگلیس تحویل داده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «نازنین زاگری» شبکه جاسوسی که به گفته نخست وزیر انگلیس به عنوان گزارشگر انگلیس در ایران فعالیت می کرد، پس از دستگیری توسط دستگاه های امنیتی کشورمان، 6 سال را در زندان سپری کرد. وی در پایان دوره شش ساله محکومیت خود و همزمان با آزادسازی 530 میلیون دلار دارایی ایران، با یک ایرانی معاوضه شد و به تیم انگلیسی که با هواپیمای عمانی به انگلستان پرواز کرده بود، تحویل داده شد.

وزیر امور خارجه انگلیس امروز در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور بدهی خود به ایران را بابت تجهیزات نظامی پرداخت کرده و همچنین آزادی نازنین زاگری را تایید کرد.

وی گفت: همزمان (آزادی دو جاسوس زندانی در ایران) همانطور که گفتیم بدهی IMS (خدمات نظامی بین المللی) را نیز تسویه کردیم.

دستگیری مهم ترین جاسوس انگلیسی در ایران

نازنین زاگری مهمترین مهره در انگلستان است که 15 مورد mI6 را به طور همزمان ردیابی می کند. دولت انگلیس حاضر است برای این شخص (مبلغ احتمالی 530 میلیون پوند معادل 14000 میلیارد تن) برای جاسوسی در کشورهای دیگر به ایران تحویل داده شود. تیم نازنین زاگری نقش اساسی در تحریم ایران داشت و این تیم متلاشی شد و آسیب شدیدی دید، بنابراین دستگیری نازنین زاگری شناسایی و اعمال تحریم های جدید علیه ایران را به تاخیر انداخت.

ایران این مرد را پس از افشای اطلاعات و زمانی که او به یک دیوانه سوخته تبدیل شد، آزاد کرد، نشانه ای از اقتدار ایران. دولت سیزدهم گفت: اگرچه انگلیس پس از دستگیری وی خواستار مبادله شده است، اما ایران زمین بازی و بازگشت نازنین زاگری را شناسایی کرده است که نشان دهنده قدرت دیپلماسی ایرانی است و مانند دولت قبل، درباره بازگشت جاسوسان مذاکره نمی شود. .هست
او دوتابعیتی است که از طریق بم با یک شرکت ژاپنی آشنا شده و سپس راهی انگلستان شده است. از سال 1982 فعال بوده و در سال 1987 یکی از گروه های آغازین بی بی سی فارسی بوده است. مهمترین وظیفه او در منطقه تربیت جاسوس بود و در انقلاب های رنگی کشورها نقش بسزایی داشت و در جریان توسعه بیداری اسلامی در منطقه بسیار تاثیرگذار بود.

او روابط بسیار نزدیکی با وزارت خارجه انگلیس و پارلمان انگلیس دارد و در مدت اقامتش در ایران در روزنامه های شرق و همشهری کار می کرد و با محمود عنایت بسیار نزدیک است و در بی بی سی و ایران اینترنشنال نفوذ زیادی دارد.


دستگیری نازنین زاگری جرقه فروپاشی بزرگترین شبکه جاسوسی ایران را زده است

جعفر روسیه، نماینده شبستر در مجلس در گفت وگو با خبرنگار دانا، درباره پرونده نازنین زاگری، «رئیس شبکه جاسوسی انگلیس» گفت: این اتفاق در کشور ما افتاد.

وی ادامه داد: به گفته وزیر امور خارجه کشورمان قبل از پیروزی انقلاب برای برخی خریدهای دفاعی از انگلیس بیش از 390 میلیون پوند درخواست داشتیم و در 4 ماه گذشته تماس های بسیار نزدیکی بین ایران وجود داشته است. و انگلیسی ها وزیر امور خارجه این خواسته ها تحقق می یابد.

راستی خاطرنشان کرد: از نظر زمانی روزهای آزادی و مبادله این جاسوس و همچنین پرداخت بدهی انگلیس به ایران نزدیک بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دستگیری این جاسوسان در کشور ما نشان می دهد که دشمن برای ضربه زدن به کشور ما از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و از سوی دیگر نهادهای امنیتی کشورمان نیز دشمن را به دقت رصد می کنند. حرکات. مشاهده کنید

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید