امیدوارم داربی بازیکن خوبی برای استقلال نباشد

امیدوارم داربی بازیکن خوبی برای استقلال نباشد

صحبت از حمید درخشان، ستاره دهه 60 پرسپولیس است. هافبک تکنیکی که در خط هافبک بازی کرد و فقط یک بار به عنوان بازیکن دربی را به استقلال باخت اما…

شاید بهترین دستاورد حمید درخشان بدون شکست در دربی به عنوان سرمربی بود. در آستانه دربی بیست و نهم همین ماه دقایقی با او گفت و گو کردیم.

تمرین در دربی سخت تر است یا بازی؟

شک نکنید که مربیگری سخت تر است. شما به عنوان یک بازیکن برای انجام وظایف تاکتیکی خود به میدان می روید. شما مسئول عملکرد خود هستید، اما سرمربی باید یک هفته به تک تک بازیکنانش حتی بازیکنان تعویضی توجه کند. اگر تیم ببرد اکثر بازیکنان و گلزنان دیده می شوند اما خدای ناکرده اگر ببازد، سرمربی باید هفته ها به انتقادات مختلف گوش کند و اهمیتی ندهد! مسئولیت مربیگری بسیار سنگین تر است.

شما به عنوان بازیکن فقط یک دربی را باخته اید. درست است، واقعی؟

بله، در طول بازی فقط یک بار در دربی را در سال 62 با گل پرویز مظلومی باختیم و به عنوان بازیکن به خاطر ندارم که باختیم. این مسابقه هم یک مسابقه ویژه بود که تماشاگران زیادی به ورزشگاه آمدند و حتی روی تیرهای برق نشستند. در اولین مسابقه علی آقا پروین و مرحوم ناصر حجازی از جمعیت دعوت کردند تا پایین بیایند و جو خاصی حاکم بود.

و به عنوان سرمربی؟

من هرگز باختم شاید دلیل اصلی نترسیدن از دست دادن بود. اگر بترسید و محتاط باشید، بازی را هم برنده می شوید و هم بازنده.

در روز مسابقه چه آمادگی هایی داشتید؟

دربی می تواند یک هفته زودتر شروع شود. بازیکنان می توانند با بیان و رفتار سرمربی خود بفهمند که او ترسیده است یا آرام و راحت. سعی می کردم یک هفته قبل از بازی طوری رفتار کنم که انگار بازی خاصی نبود و می توانستیم برنده شویم. خونسرد، آرام و حتی شادتر از همیشه ظاهر می‌شدم تا بچه‌ها سرحال و پرانرژی باشند.

و روز بازی؟

باز هم بچه ها را باید تنها گذاشت. دربی نباید در روز مسابقه خیلی حساس باشد یا به قول معروف حساس تر باشد. باید سعی کنید جملات خود را کوتاهتر کنید و در زمان کوتاه تری به بچه ها دستورات تاکتیکی بدهید. شما نباید زیاد توضیح دهید یا مدام در مورد قدرت حریف صحبت کنید. شما باید شرایط را عادی جلوه دهید تا بهترین عملکرد یا بهترین بازی را از بازیکنان خود بگیرید.

آیا پرسپولیس می تواند دربی 9 آذر را برد؟

همه ما پرسپولیسی ها این آرزو را داریم. وقتی پرسپولیس در دربی را می برد، هفته ها در خیابان، با دوستان و آشنایان ژست می گیریم و افتخار می کنیم. از این رو حمید درخشان در دلش می خواهد پرسپولیس در دربی پیروز شود اما به یک شرط این اتفاق می افتد.

چه شرایطی

می دانم که شرایط پرسپولیس و حتی استقلال به دلیل تعلیق بیش از 50 روزه لیگ برتر سخت تر از قبل شده است اما امیدوارم پرسپولیس در این دیدار احتیاط را فراموش کند. کلید برتری در این بازی شجاعت و بازی تهاجمی است. پرسپولیس باید از ابتدا فوتبال خود را به حریف دیکته کند. اگرچه استقلال بازیکنان خوبی دارد اما به نظرم پرسپولیس بازیکنان باتجربه و تاثیرگذاری دارد که می توانند در این دیدار به موفقیت برسند. البته طبق شنیده ها یحیی گل محمدی از این بازی فقط برد می خواهد و قصد دارد هدایت پرسپولیس را در لیگ برتر تثبیت کند.

به نظر شما خطرناک ترین بازیکنان هر دو تیم چه کسانی هستند؟

واقعا غیر قابل پیش بینی است. بارها پیش آمده که مدافعی بیاید و آقای گل دربی شود یا دروازه بانی با عملکرد خوبش همه را تحت تاثیر قرار دهد. با تمام این تفاسیر فکر می کنم یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی پرسپولیس می تواند نقش ویژه ای در دربی 8 آذر داشته باشد.

استقلال چطور؟

مهدی کایدی همیشه در دربی ها خوب بوده است. یحیی گل محمدی حتما به مدافعان تیمش درباره این بازیکن تکنیکی و کوچک تذکر داده است. امیدوارم این دربی روز مهدی کایدی نباشد! (خنده)

یک داور دربی چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

اتفاقاً داور دربی خیلی مهم است. امیدوارم بهترین انتخاب انجام شود و فردی که تجربه کافی را دارد برای قضاوت این جلسه انتخاب شود. داور دربی حتی می تواند با امتیازات به موقع و بدون سوت زدن بی دلیل به زیبایی و شکوفایی آن کمک کند. امیدوارم بهترین نفر به عنوان داور انتخاب شود.

این روزها انتقادات زیادی درباره انتخاب کارلوس کی روش وجود دارد. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

به هر حال هرکسی حق دارد نظر بدهد اما هیچکس بیشتر از مهدی تاج و فدراسیون فوتبال به دنبال بهترین انتخاب نیست. باید به فدراسیون فرصت دهیم و مطمئنم مسئولان به گزینه ها نگاه خواهند کرد و بهترین فرد را انتخاب خواهند کرد. در مورد عملکرد کارلوس کی روش قطعا تحلیل دقیقی انجام شده و باید منتظر یک تصمیم منطقی باشیم که در نهایت به نفع فوتبال بومی ما باشد.

آیا فکر می کردید آرژانتین و فرانسه فینالیست های جام جهانی 2022 قطر شوند؟

زیبایی فوتبال و جام جهانی غیرقابل پیش بینی بودن آن است. چه کسی حدس می زد که برزیل با این عملکرد درخشان مقابل کره جنوبی مقابل کرواسی حذف شود؟ یا آرژانتین به عربستان می بازد؟ این اتفاقات به زیبایی فوتبال می افزاید و شاید خیلی ها این فینال را پیش بینی نمی کردند. اصلا قابل پیش بینی نبود که آلمان و اسپانیا به این شکل حذف شوند یا مراکش به نیمه نهایی برسد. حالا به لطف نبوغ لیونل مسی و امباپه، فرانسه و آرژانتین به فینال رسیده اند و باید دید در فینال چه اتفاقی می افتد.

به نظر شما فرانسه قهرمان جام جهانی می شود یا آرژانتین؟

فرانسه شاید تیم بهتری باشد، اما سوال اینجاست که نبوغ لیونل مسی است. شاید این فوق ستاره آرژانتینی بتواند مانند مارادونا تیمش را به جام جهانی برساند و در دوران پرافتخار فوتبالی خود به این افتخار مهم دست یابد. به نظر من مسی در بازی آخر این دوره تعیین کننده است هرچند امباپه را هم نمی توان دست کم گرفت!

دیدگاهتان را بنویسید