امیرعبدالیان فردا به مسکو می رود / توافق بدون روسیه؟ آمریکا عضو برجام نیست، اگر از اعضای برجام صحبت کنیم

امیرعبدالیان فردا به مسکو می رود/ توافق بدون روسیه؟  آمریکا عضو برجام نیست، اگر از اعضای برجام صحبت کنیم

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای امیر عبداللهیان فردا عازم مسکو می شود. حاتب زاده گفت: آنچه در این مسیر برای ما چراغ راه و چارچوب خواهد بود، منافع ملت بزرگ ایران است. این منافع چارچوب مذاکرات و توافق خوب نهایی را تعیین می کند.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به خواسته های جدید آمریکا در مذاکرات وین گفت: دلیل بازگشت مذاکره کنندگان به پایتخت ها یک مکث کوتاه و یک وقفه است. برخی به بن بست یا پایان مذاکرات اشاره کردند که از سوی هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به عنوان درخواست نفس گیر توضیح داده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که تقلیل آنچه در وین اتفاق می افتد به یک یا دو عامل وضعیت را روشن نمی کند. چندین موضوع مشترک و البته محدود وجود دارد که باید در واشنگتن مورد توجه قرار گیرد.

ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم

وی گفت: ما در زمانی هستیم که به وین برمی گردیم و آخرین دور را برگزار می کنیم و به توافقی خوب و پایدار می رسیم. ما اکنون منتظر پاسخ ایالات متحده هستیم.» البته رایزنی ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزرای خارجه کشورها به طور مستمر با یکدیگر در تماس هستند و همچنین مذاکره کنندگان ارشد نیز با یکدیگر در تماس هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: آقای امیرعبدالیان فردا عازم مسکو می شود.

حاتب زاده گفت: آنچه در این مسیر برای ما چراغ راه و چارچوب خواهد بود، منافع ملت بزرگ ایران است. این منافع چارچوب مذاکرات و توافق خوب نهایی را تعیین می کند.

دلیل توقف مذاکرات ایران و عربستان سعودی

وی در تشریح علت توقف مذاکرات ایران و عربستان گفت: دوستان ما در عراق تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را اعلام کرده اند. اما آن تاریخ هنوز نامشخص است. این تاریخ را به محض نهایی شدن اعلام خواهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سکوت جامعه جهانی در قبال اعدام های سعودی و اعتراض به اعدام های ادعایی گفت: علی رغم تعامل بسیار مثبت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی در چند ماه گذشته، این ادعاهای بی اساس در بیانیه های آنها مطرح شد. وضعیت حقوق بشر ایران. نه تنها سازنده نیست، بلکه مخرب تلقی می شود.

ایران وجود توطئه و توطئه در میدان های خود را تحمل نمی کند

حاتب زاده گفت: این که یکی از همسایگان ما که با ما رابطه و تعامل عمیقی دارد مرکز تهدید جمهوری اسلامی ایران باشد به هیچ وجه پذیرفته نیست. تمرکز تهدید بر کشور ثالث نیست. رژیم صهیونیستی بارها در عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضدانقلاب و گروه های تروریستی در آن برگزار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بارها به دولت مرکزی عراق هشدار داده شده که مرزهای عراق نباید به مرز ناامن ایران تبدیل شود. ایران وجود توطئه و توطئه در میدان های خود را تحمل نمی کند، عراق نباید محلی برای اعزام گروه های تروریستی به ایران باشد.

ما اطلاعات کاملی از حضور رژیم صهیونیستی در منطقه داریم

وی گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و از سوء استفاده از مرزهای خود جلوگیری کند. رژیم اشغالگر قدس باید بداند که ما از هر نقطه ای که آنها حضور دارند اطلاعات کاملی داریم. اگر امروز آشکارا بیان می شود، برای دریافت پیام دقیق تری است.

دیدگاهتان را بنویسید