امیر عبدالخیان: اکنون در مراحل پایانی توافق هستیم

امیر عبدالخیان: اکنون در مراحل پایانی توافق هستیم

روز جدید وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در دیدار با مدیران اتحادیه اوآنا با بیان اینکه آمادگی رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را داریم و تلاش ها در حال انجام است، گفت: از طرف آمریکایی می خواهیم جلوی رفتار منافقانه را بگیرد. .

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، حسین امیرعبدلاخیان روز دوشنبه در دیدار با اعضای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) با توجه به برگزاری هجدهمین مجمع عمومی این سازمان اظهار داشت: ابتدا مایلم تبریک به دبیرکل جناب آقای دکتر نادری که از همکاران موفق هستند و تجربه بسیار زیادی در عرصه رسانه و نگاه بین المللی در عرصه رسانه دارند و با شایستگی به تقویت و تحکیم این حوزه کمک کردند. زمینه کاری در Oana.

وی ادامه داد: درباره نقش رسانه ها و نقش سازمان اوآنا بحث و نظر شد و نقش اوآنا برای مقابله با جریان یک سویه تولید اخبار غربی مهم است و این سازمان در مقابل جریان های مخالف است.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه دولت ایران نگاه ویژه ای به قاره آسیا دارد که از رشد روزافزون برخوردار است، تصریح کرد: نگاه خود به قاره آسیا را بر مبنای سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی هوشمند و سیاست خارجی موثر استوار کرده ایم. تعامل و فعالیت .

وی با بیان اینکه منظورم به اختصار موضوعی است که در دستور کار جهان غرب در رابطه با ایران است، افزود: یک موضوع نگاه ایران به جنگ اوکراین و استقرار پهپادها است که رسانه های غربی به سمت ایران برجسته کرده اند. سوال دوم نیز این است که مذاکرات در وین با 1+4 و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای لغو تحریم های سرکوبگرانه به طور فعال در حال انجام است.

وزیر امور خارجه گفت: موضوع ایران در رابطه با جنگ به صراحت مطرح شده است و همانطور که با جنگ سوریه و یمن مخالفیم، با جنگ اوکراین نیز مخالفیم و بارها در ماه های گذشته تلاش های رئیس جمهور و همکاران من در وزارت امور خارجه صرف توقف جنگ شده است.» و گفتگوها سیاسی شد.

امیر عبدالاخیان ادامه داد: در ابتدای جنگ، طرف اوکراینی به دنبال آتش بس بود، اما طرف روسی گفت که اوکراین به دنبال آتش بس نیست، اما پس از مدتی اوضاع برعکس شد و هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

وی با بیان اینکه سیاست تهران مناقشه برانگیز نیست و برای صلح در منطقه از جمله اوکراین سخت تلاش می کنیم، تصریح کرد: اکنون علیه ما فضاسازی صورت گرفته و ایران متهم است که پهپاد را ایران در اختیار مسکو قرار داده است، اما من این کار را می کنم. می خواهم بگویم ایران و روسیه همکاری های متفاوتی از جمله دفاعی دارند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در گذشته از روسیه تسلیحات دریافت کرده‌ایم و به دریافت و ارائه تسهیلات به روسیه ادامه می‌دهیم و از نظر اصولی با جنگ اوکراین مخالفیم، با جنگ روسیه و روسیه مخالفیم. جنگ در اوکراین ما هیچ سلاحی به روسیه نداده ایم تا علیه اوکراین وارد جنگ شود.

وی ادامه داد: پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل که مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به ایشان گفتم که آمادگی داریم تیمی متشکل از نیروهای نظامی و کارشناسان ایرانی و اوکراینی جلسه مشترکی داشته باشند. و ما هم حاضریم هر مدرکی که از اوکراین دارند ارائه کنیم، اگر در این جلسه برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده است، بی تفاوت نخواهیم ماند.

امیر عبدالخیان افزود: مقامات روسی تاکید کردند که سلاح های ضد اوکراین روسی است و ما اطمینان داریم که هیچ تهدیدی از سوی ایران برای اوکراین وجود ندارد و هیچ سلاحی به روسیه نمی دهیم و نخواهیم داد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته دوم و آخر درباره مذاکرات وین و مذاکرات با ایران برای رفع تحریم ها است. در دولت جدید مذاکرات را به صورت جدی و فعال آغاز کردیم و همکارم دکتر باقری و تیم همکارانم در وزارت امور خارجه و بانک مرکزی و سایر نهادها هفته ها و ماه ها در وین گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: اکنون در مراحل پایانی توافق هستیم و از فرصت دیپلماسی در نیویورک استفاده کردیم و آقای رابرت مالی به نیویورک آمدند و از طریق آقایان انریکه مورا، باقری و مورا دو جلسه و ارتباط برقرار کردند. به سرعت رد و بدل شد و اروپا نقش مهمی ایفا کرد و آن را موضوع مذاکرات ما قرار داد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: می دانید که آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است که سه سایت مشکوک اورانیوم در ایران رصد شده است و رئیس سازمان انرژی اتمی با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان این توافق به توافق رسید. سفر اخیر آنها به وین و ما به سه کشور اروپایی روشن کرده ایم که در حالی که چندین اتهام بی اساس در ایران همچنان مفتوح است، آمادگی تایید یک توافق را نداریم.

وی افزود: امیدوارم در قالب طرحی که بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی توافق شده است، به صورت فنی به ادعاها پاسخ دهیم و بدون انحراف از آژانس به سوالات پاسخ داده شود.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: همچنین با طرف آمریکایی مبادله زندانیان سیاسی به توافق رسیدیم و آمریکایی ها شخص ثالثی را تعیین کردند و ایران در گام اول و به عنوان یک اقدام بشردوستانه یک زندانی را که جرم اصلی او جاسوسی بود آزاد کرد و بخشی از وقت خود را گذراند. در ایران از طریق عمان مبادله کردیم.

وزیر امور خارجه در خصوص اتفاقات اخیر در کشور افزود: چه از طریق رسانه های آمریکایی و چه از طریق رسانه های دیگر تاکید کردم که در حوادثی که در ایران رخ داد، عده ای به دنبال هرج و مرج هستند. من به دبیرکل سازمان ملل گفتم که آقای اوباما نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشت و چند روز بعد اتفاقاتی در ایران افتاد و آنها دخالت کردند و بلافاصله بعد از آن اتفاقات نامه نوشت و دخالت کرد.

وی گفت: در چند روز گذشته طرف آمریکایی با پیام های دیپلماتیک سعی در حفظ احتمال توافق داشته و در برخی جاها سعی در ایجاد هرج و مرج و رعب و وحشت در ایران داشته است.

امیر عبداللهیان افزود: برخی مداخله جویان خارجی تا آنجا پیش رفتند که جیش العدل برای ساعاتی در جنوب زاهدان اقدام تروریستی انجام داد و این اقدام تروریستی با حمایت مالی یک کشور صاحب نام و چند خارجی انجام شد. سازمان های امنیتی و دختر جان باخت.این اتفاق نیفتاد و خوشبختانه مردم ایران مداخله جویان را که دست به شورش زدند ناامید کردند.

وزیر امور خارجه گفت: آماده رسیدن به یک توافق خوب و باثبات هستیم و تلاش ها و مذاکرات با آژانس برای حل نهایی مشکل البته از نظر فنی و تبادل اسرا در حال انجام است. اما ما از آمریکا می خواهیم که از رفتار منافقانه شما دست بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید