امیر قطر برای احیای برجام و تامین انرژی به ایران و اروپا سفر می کند


ساعت: 20:38
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837355

خبرگزاری انگلیسی هدف از سفر امیر قطر به تهران را تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی برای جنگ روسیه و اوکراین عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این رسانه روز یکشنبه نوشت سفر امیر قطر به تهران و کشورهای اروپایی تلاشی برای احیای برجام و تامین انرژی از جمله گاز طبیعی پس از جنگ روسیه و اوکراین بود.

به گزارش رویترز، یک منبع آگاه روز یکشنبه اعلام کرد که امیر قطر طی روزهای آینده در سفری که انتظار می رود نظم و امنیت انرژی در اروپا برقرار شود، از ایران، آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی دیدن خواهد کرد.

این منبع که از اظهار نظر خودداری کرد، گفت: «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، حاکم قطر، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی جهان، از ایران بازدید خواهد کرد و سپس به بریتانیا و یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر خواهد کرد». این به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

این منبع به رویترز گفت: «تمرکز اصلی مذاکرات چگونگی پر کردن شکاف در مذاکرات هسته‌ای متوقف شده از ماه مارس و همچنین موضوع امنیت گاز طبیعی و انرژی در بخش اروپایی سفر است».

به گزارش رویترز، رسانه های دولتی ایران روز یکشنبه گزارش دادند که امیر قطر برای تقویت روابط به ایران سفر خواهد کرد، اما تاریخ دقیق یا جزئیاتی را ارائه نکردند.

آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به دنبال تقویت روابط انرژی با قطر در میان ترس از عرضه و افزایش قیمت ها در نتیجه درگیری اوکراین هستند زیرا آنها به دنبال جایگزین هایی برای گاز روسیه هستند.

وزیر انرژی قطر در عین حال گفت در صورت قطع برق هیچ کشوری نمی تواند گاز طبیعی مایع روسیه را در اروپا جایگزین کند. این منبع آگاه همچنین هدف از سفر امیر قطر به تهران را تلاش برای ایفای نقش میانجی جدید در احیای برجام عنوان کرد.

پیش از این، وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های غربی گفته بود که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای یک انگیزه جدید برای نجات توافق هسته ای با ایران هستند و پیشنهاد فرستادن انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا را به تهران دادند. او در تلاش است تا از «بن بست فعلی» در مذاکرات خارج شود.

به گفته روزنامه ادعایی وال استریت ژورنال، این توافق به دلیل درخواست ایران برای لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان “تروریستی” دشوار است و بایدن شرایط لغو آن را تسهیل یا حذف نمی کند.

رسانه های آمریکایی می نویسند ایران با پیشنهاد آمریکا مبنی بر حذف عنوان تروریستی سپاه در صورت موافقت تهران با حمله نکردن به آمریکایی ها در منطقه یا کشتن مقامات فعلی و سابق موافق نیست. مقامات آمریکایی می گویند حتی اگر این برچسب حذف شود، سپاه پاسداران همچنان با چندین تحریم دیگر علیه واشنگتن مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید