«امیکرون» در یک قدمی ایران/ لزوم کنترل پروازهای خارجی

ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789840

سویه جدید کرونا نسبت به سویه دلتا در 38 کشور 50 بار جهش داشته است و حتی چندین کشور همسایه ایران مواردی را گزارش کرده اند که واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها باید در اولویت باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، در حالی که موج پنجم کرونا در ایران رو به پایان است و تعداد فوتی های کرونا در کشور به کمتر از 100 نفر رسیده است، 58 میلیون نفر از جمعیت کشور اولین دوز واکسن را دریافت کرده اند و این رقم در استان یزد 852000 نفر یا 87 درصد است.

همچنین 47 میلیون نفر معادل 56 درصد افراد بالای 12 سال در ایران دو نوبت واکسن دریافت کرده اند و در استان یزد این رقم 702 هزار معادل 72 درصد است.

امنیت کشور باید بیش از 95 درصد باشد

این آمار برای کشوری که بخواهد به درجه خاصی از مصونیت در برابر ویروس کرونا دست یابد کافی نیست و کارشناسان و مسئولان پزشکی تاکید دارند که این آمار به بیش از 95 درصد جمعیت کشور در حال افزایش است.

اما واکسیناسیون به معنای پایان ماجرای کرونا نیست، زیرا در دو سال گذشته گونه‌های جدیدی از این ویروس در کشورهای مختلف شناسایی شده است و متأسفانه این امر منجر به ادامه درگیری ما شده است.

اکنون گونه جدیدی از تاج به نام “omicron” در آفریقا شروع شده است و نگرانی مردم سراسر جهان را در مورد درگیری بین این سویه جدید ایجاد کرده است. آیا کودکان از این امر در امان هستند؟ در مورد مرگ و میر در این گونه جدید چطور؟ واکسن ها چقدر ایمن هستند و چند سوال در ذهن مردم ایجاد می شود؟

بر اساس آمار ارائه شده تاکنون، این ویروس جدید در 38 کشور و در 5 قاره جهان مشاهده شده است که آماری بالغ بر 400 نفر را نشان می دهد و طبیعتا مانند سویه های قبلی، جهان را دوباره آلوده خواهد کرد.

محدودیت ها با پرواز شروع می شود

با راه اندازی این ویروس جدید، شاهد اعمال مجدد کرونا در بسیاری از کشورها و تعطیلی و محدودیت فعالیت ها هستیم که البته می تواند راهی معقول و منطقی برای جلوگیری از شیوع آن باشد.

07560cdc 86f6 41a5 ba52 cddcf78ca832 خبر خاکستری

به احتمال زیاد در همه کشورها شاهد شیوع این ویروس خواهیم بود، اما می توان برای جلوگیری و کاهش سرعت شیوع آن اقداماتی مانند لغو پرواز یا کنترل شدید در هنگام ورود انجام داد، زیرا شایع ترین عامل انتقال ویروس پرواز با هواپیما است. از کشوری به کشور دیگر نیازمند توجه جدی مسئولان کشور است.

جهش omicron 50 برابر بزرگتر از جهش ویروس دلتا است

محمد حسین زارع، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: سویه جدید تاج آمیکرون دارای جهش بالاتری در برابر ویروس دلتا است. آمیکرون کوچکتر از دلتا خواهد بود.

وی با بیان اینکه شناسایی موارد آمیکرون در امارات و عربستان نگرانی‌هایی را در خصوص شیوع آمیکرون در کشور ایجاد کرده است، افزود: سویه جدیدی از ویروس کرونا با نام جدید آمیکرون هنوز در ایران شناسایی نشده است، اما شناسایی شده است. در 30 کشور شناسایی شده است.

کودکان احتمال بیشتری برای ابتلا به فشار جدید تاج دارند

با توجه به جدید بودن سویه جدید کرونا، اطلاعات بسیار دقیقی در مورد این ویروس در دسترس نیست و نیاز به تحقیقات عمیق دارد، اما طبق اعلام یک بیمارستان آفریقای جنوبی، 10 درصد از بیماران بستری در بیمارستان عروق کرونر در این بیمارستان کودکان زیر 5 سال هستند. سال ها. این نشان می دهد که این نوع تاج نسبت به گونه های قبلی حساسیت بیشتری دارد و نیاز به توجه بیشتر خانواده ها دارد.

9bf0d74d e984 4d0e 9f27 c2c2cb7f8c7b خبر خاکستری

مسئولان بارها بر فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در اجتماعات چه در مراسم های خانوادگی و چه در مراسم مختلف تاکید کرده اند، زیرا بررسی ها نشان می دهد که بیشتر بیماران و مرگ و میرها به این دلایل است.

تجربه تلخ گذشته از نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی

اگرچه واکسیناسیون باعث تقویت ایمنی در بدن و ایجاد حس آرامش موقت در بین اعضای خانواده و البته در جامعه می شود، اما این بدان معنا نیست که پس از واکسیناسیون روش های سلامت نامه را کنار گذاشته و به طور طبیعی به آن ادامه دهیم، زیرا در تجربه دو سال اخیر نشان داده است که با بی توجهی به پروتکل ها، در مدت کوتاهی شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری های عروق کرونر و مرگ و میر بوده ایم، بنابراین تجربه تلخ گذشته نباید تکرار شود.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه رعایت پروتکل ها باید اولویت اول خانواده های مبتلا به بیماری عروق کرونر باشد، گفت: بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر در حال کاهش است.

وی همچنین به اهمیت واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: رتبه واکسیناسیون در استان یزد نسبت به سایر استان ها مطلوب تر است اما برای رسیدن به ایمنی کافی در جامعه باید این آمار به بیش از 95 درصد برسد.

سلمانی گفت: دور هم جمع شدن خانواده، برگزاری مراسم و مجالس مناسب و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و بی توجهی به واکسیناسیون می تواند اوج های جدیدی را در تاج و تخت کشور رقم بزند.

ویروس کرونا؛ مهمان همیشگی

با این حال، اکثر متخصصان پزشکی معتقدند که تاج نیز مانند آنفولانزا هرگز از بین نمی رود و به نوعی مهمان همیشگی خواهد بود، بنابراین در این تفاسیر باید یک الگوی رفتاری در نظر گرفته شود تا بتواند سد محکمی در برابر آن باشد و نه با تغییر و ایجاد تاج جدید، مردم در سراسر جهان باید با اضطراب و استرس مقابله کنند.

سویه جدید کرونا پنج برابر بیشتر از سویه دلتا مسری است

دکتر علیرضا صداقت در گفت و گو با خبرنگاران مشهد افزود: جهش در سویه جدیدی از پروتئین اسپایک ایجاد شده است که می تواند اثربخشی داروها و واکسن های ضد ویروسی را در پیشگیری از بیماری های عروق کرونر قلب کاهش دهد.
وی افزود: تنها راه مقابله با سویه جدید همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: ستاد ملی تاج و تخت ملزم به لغو به موقع پروازهای مستقیم از کشورهای آفریقایی است و بررسی دقیق و قرنطینه کامل برای افرادی که به آن کشورها سفر کرده اند باید لحاظ شود. سفارش روزانه.”
صداقت افزود: دلتا در پنجمین قله تاج سنگین بود و آمار کشته شدگان گواه این ادعاست و امیدوارم در صورت انجام اقدامات لازم، قله دیگری را تجربه نکنیم.
وی ادامه داد: اگرچه اطلاعات کشور میکرون هنوز ناقص است، اما نباید احتیاط را از دست داد و در این شرایط باید برای بازگشایی عجله کرد، به ویژه با بازگشایی مدارس، زیرا هنوز واکسن آموزش ابتدایی در کشور ارائه نشده است.

اولین مورد از سویه جدید تاج در خاورمیانه در 31 دسامبر در عربستان سعودی ثبت شد.

خبرگزاری عربستان سعودی (WAS) روز چهارشنبه (31 دسامبر) اعلام کرد که اولین مورد از سویه جدید تاج به نام “O micron” در این کشور به ثبت رسیده است و افزود که فرد مبتلا یک شهروند سعودی است که اخیرا کشور شمال آفریقا بازگشت. این خبرگزاری به نقل از وزارت بهداشت عربستان سعودی گزارش داد که مقامات بهداشتی فرد مبتلا و افرادی را که با وی در تماس بوده اند قرنطینه کرده اند.

این اولین مورد از یک جهش جدید در خاورمیانه و شمال آفریقا است. وزارت بهداشت عربستان بدون اشاره به جزئیات افزود: فرد مبتلا یک شهروند سعودی است که از یکی از کشورهای شمال آفریقا بازگشته است.

این وزارتخانه از همه اتباع سعودی خواست تا دوزهای واکسن کرون را تکمیل کنند و از کسانی که از سفر بازمی‌گردند خواست برای سلامتی خود و همه آزمایش‌های قرنطینه و آزمایشگاهی را دنبال کنند.

واکسن بزن

کارشناسان بهداشت معتقدند در صورت وجود احتمال ورود غیرمستقیم ویروس Omicron به کشور، رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش ضروری است، زیرا انتقال بسیار بالای این ویروس جهش یافته می تواند مشکل جدی باشد. در طول اپیدمی، کشور ما یک تاج ایجاد خواهد کرد.

این گروه معتقد است ادامه روند صعودی طی دو روز گذشته و البته نسبت به ابتدای هفته گذشته نشان می دهد که ویروس شیطانی همیشه در ایران فعال بوده و توانایی ایجاد زنجیره انتقال گسترده را دارد. یک موج جدید نباید اجازه داد رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی این زنجیره را تشکیل دهد.

به گفته کارشناسان، نقش کلیدی در ایجاد بحران در آینده در سایه احتمال ورود ویروس جهش یافته به کشورمان بر عهده واکسن‌ها است، زیرا این گروه بیشترین شانس ابتلا به این ویروس را دارند و با توجه به سهمی که در جامعه دارند، احتمال بروز بحران ویروس جدید جهش یافته در کشور دور از انتظار نیست و بهترین راه حل این است که گروه مذکور در طرح ملی واکسیناسیون شرکت کرده و در اسرع وقت اقدام کنند.

پایبندی به پروتکل ها همچنان موثرترین راه حل است

در همین راستا فرمانده عملیات مدیریت بیماری تاج کلانشهر تهران در جلسه ستاد مدیریت بیماری های کرونا با اشاره به احتمال ورود ویروس جهش یافته به کشور گفت: فاصله گذاری اجتماعی شستن دست ها و استفاده از ماسک است.

علیرضا زالی افزود: یکی از موضوعات اصلی در بحث تاج، سویه جدیدی است که به آفریقا سرایت کرده و جهان دوباره با این سویه جدید در خطر است، بنابراین اتخاذ سیاست‌های مناسب از سوی دولت‌ها در دستور کار قرار گرفته و ایران نیز در دستور کار قرار گرفته است. رفت. استثنا از این قاعده.”
ما هنوز اطلاعات کافی در مورد این ویروس جدید نداریم، اما می دانیم که این ویروس بسیار مسری است و در آفریقا اکثر کسانی که این نوع جدید را دریافت کرده اند علائم خفیفی مانند گرفتگی عضلات و غیره دارند و مرگ و میر جدیدی نیز وجود دارد. وی گفت: این سویه هنوز گزارش نشده است.
زالی افزود: هنوز زود بود که Astrazenka اعلام کند که واکسن Astrazenka نیز به این سویه جدید مقاوم است، زیرا در مدت کوتاهی نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد و دو یا سه هفته زمان می برد تا به طور دقیق اظهار نظر کنیم. . “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید