انتخاب قوه قضائیه برای اعطای پروانه وکالت به متقاضیان!

انتخاب قوه قضائیه برای اعطای پروانه وکالت به متقاضیان!

محمدتقی نقدعلی نماینده اصفهان در خانه ملت چند روز پیش در سخنانی در صحن علنی مجلس با یادآوری تصویب قانون تسهیل در صدور پروانه کسب و تاکید بر اینکه وجود دارد. دیگر مصاحبه علمی در بحث آزمون وکالت توسط حسن عبدیلیان پور رئیس کانون وکالت صورت نمی گیرد قوه قضائیه درخواست کرد که به جوانان و تحصیلکرده ها ناراحتی های روحی وارد نشود.

منظور از نقدعلی شرکت در آزمون شفاهی پس از قبولی در آزمون کتبی است که روال هر ساله کانون وکلای دادگستری برای داوطلبان واجد شرایط پروانه وکالت بوده است.

خبرگزاری تسنیم پیشتر گزارشی با عنوان «تصمیم هیئت مقررات زدایی برای لغو آزمون شفاهی» منتشر کرده بود. آیا الگوی آزمون وکالت تغییر خواهد کرد؟» این سوال را بررسی کرده بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار هیأت مدیره در پنجاه و چهارمین جلسه خود براساس قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، 7 مورد به تصویب رسید. تصمیمات برای تسهیل صدور پروانه کسب، پذیرفته شد که یکی از بندهای آن می تواند تغییرات عمده ای در الگوی آزمون وکالت ایجاد کند.

در بند 7 این تصمیمات آمده است: «شرط اظهارنظر کارشناسی، معاینه شفاهی و سایر زمینه‌های اعمال سلیقه باید تا حد امکان از شرایط صدور مجوز حذف شود.» این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که بررسی شفاهی پیش بینی شده در آزمون های وکالت که توسط دو کانون اصلی وکلا برگزار می شود.

البته آزمون شفاهی مرکز حقوقی همان کارکرد مصاحبه شفاهی داوطلبان دکتری را دارد.

با این حال از حسن عبدالیان پور پرسیدیم آیا برای پذیرفته شدگان مرحله کتبی آزمون وکالت ۱۴۰۱ آزمون شفاهی یا صلاحیتی دارید؟

رئیس مرکز امور وکلای قوه قضائیه در پاسخ به تسنیم اظهار داشت: مرکز وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بر اساس ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه (مصوب 1379) تشکیل شد و با تصویب و ابلاغ مفاد اجرايي قانون فوق بر عهده رئيس قوه قضائيه مي باشد لذا از تشكيل مركز تا نحوه اداره آن و نيز نحوه جذب داوطلبان، برگزاري آزمون، رسيدگي به تخلفات و …. ، همه چیز بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب رئیس قوه قضائیه است.

وی افزود: بر اساس مواد 9 تا 14 آیین نامه اجرایی قانون فوق الذکر ابلاغی رئیس قوه قضائیه، پذیرفته شدگان آزمون وکالت مرکز وکلای دادگستری در صورت کسب سهمیه تحصیلی مورد نیاز در آزمون کتبی. ، وارد مرحله صلاحیت عمومی (شامل استعلام از مراجع قانونی و تحقیق و گزینش) شده و در نهایت صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط هیئتی به نام هیأت صلاحیت ارزیابی می شود.

عبدالیان پور ادامه داد: بر این اساس و طبق روال معمول برای احراز صلاحیت های عمومی موضوع بند (ح) و (ط) ماده 5 آیین نامه اجرایی مرکز مصوب رئیس قوه قضائیه، یعنی. «بد نامی نداشته باشند و امین و متعهد به اصل قانون اساسی باشند». و دارا بودن شرایط مندرج در بندهای (الف) و (ب) ماده 2 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 1376 شورای اسلامی، یعنی. «ایمان و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام و ایمان و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مرجعیت قانونی و قانون اساسی» از پذیرفته شدگان آزمون وکالت انتخاب خواهد شد. در نهایت صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط کمیسیون تعیین صلاحیت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

رئیس مرکز وکلای دادگستری تاکید کرد: صلاحیت علمی پذیرفته شدگان در آزمون کتبی پیش ارزیابی می شود و ارزیابی و گزینش انجام شده توسط مرکز در این مرحله صرفاً به منظور بررسی صلاحیت عمومی است. کاندیداهای پذیرفته شده .

دیدگاهتان را بنویسید