انتشار پروژه جنگ G20/اوکراین بر بحث های رهبران سیاسی متمرکز بود

نشست سران گروه 20 قرار است در 24 و 25 نوامبر در بالی اندونزی برگزار شود و برخی ناظران می گویند احتمالا جنگ در اوکراین یکی از موضوعات اصلی آن خواهد بود.

آن پروژه همچنین به تندی در مورد جنگ در اوکراین صحبت کرد و در بخشی از آن اظهار داشت: «بسیاری از اعضای این گروه تهاجم نظامی غیرقانونی و غیرموجه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنند و خواستار پایان فوری جنگ هستند». استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای غیرقابل قبول است.

در بخش دیگری از پیش نویس بیانیه که قرار است در اجلاس گروه 20 به تصویب برسد، تاکید شده است که «تنها تضمین صلح و ثبات جهانی، تعهد پایدار به نظم بین المللی و حقوقی و راه حل های چندجانبه است».

در جای دیگر، این پیش‌نویس اشاره می‌کند که رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی، از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، در زمان جنگ حیاتی و اجباری است و رهبران گروه 20 از همه اقدامات برای برقراری «صلح عادلانه» حمایت می‌کنند.

پیشتر سفیر اندونزی در امارات از موافقت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی برای شرکت در نشست گروه 20 که در اندونزی برگزار می شود، خبر داده بود. بر اساس این گزارش، حسین باجیس، سفیر اندونزی در امارات از توافق روسای جمهور روسیه و اوکراین برای شرکت در نشست گروه 20 خبر داد.

سفیر اندونزی در امارات در گفتگو با روزنامه نشنال گفت: هر دو برای حضور در این اجلاس موافقت کردند.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین حضور روسیه در نشست گروه 20 در بالی اندونزی را تایید کرد اما افزود که نحوه حضور مسکو در این نشست در آینده مشخص خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدار احتمالی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جزیره بالی اندونزی گفت: خواهیم دید.

وزارت امور خارجه روسیه در اواسط ژوئیه در بیانیه ای اعلام کرد: به مناسبت نشست نوامبر گروه 20، دعوتنامه رسمی از سوی جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی از رئیس جمهور روسیه دریافت شد. جاکارتا به طور مبهم از قصد «ولادیمیر پوتین» برای شرکت در این نشست مطلع شد. شکل مشارکت بستگی به روند شرایط در جهان و در نظر گرفتن وضعیت بهداشتی و اپیدمیولوژیک در جنوب شرقی آسیا دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر در توییتی اعلام کرد که برای نشست گروه ۲۰ در اندونزی دعوت شده است.

نشست سران گروه 20 که در سال 1999 به منظور تعیین سیاست‌های مرتبط با تقویت ثبات مالی بین‌المللی و پرداختن به مسائلی فراتر از مسئولیت‌های یک کشور مشخص تشکیل شد، از 15 تا 16 نوامبر در بالی، اندونزی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید