انتظار تشدید اقتصادی روزانه را داشته باشید

انتظار تشدید اقتصادی روزانه را داشته باشید

زهرا علی اکبری

دولت و مجلس توافق کردند که ابتدا برنامه هفتم توسعه بازنگری شود و سپس بودجه در مجلس بازنگری شود. یعنی باید منتظر لایحه بودجه دوازدهم سال آینده باشیم. بنابراین، عدم اطمینان در اقتصاد بیش از گذشته افزایش خواهد یافت.

اکنون زندگی روزمره دولت با بودجه سال آینده دست و پنجه نرم می کند و با نزدیک شدن به دهه پایانی دی ماه، خبری از لایحه بودجه سال آینده نیست. طبق قانون، دولت تا 24 آذر هر سال فرصت دارد لایحه بودجه سال آینده را ارائه کند تا مجلس زمان کافی برای بررسی آن داشته باشد. اما دولتی که بزرگترین شعارها را می داد، اکنون در انجام کارهای عادی و طبیعی خود برای انجام تشریفات قانونی عقب افتاده و بودجه سال آینده را به شورای اسلامی ارسال کرده است، در حالی که این بودجه برنامه سطح بالایی ندارد. برنامه هفتم توسعه

منتقد ارشد و برنامه زماننده

اقدام دیرهنگام برای تدوین برنامه توسعه در حالی صورت گرفت که مسعود میرکاظمی در بدو ورود به سازمان برنامه و بودجه به انتقاد از آن سازمان پرداخت و در مراسم معارفه خود گفت: قصد هدر دادن حقوق شخصی را ندارم. این مسائل در همه دولت ها بوده است، باید سراغ مشکلات برویم. مشکل اصلی کشور کجاست که با وجود سرمایه گذاری های انجام شده، شاخص های کلان کشور رو به بهبود نیست؟

آیا باید با این موضوع جلو برویم؟ تا کجا می توانیم پیش برویم؟ در سازمان برنامه ای که دارای کارشناسان همدل باشد، بحث های معقول باید صورت گیرد. اگر بودجه اینطور باشد یعنی این سازمان عریض و طویل و سایر اقوام که در استان ها فعال هستند با 50 نفر می توانند این کار را انجام دهند. اما این نقطه قوت عظیمی که باید در بین تحصیلکردگان کشور باشد باید تغییر کند. این ریل درست نیست. ما به یک سازمان انقلابی، مدبر و در تراز انقلاب اسلامی نیاز داریم تا بتوانیم از بدبختی هایی که ممکن است در آینده رخ دهد، جلوگیری کنیم.»

وی تاکید کرد: این سازمان در کنار مدیریت بودجه باید راه آهن کشور را نیز مدیریت کند. اگر بتوانیم این کارها را انجام دهیم به یک سازمان کارآمد و موفق تبدیل می شویم. در گذشته دوستان زحمت کشیدند و تا حدی موفق بودند، اما اکنون باید قوی تر، با دقت و اراده قوی تر، «دوستان ما می توانند» باشیم، در غیر این صورت نمی توانیم موفق شویم. “

اکنون رئیس این سازمان که جدای از چارچوب بندی بودجه مجبور به اصلاح بودجه شده بود به دلیل تهیه نشدن برنامه هفتم لایحه ای را به مجلس ارسال کرده است که به دلایل قانونی اعلام نمی شود.

سرنوشت بودجه سال آینده

میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه سال آینده گفت: هنوز خبری نیست. دولت لایحه را به مجلس فرستاد و لایحه بودجه در دست هیئت رئیسه است، اما از آنجایی که هنوز برنامه هفتم تهیه نشده، هیئت رئیسه اعلام وصول نکرد.

اگرچه او و برخی دیگر از اعضای شورای اسلامی تاکید داشتند که تمدید برنامه ششم توسعه می تواند بن بست را حل کند، اما سخنان قالیباف به نوعی آب پاکی را به دست دولت، مجلس و اقتصاد ایران ریخت تا روشن شود که سوال این است که به گونه ای دیگر پیش بروید و بررسی بودجه سال آینده به بودجه امسال مرتبط نخواهد شد. بنابراین باید منتظر لایحه دوازدهم بود.

علی قنبری در گفت و گو با «توسعه ایرانیان»: از ابتدا مشخص بود که دولت برنامه بلندمدت یا میان مدتی ندارد و اکنون نیز مشخص است که به تعهدات خود طبق قانون عمل نکرده است. و برنامه هفتم را تدوین کنید.

کلیباف در این خصوص گفت: ما مجوزی برای تمدید برنامه ششم نداریم و مجلس ابتدا برنامه هفتم را بررسی می کند.

وی تاکید کرد: بر اساس توافق دولت و مجلس، دولت تا پایان دی ماه برنامه هفتم را تقدیم مجلس می کند و مجلس ابتدا برنامه هفتم را تصویب می کند و در صورت کمبود وقت، برنامه هفتم را تصویب می کند. بودجه را در قالب چند دوازدهم به تصویب برساند.»

وی تاکید کرد: برنامه ششم یک سال تمدید شده و حق نداریم دوباره آن را تمدید کنیم.

از سوی دیگر محمد رشیدی یکی از اعضای کمیسیون ریاست مجلس با انتقاد از تعلل دولت در ارائه لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه ای که به مجلس ارسال شده بدون طی مراحل قانونی مجلس ارائه شده است. بدون در نظر گرفتن جداول .

وی تاکید کرد: روال انجام این مهم حتی رعایت نشده و لایحه بودجه به صحن مجلس نیامده است و چون نمایندگان مردم به دنبال تعامل و همکاری با دولت هستند این موارد مطرح نشده است. تا حالا.

نماینده مردم کرمانشاه در شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه 1402 باید بر اساس برنامه هفتم توسعه تهیه و بررسی شود اما متاسفانه دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه نکرده است. نمایندگان مردم در مجلس باید قانون را به دقت رعایت کنند و طبیعتا بودجه سال آینده باید بر اساس برنامه هفتم تهیه شود، زیرا برنامه، سند قبلی است.

بودجه در دو مرحله تقدیم مجلس می شود!

البته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا گفته است: بودجه دو مرحله ای شده است. ابتدا باید تبصره ها، منابع و هزینه ها را به صورت کلان به مجلس ارسال کنیم و پس از تصویب مجلس، جداول و بودجه را در اختیار مجلس قرار دهیم.

در عین حال مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از نحوه تقدیم لایحه بودجه 1402 به شورای اسلامی گفت: آنچه به موجب آن به شورای اسلامی ارائه شده است. عنوان بودجه یک بودجه کامل نیست. بر اساس مصوبه ای که هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده، دولت تنها تصمیمات و تبصره های بودجه سال آینده را به مجلس ارسال کرده است.

دوازدهمین هشدار بودجه برای فعالان اقتصادی

مشکل اینجاست که در یکی از بحرانی ترین شرایط اقتصادی، چشم انداز روشنی برای اقتصاد ایران وجود ندارد. مشخص نیست دولت بودجه سال آینده را در چه جهتی تهیه می کند و اگر ابتدا باید برنامه هفتم تصویب شود، دولت چگونه و بر اساس چه قانونی و با چه قانونی نسبت به تهیه بودجه سال آینده اقدام خواهد کرد. رویکرد این بودجه تهیه شده است؟

از سوی دیگر، نه تنها فعالان اقتصادی، بلکه نمایندگان مجلس نیز چشم انداز آینده را مبهم توصیف کردند و معتقدند این وضعیت ممکن است اقتصاد ایران را پیچیده کند. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون سازندگی مجلس با انتقاد از عدم اعلام وصول لایحه بودجه از سوی رئیس مجلس گفت: باید در فرصت باقی مانده لایحه بودجه 1402 را تصویب کنیم.

نماینده مردم جاخرم در شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون رئیس مجلس به دنبال تصویب لایحه 1402 دوازدهم سوم و در سال آینده ابتدا لایحه برنامه هفتم توسعه و سپس لایحه بودجه 1402 است.

رئیس کمیته سازندگی مجلس تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بودجه سی و یکم پیام خوبی برای بازار و اقتصاد کشور ندارد.

پیام بودجه سیزدهم ابهام و سردرگمی است

علی کنبری از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و از اعضای سابق شورای اسلامی نیز در گفت و گو با «توسعه ایران» تاکید کرد که پیام بودجه سی و یکم برای فعالان اقتصادی ابهام و سردرگمی است.

وی بیان کرد: در این شرایط فعالان اقتصادی اصلا قادر به برنامه ریزی نیستند و نمی دانند چه چشم اندازی در پیش دارند و این مشکل خود عامل بدتر شدن زندگی روزمره در ایران است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت از ابتدا مشخص بود که برنامه بلندمدت و میان مدتی نداشته و اکنون نیز مشخص شده که به تعهد خود در قانون عمل نکرده و برنامه هفتم را تدوین نکرده است.

وی بیان کرد: متأسفانه دولت تدبیر و امید راه برون رفت از این وضعیت را ندارد و تنها با شعارها و دستاوردهای کلان و با تکیه بر آمارهای نامحسوس تلاش کرده است که شرایط را برای خود راحت کند.

دیدگاهتان را بنویسید