انتقاد بلومرسی از تعیین ضمانت های سنگین برای متهم

انتقاد بلومرسی از تعیین ضمانت های سنگین برای متهم

رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی برای فردی که شرایط بازداشت موقت را ندارد وثیقه سنگین می دهند تا در بازداشت بماند. این موارد ممکن است مسئولیت شرعی داشته باشد. ما باید از انتقاد سازنده استقبال کنیم و از انتقاد نترسیدیم. اگر فردی خوب و خوش نیت از ما یا سازمانمان انتقاد بجا آورد، باید از آن انتقاد استقبال کنیم و اگر مشکلی در کارمان وجود دارد، در رفع آن کوشا باشیم. ضمناً اگر در هر زمینه ای خطایی وجود دارد، در اصلاح اشتباه تردید نداشته و سریع و جسورانه اشتباه را اصلاح کنیم و اگر احتمال اصلاح وجود دارد باید اقدام مقتضی انجام دهیم.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام محسنی آذهی امروز (دوشنبه 10 بهمن ماه) طی سخنانی در نشست مشترک شورای عالی قضایی با شورای قضایی استان که در قالب ویدئو کنفرانسی با محوریت بررسی روند اجرای سند تحول قضایی و پیگیری اجرای احکام و سیاست های ابلاغی رهبری با تبریک اعیاد رجبیه و ولادت امیرالمومنین علی (ع) برگزار شد. و امام جواد (ع) و همچنین ایام دهه فجر فرمودند: دهه مبارک فجر فرصت مغتنمی برای سنجش و قضاوت میزان وقت شناسی و اهتمام است. ما باید راهی برای پیمودن راه رفیع انقلاب اسلامی داشته باشیم و بسنجیم که در کدام نقطه از آن مسیر روشنگری کرده ایم و در کدام قسمت ها غفلت کرده ایم یا با شتاب و کندی مواجه شده ایم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به اهمیت اجرای کامل سند تحول و تعالی قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: ما در قوه قضائیه در دوران تحول و تعالی مصمم هستیم با برنامه ریزی، عقلانیت و حرکت جهادی کارها را پیش ببریم تا بتوانیم. خدمت بهتر به مردم و نظام اسلامی.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت و اهمیت همکاری بیشتر با مردم در موضوعات مختلف گفت: هر مقداری که بتوانیم از نظرات جامعه و نخبگان داخل و خارج قوه قضائیه در موضوعات مختلف استفاده کنیم مفید و سودمند خواهد بود. “.

رئیس دادگاه بار دیگر بر اهمیت مقوله نقد تاکید کرد و تصریح کرد: باید از نقد سازنده استقبال کرد و از انتقاد نترسید. اگر فردی خوب و خوش نیت از ما یا سازمانمان انتقاد بجا آورد، باید از آن انتقاد استقبال کنیم و اگر مشکلی در کارمان وجود دارد، در رفع آن کوشا باشیم. ضمناً اگر در هر زمینه ای خطایی وجود دارد، در اصلاح اشتباه تردید نداشته و سریع و جسورانه اشتباه را اصلاح کنیم و اگر احتمال اصلاح وجود دارد باید اقدام مقتضی انجام دهیم.

«شایستگی گرایی» از دیگر محورهای مورد تاکید رئیس کل دادگستری در این جلسه بود. قاضی القدات گفت: شایسته سالاری و توجه به نیروهای موثر و ارتقای اثربخشی نیروها در همه زمان ها لازم است اما در مرحله کنونی ضرورت بیشتری دارد. ما باید شایسته سالاری را نه در گفتار بلکه در عمل به منصه ظهور برسانیم. بر این اساس مدیران دستگاه قضایی باید به شناسایی نیروهای موثر توجه کرده و امور خطیر و مهم را به آنها بسپارند.

رئیس کل دادگستری در ادامه خطاب به روسای کل دادگستری سراسر کشور، از آنها خواست تا نظارت مستمر، پویا و همه جانبه بر زیرمجموعه‌های خود را برای اجرای بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر قوه قضائیه اعمال کنند. نظارت قضات عالي كشور بايد شامل كليه مراجع و واحدهاي قضايي اعم از دادسرا، دادگاه بدوي، شعب تجديدنظر، شعب مركزي و غيره باشد. در استانی که مسئول آن هستند.

محسنی آژه ای توضیح داد: روسای دادگستری باید نظارت ویژه و مستمر بر دادسراها و دادگاه های بدوی و تجدیدنظر داشته باشند تا رسیدگی به پرونده ها به تاخیر نیفتد. گاهی مشاهده می شود که پرونده ای بیش از سه سال در دادگاه یا دادسرا باقی مانده است. در چنین مواردی، روسای دادگستری باید بررسی ها و پیگیری های مناسب را انجام دهند، دلیل ماندن یک پرونده در یک بخش به مدت سه سال چیست؟

رئیس کل دادگستری در ادامه بر اهمیت تناسب دستورات صادره به متهم تاکید کرد و اظهار داشت: گاه مشاهده می شود که فردی واجد شرایط قرار بازداشت نیست اما برای ماندن در بازداشت وثیقه سنگینی برای وی تعیین شده و یا به موجب وثیقه برای وی قرار وثیقه صادر شده است. به نحوی که تهیه آن زمان زیادی طول کشید. این موارد ممکن است دارای مسئولیت شرعی و قانونی باشد. بنابراین دادسرا باید به صدور قرارها و مطابقت آنها با اتهام وارده به متهم توجه ویژه داشته باشد و چنانچه صدور قرار منتهی به بازداشت متهم شود، این بازداشت در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: قضات عالی باید بر تصمیمات دادگاه های بدوی و تجدیدنظر چه از لحاظ شکلی و چه از نظر ماهوی نظارت و توجه بیشتری داشته باشند. احکام به جای حبس مطلوب است اما گاهی احکام با عنوان «به جای حبس» صادر می شود که منطقی به نظر نمی رسد. در صورت مشاهده تخلفات متعدد از آرای شعبه قضایی در مرجع بالاتر، رئیس قوه قضائیه باید سریعاً قاضی مربوطه را مورد بازجویی قرار داده و در صورت لزوم آموزش های لازم را برای این قضات آماده نماید.

قاضی القدات ادامه داد: در مواردی که حکم صادره از سوی قاضی خلاف شرع تشخیص داده شود و بر اساس ماده 477 حکم صادر شود، رئیس قاضی استان باید از قاضی مربوطه سوال کند که چرا این حکم خلاف شرع است. شریعت. صادر کرده است

رئیس قوه قضائیه همچنین بر نظارت واحدها برای اجرای تصمیمات قضایی در محاکم تاکید کرد و گفت: گاهی مشاهده می شود که یک حکم موثر اجرا نمی شود یا بعد از 2 سال به طور صحیح و کامل اجرا می شود. این در حالی است که زحمات زیادی در دستگاه ها و واحدهای قضایی می شود و هزینه های مادی و معنوی زیادی برای صدور حکم پرداخت می شود; بنابراین، روسای قوه قضائیه باید نظارت ویژه فزاینده ای بر واحدهای اجرایی داشته باشند.

محسنی آژه ای همچنین از روسای قضات و دادستان های مراکز استان ها خواست تا به مقوله «پیشگیری از وقوع جرم» و «حداکثر ظرفیت شوراهای حل اختلاف و استعداد مردم» توجه بیشتری کنند.

توجه ویژه به حفظ امنیت روانی و جانی مردم و شهروندان و مقابله همه جانبه با کسانی که با نشر اکاذیب به دنبال مخدوش کردن امنیت روانی مردم هستند و تهدید کننده امنیت جانی مردم هستند از دیگر دستورات قاطع رئیس قوه قضائیه خطاب به قضات عالی بود. و دادستان های مراکز منطقه ای.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر مسری بودن فساد گفت: رؤسای قضات و دادستان ها باید با رویکرد علمی و تخصصی به برخورد با فساد و مظاهر آن در عرصه های مختلف توجه ویژه داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بارها مشاهده شده که افرادی با جعل عنوان و جعل هویت به دنبال کلاهبرداری از مردم هستند. لذا مراجع قضایی ذیربط باید به نحو مقتضی با این گونه پدیده ها برخورد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید