انتقاد تند یک پرسپولیسی از کی روش

انتقاد تند یک پرسپولیسی از کی روش

صعود تاریخی مراکش به نیمه نهایی جام جهانی 2022 قطر بسیاری از هواداران فوتبال را به وجد آورده است. یکی از آن فوتبالیست ها مرتضی فنونی زاده است که می گوید: ابتدا لازم می دانم به جامعه فوتبال و خانواده های داغدار کریم باوی و مجید پروین تسلیت بگویم. خاطرات زیادی از هر دو عزیز دارم و هیچ وقت فراموش نمی کنم که کریم باوی چه سرزنشی داشت. او می توانست سرش را بالای سر خط دفاعی که چیزی جز دستان دروازه بان های بلند قامت نیست، بیندازد و نحوه شوت او بی نظیر و تمرینی بود. فوتبال مراکش از جهاتی شبیه فوتبال ما بود اما آنها می دانستند که از جام جهانی چه می خواهند و ما نکردیم. می دانید که فوتبال مراکش تنها سه ماه مانده به جام جهانی 2022 قطر، وحید خلیل هوزیچ، سرمربی تیم ملی این کشور را برکنار کرد.

سرمربی بوسنیایی هالیل هوزیچ در آگوست 2019 هدایت مراکش را برعهده گرفت و این تیم را به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آفریقا در کامرون رساند، اما تنها سه ماه قبل از جام جهانی، ولید الراکارکی به عنوان سرمربی جدید مراکشی انتخاب شد. تیم فوتبال جانشین وحید هلیل هوزیچ شد.

وی ادامه می دهد: مراکش هم مانند ایران در آستانه جام جهانی 2022 سرمربی خود را تغییر داد اما آنها برخلاف ما ذهنیت دیگری داشتند. ولید الکرکی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال مراکش 46 ساله بود. او پیش از این سرمربی کازابلانکا بود و با آن تیم قهرمان جام باشگاه های آفریقا و لیگ مراکش شد. از طرفی سن مربی به او اجازه ریسک می داد و انگیزه بالایی داشت. حالا چیکار کردیم؟ ما دراگان اسکوچیچ را مانند هلیل هوزیچ اخراج کردیم، اما مربی 70 ساله ای را به تیم خود آوردیم که مربی جوانان محتاط نیز بود. ما فقط بر اساس نظر چند ستاره کارلوس کی روش را انتخاب کردیم، اما مراکشی ها برنامه داشتند و می دانستند از جام جهانی چه می خواهند.

مدافع سابق تیم ملی با تمجید از عملکرد الرارکی یادآور می شود: مراکش با این مربی باانگیزه و جسور توانست شگفتی ساز شود و ابتدا اسپانیا و حالا پرتغال را از جام حذفی کند. مطمئن باشید بخش بزرگی از این موفقیت به سرمربی تیم مراکش برمی گردد. شاگردانش را دیدی که او را بالا و پایین انداختند، از دل، نه به خاطر شوف. ملی پوشان با پیروزی مقابل ولز ذهن ما را به باد دادند و سرمربی خود را بالا و پایین کردند، در حالی که مراکشی ها با برد برابر اسپانیا و پرتغال همین کار را کردند. این کار قلب آنها را به درد آورد.

فنونی زاده ادامه می دهد: من و اکثر اهالی فوتبال منتظر عذرخواهی کارلوس کی روش و سپس خداحافظی او از تیم ملی بودیم اما ناگهان خبر به احتمال زیاد تمدید قرارداد او رسید! چرا؟ دلیل رای اعتماد مجدد به مربی ای که در 3 دوره متوالی مسابقات جهانی ناکام بوده و از راهیابی به مرحله حذفی بازمانده است چیست؟ ما در ایران مربیان جوان و بهتری داریم یا اگر بخواهیم مربی خارجی بیاوریم می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. اینکه یک مربی شکست خورده تحت هیچ شرایطی سرمربی تیم ملی ایران شود چندان جالب نیست.

وی درباره رفتار سرمربی ژاپنی گفت: هاجیمه موریاسو سرمربی تیم ملی ژاپن پس از شکست مقابل کرواسی در ضربات پنالتی در مقابل هواداران تیم کشورش تا کمر خم شد. رفتاری که از کارلوس کی روش و شاگردانش ندیده ایم. سرمربی تیم ملی ژاپن مردی ژاپنی است که علاقه و تعصب زیادی به تیم ملی کشورش و مردم و هواداران ژاپن دارد. آنها را درک می کند و بابت آن عذرخواهی می کند. اینها رفتارهایی است که در ذهن هواداران فوتبال می ماند. ما همیشه مدیون این مردم و هواداران هستیم و نباید طلبکار باشیم. توقع هم داشتیم سرمربی تیم ملی یا شاگردانش بابت شکست سنگین از انگلیس و بعد از آمریکا عذرخواهی کنند اما طوری رفتار و صحبت کردند که انگار جام جهانی را برده اند!

فنونی زاده در پایان می گوید: من دقیقا نمی دانم فدراسیون فوتبال یا متولیان ورزشی ما می خواهند چه تصمیمی بگیرند، اما پیشنهاد می کنم قبل از تمدید قرارداد کارلوس کی روش، نگاهی دوباره به نتایج و رفتار سرپرست داشته باشند. مربیان از تیم های مراکش و ژاپن. فوتبال ایران به ولید الرارکی نیاز دارد. کسی که بتواند در فوتبال ملی ایران تغییراتی ایجاد کند و جرات و جسارت لازم برای موفقیت و اعتلای فوتبال کشورمان را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید