انتقاد رئیس قوه قضاییه به دلیل دخالت غیرمتعارف در خرید و فروش سهام

انتقاد رئیس قوه قضاییه به دلیل دخالت غیرمتعارف در خرید و فروش سهام

روز جدید در پی دستور اخیر رئیس کل دادگستری حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجه ای به سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر به روز رسانی گزارشات قبلی در خصوص مشکلات بورس و تخلفات احتمالی، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل جلسه داد. عدالت.

در ابتدای این نشست محسنی اجایی به اهمیت بازار سرمایه و بورس پرداخت و گفت: استقبال مردم از بورس فرصت خوبی برای دولت و مردم بود و نباید این فرصت فراهم شود و به زودی مردم خواهند شد. بتواند با امید به کار در بورس ادامه دهد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بدیهی است بازار سرمایه نیز مانند بسیاری از بازارهای تجاری سود و زیان دارد، افزود: مراجع و موارد تخلف را مشخص کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به نگرانی‌ها از رکود بورس کشور، گفت: باید تلاش‌ها و ابعاد نظارت بر بازار سرمایه بیشتر شود تا فرصت‌های بازار سرمایه علیه آن معطوف نشود.

رئیس قوه قضاییه همچنین از آمادگی کامل قوه قضائیه برای کمک به دولت و سازمان بورس برای رفع آسیب ها و مشکلات بورس خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی گفت: با افزایش غیرمعمول شاخص بورس و تبلیغات در سال های 98 و 99 تعداد زیادی از مردم بدون دانش و تخصص کافی حدود 60 میلیون کد بورسی دریافت کردند. این اتفاق در این فضا خوب نبود، عده ای وارد کل بورس شدند و عده ای حتی از اقوام و آشنایان خود پول گرفتند و وارد بورس شدند و حالا یک مشکل اضافی برای این مقوله ایجاد شده است.

در این نشست مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: ورود سرمایه های مردمی به بورس در سال های 98 و 99 فرصت بسیار خوبی را برای شرکت های بورسی و اقتصاد کشور ایجاد کرد اما متاسفانه به دلیل زیرساخت‌های فنی، اقدامات قانونی و نظارتی متناسب با این ورود سرمایه در بورس انجام نشده است که ریسک‌هایی را ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین «آزادسازی بخش دوم عدالت»، «عدم زیرساخت‌های فنی و قانونی کامل»، «کاهش نقدینگی موجود با اقدامات دولت وقت» و برخی عوامل دیگر را برشمرد. به عنوان دلیلی برای سقوط بازار سهام.

در ادامه عشقی وضعیت موجود در بورس را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: اخیرا سود شرکت های بورسی افزایش یافته است و این موضوع را صورت های مالی ماهانه ای که شرکت های بورسی به سازمان بورس ارائه می کنند و این روند تایید می کند. شما باید نگران باشید.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پس از سخنان محبت آمیز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح این سوال که این سازمان برای تقویت زیرساخت ها و به ویژه نظارت و اعتمادسازی بین مردم چه برنامه ای دارد. ?
عشقی همچنین پاسخ داد: تا پایان سال با ارتقا و تقویت سیستم های فنی و نظارتی، تمامی جریانات مالی موثر در بازار سرمایه در اسرع وقت رصد و شناسایی می شود و به این ترتیب بسیاری از آسیب ها از بین رفته و از خطرات جلوگیری می شود.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور نیز گفت: از سال 97 به کارکنان ذی ربط بورس از جمله وزیر اقتصاد تذکرات و تذکراتی داده ایم و به نظر نمی رسد معاونت حقوقی بورس باشد. به اندازه کافی موثر است.”

دادستان کل کشور تشکیل جلسات شرکت های سهامی قضایی را ضروری دانست و گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بورس فرصت سه ماهه برای انجام این امر داده شد.

معاون سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه به تذکرات و گزارشات این سازمان به کارکنان ذیربط سازمان بورس طی دو سال گذشته اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی ادامه داد: موضوعاتی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دادستان کل کشور مطرح کردند در دست بررسی و اقدام است، اما من تفاوت هایی بین روند بورس در کشورمان می بینم. و سایر وجوه این امر می تواند باعث استخدام و سوء استفاده برخی افراد و آسیب رساندن به برخی دیگر شود، لذا مواردی را ذکر می کنم و امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور و کارکنان بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار این موارد را در این زمینه بررسی کنند. عمق و اقدام مناسب انجام دهد.

رئیس کل دادگستری در این خصوص به «نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «مداخله ناظران بورس در فرآیند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی» اشاره کرد. توسط قانون صندوق ها» و افزود: این موارد دارای ابهام است که اعضای هیأت مدیره سازمان بورس در خصوص آن شفاف سازی و رفع ابهام کنند.

رئیس قوه قضاییه در خصوص نمایش صف های خرید و فروش در بورس نیز گفت: با وجود اینکه صف های خرید و فروش در بورس های متعارف دنیا نمایش داده نمی شود، چرا صف خرید و فروش به زبان ایرانی نمایش داده می شود. سهام؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی افزود: مداخلات غیرمتعارف ناظران بورس در خرید و فروش سهام انجام می شود و چیزهایی به سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل می شود و قرار است نماد بدون تنظیم بدون هیچ توضیحی بسته شود. “

رئیس قوه قضائیه با اشاره به دسترسی کارگزاران و سازمان بورس به تمامی خطوط و سفارشات عرضه و تقاضا، گفت: این در حالی است که سهامداران عادی می توانند حداکثر 5 خط سفارش را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: همچنین مشاهده شد که صندوق ها با کدهای واقعی که در صندوق سرمایه گذاری کرده اند در بورس شرکت می کنند به جای اینکه با کد بورسی صندوق یا کدهای واقعی را بدهند. صندوق صندوق دیگران و آنها در بورس شرکت می کنند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه همه این موارد می تواند منجر به رانت خواری و فساد شود، گفت: همه این پرونده ها نیاز به شفاف سازی دارد.

رئیس قوه قضاییه در پایان از سازمان بازرسی خواست تا بر مشکلات نظارت جدی داشته باشد و در هیئت مدیره سازمان بورس گفت: باید آسیب ها را شناسایی، جمع بندی و رفع کنید و کمبودها کمک کنید. ما این کار را انجام می دهیم و اگر فکر می کنید مجازات ها در این زمینه ناکافی است، به صورت موردی اعلام کنید که اقدامات لازم انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید