رئیس قوه قضائیه: همه بر لزوم نقد و انتقاد پذیری تاکید دارند، اما دامنه این انتقاد چیست؟

رئیس قوه قضائیه: همه بر لزوم نقد و انتقاد پذیری تاکید دارند، اما دامنه این انتقاد چیست؟

روز جدید حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اجیعی رئیس قوه قضائیه گفت: همه بر لزوم نقد و پذیرش نقد تاکید دارند. اما دامنه این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده چیست؟ بر اساس قانون، نقد سازنده مشروط به وجود منطق و استدلال و پرهیز از توهین و تحقیر و تخریب است. آیا کلماتی که امروز تحت عنوان و در مقوله «نقد» ذکر می شود، همگی منطق و استدلال دارند و از توهین و تخریب دوری می کنند؟ چه دستگاه هایی وظیفه فرهنگ سازی در این حوزه را بر عهده دارند؟

رئیس قوه قضاییه گفت: مجازات در حوزه جرایم رسانه ای باید متناسب با جرم و مجرم باشد و تمهیدات قانونی در نظر گرفته شده در این زمینه نباید موجب تبعیض در سطح جامعه شود.

به گزارش مرکز رسانه های قضایی، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژی در دیدار با اعضای شورای نظارت بر مطبوعات ضمن برشمردن شاخص های «تصفیه جهادی»، مقوله تبیین و روشنگری را در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانست. امور را یکی از مهمترین اولویت ها برشمرد و افزود: می توان با تبیین و تبیین و بیان ابعاد و زوایای واقعی امور، مسیر تحریف ها، سوء تفاهم ها، تعصبات و تحلیل های نادرست را مسدود کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت اطلاق مقوله آسیب شناسی به حوادث و رویدادهای اجتماعی به منظور جلوگیری از تکرار آن، تصریح کرد: هر چند حوادث ناگوار منشأ آسیب و آسیب هستند، اما می توان از این تهدید برای ایجاد فرصت و فرصت استفاده کرد. با اتخاذ آسیب شناسی های تخصصی، ضمن جلوگیری از تکرار حوادث ناگوار، نقاط ضعف و نقص را اصلاح می کند.

محسنی آجی با اشاره به ساختار و عملکرد شورای نظارت بر مطبوعات، فلسفه حضور نمایندگان مراجع و نهادهای موثر فرهنگی در این شورا را چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقوله ها دانست. در ابعاد مختلف

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تحولات و تحولاتی که حوزه رسانه از نظر نرم افزاری و سخت افزاری در سال های اخیر داشته است، گفت: با توجه به همه تحولات حوزه رسانه از جمله ظهور پدیده هایی مانند رسانه های انسانی و تحولات دیگر. در این زمینه قطعاً ممکن است نیاز به تغییر و ایجاد قانون در حوزه مطبوعات و رسانه در کشور با در نظر گرفتن نظر نخبگان و کارشناسان رسانه ای باشد.

رئیس قوه قضاییه به «اقتصاد رسانه ای» توجه کرد و افزود: باید سازوکارها و رویه هایی معرفی و آماده شود تا رسانه ها بدون وابستگی به جناح ها و جریان ها به استقلال مالی و اقتصادی دست یابند و درآمدی شفاف و شفاف داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه به تشریح برخی مقوله ها و موقعیت های گاه مبهم و متناقض در سطح جامعه پرداخت. «شفافیت»، «انتقاد»، «گفتگو»، «نسبت مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارش های اولیه فساد و برخورد با خبرنگار یا افشاگر» و «نمونه هایی از تهدید امنیت روانی مردم». از جمله مقوله‌ها و پیشنهادهایی بود که رئیس قوه قضائیه بر لزوم تبیین آن در سطح جامعه و سپس گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی این موارد تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همه بر لزوم نقد و انتقاد تاکید دارند; اما دامنه این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده چیست؟ بر اساس قانون، نقد سازنده مشروط به وجود منطق و استدلال و پرهیز از توهین و تحقیر و تخریب است. آیا کلماتی که امروز تحت عنوان و زیر مقوله «انتقاد» ذکر می شود، همگی منطق و استدلال دارند و از توهین و تخریب دوری می کنند؟ چه دستگاه هایی وظیفه فرهنگ سازی در این حوزه را بر عهده دارند؟

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز همه از لزوم گفت وگو و تفاهم صحبت می کنند. تاکید ما بر گفتگو با منتقدان و معترضان است. اما اصول این گفتگو چیست؟ دامنه آن چیست؟ سازوکارهای گفتگو با مدنیت و حفظ ارزش ها چگونه باید تعریف شود؟ کدام نهاد باید مبانی گفتگو و تفاهم را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟

محسنی آژه ای مقوله «نسبت مجازات با جرم و مجرم» را به ویژه در حوزه جرایم مطبوعاتی و رسانه ای تدوین کرد و گفت: چه پیشنهادی برای اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات به عنوان متخصص در این حوزه دارید تا اطمینان حاصل شود که مجازات در حوزه جرایم رسانه ای متناسب با جرم است و مجرم باید شایستگی داشته باشد و دوستی های قانونی در این زمینه نباید موجب تبعیض در سطح جامعه شود.

وی با اشاره به انتصاب خود به عنوان رئیس قوه قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه جدی به مأموریت های اساسی قوه قضائیه در قانون اساسی از جمله تامین آزادی های قانونی، گفت: بر رعایت قانون تاکید داریم. آزادی های اعضای جامعه بر این اساس باید شیوه های تحقق این آزادی ها را در سطح جامعه تعریف و تبیین کرد و درباره آن گفت و گو کرد.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه گزارشی از عملکرد شورای نظارت بر مطبوعات در دوره گذشته ارائه کرد.

همچنین در این جلسه علاوه بر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای نظارت بر مطبوعات، نمایندگانی از مدیران رسانه، مجلس، قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای حوزه علمیه قم و دانشگاهیان نیز به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید