انتقاد نتانیاهو از احتمال شکل گیری توافقی جدید برای لغو تحریم ها


ساعت: 22:52
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892453

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شکل گیری توافق برجام تهدیدی برای صلح جهانی است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد.

نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت و گو با فاکس نیوز درباره عواقب چنین توافقی گفت: آنچه رخ خواهد داد این است که کشورهای دیگر نیز به دنبال سلاح هسته ای بروند.

نتانیاهو گفت: این یک توافق وحشتناک و خطرناک است که مسیر طلایی را برای دستیابی به سلاح های هسته ای فراهم می کند.

وی ادامه داد: “من فکر می کنم که این تهدیدی برای صلح جهانی است و این چیزی است که این توافق وحشتناک تسهیل خواهد کرد.” این حتی بدتر از توافق اول است.

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز این کشور برای اهداف نظامی منحرف شده است، پیدا نکرده اند.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت آمریکا برنامه هسته ای خود را از نگاه بین المللی دور نگه می دارد.

دولت جدید آمریکا به رهبری “جو بایدن” مدعی است که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگرداند، اما تاکنون از انجام تعهدات خود در این زمینه خودداری کرده است.

در ماه های اخیر رژیم صهیونیستی و واشنگتن همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده اند. به عنوان مثال، خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که کابینه جدید اسرائیل در نظر دارد گروهی از متخصصان تحریم را به واشنگتن بفرستد تا در مورد روش‌های بهتر اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» و حفظ تحریم‌ها علیه ایران مشورت کنند. وزیر امور خارجه دولت سیزدهم گفته است در صورتی که طرف های مقابل به تعهدات خود عمل کنند، ایران به توافق هسته ای بازمی گردد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمان قدرت برای نابودی برجام تمام تلاش خود را کرد و از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن تشویق کرد. وی بارها تاکید کرد که ترامپ با تشویق او از برجام خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند که فشار حداکثری بتواند ایران را متقاعد کند تا به جای برجام، پای میز مذاکره بنشیند و درباره یک توافق جدید گفتگو کند. این سیاست منجر به شکست شد.

گروهی از تحلیلگران نیز بر این باورند که اختلافات اخیر مقامات صهیونیستی با آمریکا برای نمایش و کسب امتیاز بیشتر از ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید