تحریم ها باعث شکل گیری تحقیقات صنعتی دفاعی شد


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910834

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تحریم ها باعث شده است که گروه های فناوری و صنایع دفاعی به طور مستمر این نیازها را به یک دستور کار تولید تبدیل کنند و این امر منجر به شکل گیری تحقیقات صنعتی دفاعی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از نشست همایش ملی نقش علم و فناوری در دفاع مقدس گفت: نقش علم و فناوری در دفاع مقدس را باید با توجه به نیازها جستجو کرد. از جبهه انواع مهمات، تجهیزات و ابزار. در زمان جنگ با حمله صدام به کشور، جبهه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و از همان ماه های اول جنگ، تحریم های سنگینی علیه کشور اعمال شد، بنابراین تدارکات نظامی باید به خودسازی توجه می کرد. کفایت

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تحریم ها باعث شد گروه های فناوری و صنایع دفاعی به طور مستمر این نیازها را به یک دستور کار تولید تبدیل کنند و همین امر منجر به شکل گیری تحقیقات صنعتی دفاعی شد.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از ملزومات مهم در زمان جنگ تامین مهمات بود. از سلاح های کالیبر کوچک و انفرادی گرفته تا تجهیزات و ادوات نیمه سنگین و سنگین. به همین منظور ظرفیت این صنایع به طور همه جانبه توسعه یافته است تا بتوانند این نیازها را تولید و تامین کنند. البته ظرفیت خط تولید محدود بود و وقتی سال 59 را با سال 67 مقایسه می کنید، می بینید که تولید مهمات چندین برابر شده و ادوات و سلاح ها نیز افزایش چشمگیری داشته است. خطوط تولید گسترش می‌یابد، کارخانه‌ها در سه شیفت کار می‌کنند و سفارشات را برای خطوط مقدم تضمین می‌کنند.

اسلامی با بیان اینکه تولید برخی ادوات جنگی نیازمند صنعت است، تصریح کرد: مطالعات و تحقیقات محصول را مشخص می کند، محصول به فناوری و میکروفناوری تبدیل می شود و صنایع مختلف دفاعی تولید می کند. این در حالی است که در آن زمان صنعت وجود نداشت، مثلاً تولید موشک گسترش یافت و توسعه آن منجر به شکل گیری صنعت موشکی نیروی دریایی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به تجربه دفاع مقدس در حوزه پهپاد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حوزه اطلاعات اطلاعاتی، پهپاد برای اولین بار با برد کوتاه استفاده شد و در گذشته نیز مورد استفاده قرار گرفت. دو سه سال از جنگ به صورت ابتدایی و اطلاعات و شناسایی بهتر به رزمندگان داده می شد.

اسلامی اضافه کرد: برای اینکه این پهپاد کوتاه برد اولیه به یک پهپاد دوربرد با قابلیت های بیشتر تبدیل شود، باید گام های زیادی برداشته می شد و همان افرادی که پهپادهای اولیه را از جلو ساختند، توانستند آن را ادامه دهند و همین طور. هسته های اولیه با سرمایه گذاری های بعدی موفق شدند صنعت پهپاد کشور را امروز به نقطه قوت و افتخار برسانند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش علم و فناوری در مخابرات در دوران جنگ تاکید کرد: اتفاقات بزرگی در صنعت مخابرات، قدرت رمزگذاری و شکستن کدهای دشمن رخ داد که در دوران جنگ اتفاق افتاد. هسته های فعال و مؤثر ارتباطات نظامی را تشکیل می دهد. تلفیق این گروه تخصصی با صنعت مخابرات صنایع دفاعی به یکی از ظرفیت های تامین مخابرات و المان های ارتباطی به جبهه تبدیل شده است.

اسلامی افزود: صنعت مخابرات در دفاع مقدس توانست گسترش و سیستم مخابراتی مورد نیاز رزمندگان و امنیت مخابرات را تامین کند و امروز به صنعت بزرگ و گسترده ای در کشور تبدیل شده است.

وی در تشریح حوزه دریانوردی در دوران دفاع مقدس و نقش آن در پیشرفت دریایی امروز کشور، تصریح کرد: در حوزه دریانوردی و ساخت کشتی های تندرو که امروز دنیا از آن استفاده می کند، در دوران دفاع مقدس، کارهایی با نیروی دریایی انجام شد. کمک به ظرفیت موجود کشور و این اکتشافات و تجربیات دوران دفاع مقدس که در قالب شناورهای عاشورایی انجام شد، صنعت دریایی را به بلوغ رساند و به مرز پیشرفته رعد و برق و راکت انداز تبدیل شد. همچنین صنایع بزرگ دیگری که با این تجربه شکل گرفتند و امروز بحمدالله به ساخت زیردریایی و ناوشکن مشغول هستند و دانش ساخت ناوشکن شده اند.

اسلامی ادامه داد: در بحث مربوط به صنایع الکترونیک، موشک های ضد زره که به شدت مورد نیاز رزمندگان بود و ما از آنها محروم بودیم و به ما فروخته نشد، در حال شکل گیری است.

وی افزود: ما توانستیم از همان موشک هایی که داشتیم که ناقص بود و نمی توانستیم روی بالگردهای کبری استفاده کنیم، استفاده کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بسیار مهم بود که این بالگردهای کبری فعال و عملیاتی باقی بمانند و مسلح و مورد استفاده قرار گرفته و به هدف اصابت کنند. به یک معنا در دفاع مقدس پیش رفتیم و الحمدلله موثر بودند. بعدها همین هلیکوپتر ساخته شد، همه این هلیکوپترها با سیستم کنترل آتش پیشرفته تولید انبوه شدند.

اسلامی در تشریح صنعت هوانوردی در دفاع مقدس گفت: در صنعت هوانوردی و قطعه سازی به مرحله ای رسیده ایم که امروز هواپیماهای مافوق صوت در حال ساخت هستند.

وی افزود: علاوه بر این هواپیماهایی بودند که تغییرات مهمی از جمله نصب سیستم تسلیحاتی متفاوت و از همه مهمتر راه اندازی آنها روی آنها ایجاد شد.

اسلامی همچنین گفت: هواپیماهایی که امروز ساخته می شود در اواسط جنگ ردیابی و ساخته شد و تا پایان جنگ و تصویب قطعنامه نمونه اولیه و محصول بود. امروزه یک محصول کاملا محلی و قابل اعتماد است.

وی با اشاره به اینکه نیروی هسته ای که در زمان جنگ شکل گرفت، ابتدا شناسایی و تحلیل کرد تا بعداً بتواند آن را طراحی، مهندسی و بسازد، گفت: این تلاش ها در نهایت در سال 2018 به نقطه تولید رسید. پدافند مبتنی بر علوم و فنون مختلف است و قطعاً جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در همایشی که توسط مؤسسه علوم و معارف دفاع مقدس در 24 آذر 1401 برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید