انتقاد وزیر ارشاد در خصوص وضعیت سینما: نمی خواهم با خانواده فیلم ببینم

انتقاد وزیر ارشاد در خصوص وضعیت سینما: نمی خواهم با خانواده فیلم ببینم

روز جدید : مهدی اسماعیلی گفت: وضعیت سینما واقعا اشتباه است. من با فیلم های زیادی در حال اکران مواجه هستم. خودم را موظف می دانم که این فیلم ها را ببینم و ببینم برخی از آنها مشکل دارند. من نمی خواهم با خانواده ام فیلم ببینم. چگونه می توانم اجازه بدهم مردم ما این فیلم را ببینند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین راهبرد کلان را برای احیای اقتدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت فرهنگ کشور برشمرد.

محمدمهدی اسماعیلی شنبه شب در پخش زنده از شبکه نگاه یک اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه هاست که در حوزه تئاتر، موسیقی، کتاب و سینما به یک نهاد مجوز دهنده تقلیل یافته است. هرچند معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاستمدار اصلی در مدیریت فرهنگ دولت است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 سازمان مردم نهاد در حوزه فرهنگی داریم، گفت: اولین وظیفه من حل این مشکل در داخل دولت است. در همین دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتبار محدود فعالیت می کند. علاوه بر وزارتخانه، چند نهاد غیرفرهنگی در دولت داریم که بیشترین مشارکت را در حوزه جریان فرهنگی دارند. به عنوان مثال یک هلدینگ رسانه ای ایجاد شده که وابسته به شرکت های خصوصی است و آن شرکت هر شماره از تبلیغات خود را برای آن هلدینگ رسانه ای ارسال می کند.

اسماعیلی با اشاره به راهکارهای حل مشکل موازی کاری در حوزه فرهنگی گفت: رئیس جمهور دستور داد تمام دستگاه های کشوری که بودجه و ساختار فرهنگی دارند با خط چین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل شوند. تصمیم این دستور در حال تهیه است. رؤسای جمهور از حوزه اختیارات خود مدیریت فرهنگ را به وزارت فرهنگ و گرایش اسلامی محول می کنند و این کار بزرگی است.

وی با اعلام این خبر مبنی بر راه اندازی واحدی در وزارت فرهنگ برای نظارت بر هزینه های فرهنگی در سایر دستگاه های دولتی، گفت: یکی از مزیت های دولت سیزدهم این است که وزرای مختلف نظر مشترک دارند. من با وزیر صمت صحبت می کنم و می دانم که دغدغه مسائل فرهنگی دارد. زبان ارتباط ما بسیار راحت است. زیرا ما مجموعه ای یکپارچه و منسجم هستیم.

در حوزه حکمرانی فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر اجرا و هزینه های عملکرد فرهنگی نظارت داشته باشد. من به عنوان وزیر به سوالات فرهنگی پاسخ می دهم هر چند که قسمت کمی از بودجه را دارم. دولت در تلاش است تا این وزارتخانه را به همان اندازه که مسئولیت دارد، مسئول و متعهد به مدیریت فرهنگ نیز کند.

اسماعیلی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته شاهد نگاه‌های متفاوتی به حوزه مسئولیت دولت در قبال فرهنگ بوده‌ایم، گفت: دولت مردمی در تلاش است تا همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را بازگرداند. اعمال مردم.» در واقع دولت بدون قدرت نیست. زیرا دولت وظیفه هدایت، نظارت و تسهیل را بر عهده دارد. هدف ریلینگ این است که دولت معتقد به آرمان ها، اهداف و اصول انقلاب اسلامی و قانون اساسی، فعالیت های فرهنگی جریان های مردمی را به عهده بگیرد و مردم مسئولیت های اصلی کار را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه در دولت قبل با پدیده بی اعتمادی مردم به دولت مواجه بودیم، گفت: نظرسنجی های معتبر نشان می دهد که اعتماد دولت به ارقام پایینی رسیده است و اتفاقات آبان 98 را می توان در این پارادایم تحلیل کرد. سرمایه اجتماعی به دلیل این تفاوت کاهش یافت. این باعث شد که رئیس برای کاهش فاصله مداخله کند. مردم احساس می کردند که کار جلو نمی رود. تغییر دولت صورت گرفته و در چند ماه اخیر شاهد تغییر بوده ایم. در واقع اعتماد مردم به دولت برگشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قطعی سیستم های سوخت در روزهای اخیر گفت: با وجود قطعی سیستم های سوخت با وجود معطلی چند ساعته مردم در پمپ بنزین ها، حرکت اعتراضی در کشور ثبت نشد. زیرا دولت توانست سرمایه اجتماعی را افزایش دهد و مردم متقاعد شده بودند که مشارکت امکان پذیر است.

بعد فرهنگی شبکه های اپوزیسیون بیشتر از بعد سیاسی است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره مظلومیت فرهنگ و بودجه کم آن گفت: اگر فرهنگ را مبنای اصلی تحول در جامعه می دانیم و انقلاب اسلامی خود را انقلابی فرهنگی می دانیم، باید حوزه فرهنگی را تقویت کنیم. مجموعه ایراداتی که از مرزها می گذرد بیشتر از بعد فکری و فرهنگی است. شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم روی سبک زندگی و خانواده کار می کنند نه سیاست.

وی با اشاره به عملکرد شورای عمومی فرهنگی گفت: وظیفه این شورا این است که سیاست مدیریت فرهنگی را متناسب با تهدیدات انجام دهد. ما باید یک چرخه مشخص بین سیاست های فرهنگی و حوزه کاربردی تعریف کنیم، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی کنیم و تولید را مطابق با نظام اکولوژیکی برنامه ریزی کنیم. هم از نظر سیاستی و هم از نظر توزیع و بودجه مشکل داریم. وقتی سیاست گذاری اشتباه است، پول فرهنگی اگر ده برابر شود کمک می کند تا دور باطل را برگرداند.

بودجه کافی وجود ندارد مشکل با تخمگذار نامناسب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود فیلم با موضوع شهادت دانشمندان هسته ای، تاکید کرد: چند سالی از شهادت دانشمندان هسته ای می گذرد. اما فیلمی جز بادیگارد ساخته نشده است. هر چند پول و بودجه بود. من مشکل فرهنگ را در وهله اول بودجه نمی بینم. من معتقدم بودجه کافی وجود دارد. اما ریل ها به درستی ساخته نشده بودند.

اسماعیلی افزود: باید سالی بیست فیلم خوب بر اساس سیستم ایده آل ما ساخته شود. با بررسی هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که با این شرایط سالی 5-6 فیلم ساخته می شود. اگر امسال خوب عمل کنیم، سال آینده در جشنواره فجر بیش از 20 فیلم متناسب با مقتضیات کشور در حوزه های مختلف از جمله ایثار و شهادت و کمک های اجتماعی و ایثار مردم ساخته می شود.

سیاست اصلی دولت تکمیل زیرساخت های فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به موضوع عدالت فرهنگی را ضروری دانست و افزود: حدود 80 تا 90 درصد فیلم های ما در تهران و بالای تهران ساخته می شود. ما با زیرساخت های کشور مشکل داریم. برای رفع این مشکل در استان فارس، بودجه ای بالغ بر 200 میلیارد تن برای تکمیل تالار مرکزی شیراز تصویب کرده ایم.

در اردبیل بیش از 300 میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع های فرهنگی توزیع کردیم و در استان سمنان هم همین میزان مصوبه داشتیم. سیاست اصلی دولت تکمیل زیرساخت های فرهنگی است. ما می خواهیم تمام زیرساخت های فرهنگی را در توده های استان تکمیل کنیم. دو تا سه سال طول می کشد تا پروژه های مهم افتتاح شود و ما تعداد زیادی را در یک سال افتتاح می کنیم. اولین اقدام وزارت فرهنگ تکمیل زیرساخت های نیمه تمام است. برخی از پروژه ها 20 سال است که در حال اجرا هستند و تا 20 درصد تکمیل شده اند.

ستاد مناطق پاکسازی شده در وزارت فرهنگ تشکیل شده است

اسماعیلی با اعلام این خبر که ستاد مناطق فقیرنشین در وزارت فرهنگ تشکیل شده است، گفت: در آستانه برگزاری آموزش های هنری در مناطق فقیرنشین هستیم و در این راستا 11 استان را شناسایی کرده ایم. در گذشته فعالیت ها معطوف به مساجد بود و خود من در مساجد تئاتر و سرود اجرا می کردم. 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور داریم. در ستاد مستضعفین بار اصلی را بر دوش کانون های مساجد می گذاریم. ما ممنوعیت مشترکی برای اجرای یک یا دو هنر در مساجد داریم. اما سایر شاخه های فرهنگی مانند کتاب، شعر و تئاتر را می توان در مسجد نمایندگی کرد.

وی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته بیش از ده سفر استانی داشته است، گفت: سنندج و کردستان مهد فرهنگ و هنر ایران است و تئاتر خیابانی مریوان را در آنجا داشتیم. جمعیت زیادی آمدند و موجی از شادی به راه انداختند. هنرمندان از ما خواستند که انجمن دف ایجاد کنیم. من روز پنجشنبه قول دادم و این انجمن شنبه تاسیس شد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه برای هنرهای بومی و محلی بودجه اختصاص می دهیم، گفت: با استعدادهای فرهنگی مناطق مختلف آشنا هستم. شش یا هفت جشنواره بزرگ در سیستان و بلوچستان برگزار می شود.

ما می توانیم 85 درصد کاغذ را در کشور تولید کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره مصرف محصولات فرهنگی در سبد خانوار و پایین بودن میزان مطالعه گفت: هر چقدر هم که کتابخانه بسازیم مهم این است که کتابخوان داشته باشیم. فرهنگ مطالعه مورد نیاز ما خوشبختانه همه 26000 مسجد کشورمان دارای کتابخانه هستند. میل به یادگیری و تحقیق در بین دانش آموزان باید تقویت شود و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش به عنوان عضو اصلی ما در شورای عمومی فرهنگی باید کمک کند.

اسماعیلی با بیان اینکه می توانیم صنعت نشر را در یک برنامه یک سال و نیم به خودکفایی برسانیم، گفت: در حوزه کاغذ 90 درصد واردات داریم. در حالی که با افتتاح و بازگشایی چهار یا پنج کارخانه می توانیم 85 درصد کاغذ را در کشور تولید کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق کتاب گفت: می دانم کتاب های پرفروش در اطراف میدان انقلاب تکثیر می شود و به این ترتیب ناشر و نویسنده ضرر می کنند. در این راستا در حال تهیه قانون جدیدی برای حمایت از مولفان و ناشران هستیم تا در قالب لایحه تکمیل و به مجلس ارائه شود.

امیدوارم تا پایان آبان ماه این کنسرت در شهرهای مختلف آغاز شود

وی با اشاره به نحوه فعالیت هنری در دوران تاجداری گفت: معتقدم باید با تاج زندگی کرد. خوشبختانه زمینه عادی سازی فعالیت های کشور در دوران ولیعهد فراهم شده است. طبق بررسی های انجام شده بیشترین مصرف فرهنگی و هنری ما در حوزه موسیقی است. امیدوارم هنرمندان موسیقی به میدان بیایند و در شهرهای مختلف شروع به کنسرت کنند. در همین راستا از روز گذشته (شنبه) ثبت نام را به صورت رسمی آغاز کردیم و امیدواریم تا پایان آبان ماه کنسرت ها از سر گرفته شود. اکران فیلم های ما در سینماها نیز با مخاطبان زیادی مواجه است.

من از تئاتر حمایت می کنم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان تئاتر را یکی از گروه های متاثر از تاج برشمرد و افزود: قول می دهم در کنار حوزه سینما به آنها توجه کنم. ما از جشنواره ها و مدل هایی حمایت می کنیم که تئاتر را به قلب توده ها بیاورند. اجرای برخی از نمایشنامه های شکسپیر را هزاران بار دیده ایم. باید بیشتر از نمایش های محلی استفاده شود و تئاتر مردمی شود. مثلا مدل تئاتر خیابانی مریوان را می توان در جاهای دیگر تکرار کرد.

اوضاع سینما واقعاً بد است

وی با یادآوری برنامه های خود برای سینما گفت: شرایط سینمای ما قابل قبول است؟ مشکلی هست یا نه؟ نمی توانم چیزهایی بگویم که همه از من تعریف کنند. اوضاع سینما واقعاً بد است. من با فیلم های زیادی در حال اکران مواجه هستم. خودم را موظف می دانم که این فیلم ها را ببینم و ببینم برخی از آنها مشکل دارند. من نمی خواهم با خانواده ام فیلم ببینم. چگونه می توانم اجازه بدهم مردم ما این فیلم را ببینند؟

خود اهالی سینما باید کمک کنند تا این وضعیت تغییر کند. البته حوزه حکومتی ما از آثاری حمایت می کند که توجه به فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی ما جلب شود. من خودم را سرباز این مردم و نظام می دانم. ضمن خدمت به مردم، بر تعهد جدی خود برای پاسداری از فرهنگ ایرانی و اسلامی تاکید خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید