انجمن؛ خانواده و فردی، سه بعد اصلی معتادان / از کمبود مراکز ورزشی در محله های آسیب پذیر تا دسترسی آسان به مواد مخدر


ساعت: 08:07
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878279

اعتیاد به این بلای میزبانان در شهرستان مرزی سراوان به دلیل عدم اطلاع والدین، دسترسی آسان، ارزانی و نبود مراکز ورزشی و فرهنگی مناسب همچنان قربانی می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ فقر، بیکاری، دسترسی آسان و عدم آگاهی از مضرات مصرف مواد مخدر از جمله عواملی است که افراد را به سمت جامعه سوق می دهد.

از سوی دیگر نبود مراکز فرهنگی ورزشی مناسب و از دست دادن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باعث شد که از روی کنجکاوی به مصرف مواد مخدر بپردازند.

اگر نگاهی گذرا به برخی مناطق و معابر سراوان بیندازیم، چهره های ژولیده با لباس های ژنده را می بینیم که در دام اعتیاد گرفتار شده اند.

اعتیاد که سن زن و مرد را نمی شناسد و همه را مبتلا می کند به دغدغه اصلی مسئولان برای رهایی افراد مبتلا از چنگال مواد مخدر تبدیل شده است.

ناتوانی نهادهای فرهنگی در کاهش فراوانی اعتیاد

بخشدار یکی از محله های آسیب پذیر سراوان است و پارک ها و بلوارهای این منطقه به پناهگاهی امن برای معتادان تبدیل شده است.

اما آنچه در این منطقه حائز اهمیت است مجموعه ورزشی است که 21 سال از ساخت آن می گذرد و چشمان جوانان مستعد این منطقه که در دام اعتیاد گرفتار شده اند با نوار قرمز و قیچی تیره می شود تا باز شود.

مرکز کاهش آسیب های اجتماعی، وجود سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد و همچنین دانشگاه ها و مدارس نتوانسته اند قاچاق مواد مخدر را در این مناطق کاهش دهند، بنابراین در بلوارها و پارک ها در این منطقه جعبه های خواب معتاد در ساعات مختلف روز دیده می شود.

با توجه به دسترسی آسان به مواد مخدر و قیمت پایین آن در این شهر مرزی، عامل دیگر آلودگی افراد جامعه به مواد مخدر است. به تازگی ویدئویی از دو کودک معتاد به این شهر به سرعت در شبکه های اجتماعی و احساسات بازنشر شده است. و احساسات مردم را برانگیزد.

نقش روحانیت در تربیت مردم

عبدالحکیم دهواری روانشناس و استاد روانشناسی اعتیاد دانشگاه پیام نور سراوان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جامعه، خانواده و فرد از جمله عواملی هستند که در گرایش افراد به مواد مخدر نقش دارند.

وی افزود: آگاه سازی افراد جامعه به ویژه والدین، دانش آموزان و دانش آموزان از عواقب و خسارات جبران ناپذیر این بلای خانمان سوز می تواند در نبود مواد مخدر موثر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر خانواده ها کنترل، تربیت و رفتار با فرزندان خود را بدانند بسیاری از مشکلات حل می شود، ادامه داد: در این میان نقش طلاب و روحانیون در بحث اطلاع رسانی نماز جمعه با توجه به تمکین این نگرش است. از اعضای جامعه به روحانیت، ظرفیت بزرگی محسوب می شوند.

دهواری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید تحولی در مدارس ایجاد شود چراکه نبود مشاور و معلم در مدارس باعث شد اطلاعات لازم را نداشته باشیم.

وی بیان کرد: نبود مراکز فرهنگی، آموزشی، ورزشی و اجتماعی در سراوان باعث می شود جوانان و نوجوانان نتوانند اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنند و این عامل دیگری است که افراد را به مصرف مواد مخدر وادار می کند.

این روانشناس تصریح کرد: از عوامل دیگر می توان به بی سوادی، بی سوادی، بیکاری یا وجود فرد معتاد در خانواده اشاره کرد.

کاهش سن مصرف مواد مخدر در سراوان!

دهواری بیان کرد: در سراوان اگر نظارت مستمر و مطلوب از سوی نهادهای نظارتی وجود داشت قطعا شاهد حضور بی شمار افراد تحت تکفل در محلات آسیب پذیر نبودیم.

وی اذعان داشت: اگر به محله های آسیب پذیر سراوان برویم افراد در سنین مختلف حتی کودکان 6 یا 7 ساله را می بینم که به مواد مخدر مبتلا شده اند و این درد بزرگی برای جامعه است.

این را مدرس دانشگاه گفت. مشخص است که سرمایه گذاران در این شهر در زمینه فرهنگ و ورزش سرمایه گذاری نکرده اند، اما مراکز خرید زیادی در حال ساخت هستند که نیاز به آگاهی در این زمینه دارند.

دهواری ادامه داد: فردی که در دام اعتیاد گرفتار شده است بیمار است و اگر به چشم بیمار نگاه کنید قطعا سرمایه گذاران می توانند سرمایه گذاری کنند و با ایجاد فرهنگسراهای مناسب در شهر می توان بحث کاهش شیوع را داشت. بیایید موفق تر باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید