انحراف از کارکرد دانشگاه با جذب دانشجو بدون نیازسنجی منطقه / کار مضاعف با عارضه یافتن صنعت توسط نخبگان

ساعت: 13:02
تاریخ انتشار: 14/9/1400
کد خبر: 1790932

در حالی که علم به سرعت در حال رشد و تغییر است و دانشگاه هم در راستای آن حرکت می کند، این صنعت همچنان با همان تفکر و حتی همان تجهیزات و ابزار 30 سال پیش به تولید خود ادامه می دهد. اینگونه است که ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما همیشه لنگ است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، علم و دانش همواره مهمترین رکن رشد اقتصادی و علمی انقلاب اسلامی به شمار می رود و جمعی از دانشمندان، علما و نخبگان همواره لباس رزم به تن کرده اند تا کشور را به اوج برسانند. سطوح بالای علمی علیرغم سختی ها بیشترین تحریم ها را اعمال کنید.

در سال های اخیر بسیاری از دانشمندان جوان برای آوردن علم به جهان به جمع قدیمی ترین دانشمندان جهان پیوسته اند و تاکنون در پروژه های دانش بنیان برای رفع تحریم ها و رشد اقتصادی در جامعه به موفقیت های بزرگی دست یافته اند. اثری بسیار ارزشمند و کم نظیر که بدون شک پاداش آن در دنیا و آخرت از جانب خداوند است.

از این رو راه آرمان از برخی دانشمندان دعوت کرد تا با تشکیل میزگردی به بررسی فعالیت های این گروه های علمی و بررسی مشکلات این گروه بپردازند. تمامی شرکت کنندگان در این میزگرد از نخبگان جانب کریمان هستند. دکتر عبدالحسین همتی دانشمند جوان، دکتر حسینعلی ساسان فناور برتر کرمان، دانشجوی نخبه محمدرضا سالاری و رضا حاج حسنی مسئول بسیج علمی استان کرمان هستند.

f61f3d31 82c3 42c3 9c95 0935c2416963 خبر خاکستری


ارتباط دانشگاه با صنعت ضعیف است

محمدرضا سالاری دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک گفت: متاسفانه پیوند دانشگاه با صنعت بسیار ضعیف است و اگر مشکلات واحدهای صنعتی به عنوان طرح تحقیقاتی به دانشجویان ارائه شود و اخذ مدرک دانشگاهی منوط به اجرای واقعی آن است. از یک پروژه تحقیقاتی. آنگاه دانش آموز بدون مهارت مدرک نمی گیرد.» و صنعت از این دانشجویان بهره برده است.

وی ادامه داد: اکثر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی به مشکلات خود واقف هستند، بنابراین می توانند دوره های ایده پردازی یا سمینار برگزار کنند و آسیب ها و مشکلات واحد تولیدی خود را مطرح کنند تا دانشجویان بتوانند با این آسیب مقابله کنند. ایده جدیدی برای باز کردن گره این صنعت ارائه دهید.

سالاری با اشاره به رفع برخی مشکلات صنعتی با حضور دانشجویان گفت: در بسیاری از مینی کامیون ها مشکلاتی وجود داشت که شناسایی شد و با ورود تعدادی از دانش آموزان مشکل برطرف شد. ما در حال حاضر به دنبال ترویج نوع جدیدی از کشاورزی برای نوسازی صنعت هستیم، اما متاسفانه هنوز فرهنگ سازی نشده و کشاورزان با علم ما ارتباطی ندارند.

وی مشکل علم کشاورزی را عدم همکاری سازمان های ذیربط می داند و می گوید: متأسفانه کارمندان به دانش آموزان اعتماد ندارند و برای سهولت کار گرفتن مجوز باید آسان باشد اما کار و رشد علم از متقاعد کردن مسئولان که هیچ تحصیلی ندارند. ” بسیار سخت و طاقت فرسا است.

0752cf32 8b74 4455 9003 c0e2714aaada خبر خاکستری


دانشگاه ها نقش خوبی در تبدیل علم به فناوری نداشته اند

رضا حاج حسنی مسئول پژوهش، پژوهش و بسیج فناوری سپاه ثارولا استان کرمان گفت: دانشگاه ها نقشی در تبدیل علم به فناوری نداشته اند. آنها نتوانستند فناور شوند.

وی ادامه داد: زیرساخت های اولیه برای تولید فناوری های مبتنی بر علم در دانشگاه های ایران فراهم نیست که این بزرگترین مشکل است.

مسئول بسیج پژوهش و فناوری سپاه ثارالله استان کرمان با تاکید بر کم بودن تعداد شرکت های دانش بنیان در کرمان گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور ما به اندازه کرمان نیست چرا که با وجود صنایع، معادن. و پتانسیل های استان ما یک صدم کشورهای دیگر نیستیم، حتی از شهرهای دیگر کشور عقب هستیم.

خواجه حسنی گفت: ما در کرمان 63 شرکت دانش بنیان از 6000 شرکت را در سراسر کشور توزیع کرده ایم که واقعا جای تاسف دارد که این تعداد برای حل مشکلات صنایع ما کافی نیست.

وی ادامه داد: صنایع حاضرند میلیاردی برای ورزش روستایی هزینه کنند اما برای احیا یا حتی ایجاد یک شرکت فناور و دانش بنیان در صنایع مرتبط سرمایه گذاری نمی کنند.

خواجه حسنی اذعان داشت: در حوزه فناوری ریسک پذیری حرف اول را می زند اما متأسفانه صنایع وابسته به موفقیت پروژه هستند. متحمل هزینه ها می شود؛ بدون شک در این شرایط تکنولوژی نمی خواهد پروژه ای را بپذیرد.

مسئول بسیج پژوهشی و فناوری سپاه ثارالله استان کرمان: شاخص مهاجرت کرمان بسیار بالاست و اکثر نخبگان کرمانی در حال ترک کشور هستند و نمی توانند در اینجا به کار ادامه دهند و یکی از دلایل آن نگاه غلط علم و پژوهش به صنایع کرمان است. و این صنایع به جای تامین نیازهای نخبگان محلی، واردات را ترجیح می دهند.

3c6a6da6 c88d 4a31 b723 7b0f09790ea5 خبر خاکستری


با وجود کمبود هزینه های تحقیقاتی، از نظر تولید علمی در رتبه پانزدهم جهان قرار داریم

همچنین عبدالحسین همتی دانشمند جوان کرمانی با بیان اینکه در سال گذشته 9 استاد از دانشگاه باهنر و امسال 12 نفر به عنوان دانشمند جوان در جهان شناخته شدند، گفت: معتقدم کشور ما از نظر پیشرفت علمی بسیار جلوتر است، هر دو دائمی. و غیر مقیم نام ایرانیان همواره در مجامع علمی بین المللی می درخشد.

وی گفت: ما از نظر زیرساخت ها، هزینه های تحقیقاتی و تجهیزات از دنیا عقب هستیم. آنها در رتبه بندی علمی هم هستند، ما در 15 دنیا هستیم اما از نظر هزینه در انتهای جدول هستیم.

همت سرا پرده مشکل اصلی عدم رشد واحدهای فناور با صنعت را عدم ارتباط مناسب دانست و گفت: با رشد و تحول علم در حال حاضر و دانشگاه با آن حرکت می کند، اما صنعت همچنان همان ایده را دارد، دستگاه ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. 30 سال پیش ساخته شده است.

استاد دانشگاه کرمان شهید باهنر با بیان اینکه تعداد زیادی مقاله و پروژه تحقیقاتی داریم که در کتابخانه ها فرسوده شده است، تصریح کرد: صنعت و دانشگاه هنوز با هم جمع نشده اند تا شکاف بین آنها را به طور جدی پر کنند. پرداخت و نیاز اساسی مورد مطالعه نخبگان و صنعت قرار گیرد تا با هزینه تحقیق، تشخیص نخبگان فراهم شود تا بتوان معامله دوطرفه ای داشت که سودآور باشد.

جذب دانشجو بدون نیازسنجی منطقه ای، عملکرد دانشگاه را مخدوش کرده است

استاد دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: دانشجویان به دلیل عدم اشراف به نیازهای کشور و گاها احساس رقابت بین دانشگاه ها بدون نیازسنجی جذب رشته های مختلف می شوند، در حالی که دانشگاه باید منبع علم و دانش باشد. بستری برای اخذ دیپلم.و تبدیل به شغل ستادی شده است، بنابراین این روشی برای جذب دانشجو است.

126fc7df a977 4a5d a77f fc1fdd07d6ea خبر خاکستری


بیماری نفت ایران اجازه پژوهش نخبگان را نمی دهد

حسینعلی ساسان، دکترای مهندسی ژنتیک و زیست شناسی مولکولی گفت: ما در چارچوب امکانات دانشگاه کار می کنیم و در عین حال توانسته ایم تحقیقات خوبی انجام دهیم و حتی یک محصول دانش بنیان در حوزه ژنتیک ایجاد کنیم.

وی افزود: تولید کننده کیت های ارگانیک هستیم که به تازگی مجوز تولید انبوه را گرفته و به زودی تولید را آغاز خواهیم کرد و صادرات این محصول در دنیا بسیار قابل قبول است.

وی گفت: مهمترین مشکل در کشور ما این است که هنوز انگیزه ای برای پرش و کاهش وابستگی به نفت، تولید و رقابت با دیگران نداشته ایم.

وی گفت: ما کشوری کاملا نفت خیز هستیم. وی افزود: تا زمانی که به درآمدهای نفتی آزاد تکیه کنیم، نمی توانیم پیشرفت کنیم. انگیزه های لازم برای حمایت مالی از تحقیقات هنوز ایجاد نشده است.

ساسان تاکید کرد: هنوز هدف گذاری بر اساس نیازها و اولویت های کشور برای محققین تعیین نشده است. تا زمانی که برنامه علمی جامعی وجود نداشته باشد، ثروت خود را در جاهای اشتباه سرمایه گذاری می کنیم و یکی از این مشکلات وجود بیماری نفتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید