انصافاً به دلیل مسائل امنیتی دربی بدون تماشاگر برگزار شد

انصافاً به دلیل مسائل امنیتی دربی بدون تماشاگر برگزار شد

دربی تهران سه شنبه شب برگزار شد و دو تیم به تساوی ۲ بر ۲ دست یافتند. عدم حضور تماشاگران در این مسابقه و رفتارهای عجیب تلویزیون و زمین های قبل از بازی همگی در این مسابقه حساس تاثیرگذار بود. با رضا جباری ستاره سال گذشته پرسپولیس به گفت وگو نشستیم تا تحلیل او را از دربی 99 بشنویم.

از دربی بگو. آیا این بازی انتظارات را برآورده کرد؟

فکر می کنم بازی بدی نبود چون خودم انتظار داشتم هر دو تیم محتاطانه بازی کنند و به دلیل شرایطی که وجود داشت، بازی خوب نبود. اینکه بدون تماشاگر به تعویق افتاد و حساسیت بازی. اما هر دو مربی شجاعانه وارد زمین شدند و هر دو برای برد بازی کردند و این به کیفیت بازی کمک کرد تا شاهد بازی بهتری باشیم. البته مشکلات تاکتیکی هم داشت. مشکلاتی که البته مربوط به تمام فوتبال ایران است و در این دیدار هم وجود داشت. در کل فکر می کنم بازی بدی نبود. به هر حال 4 گل زد اما از نظر تاکتیکی جای پیشرفت دارد.

غیبت لوکادیا و تغییر تاکتیکی یحیی گل محمدی را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای این بازی وقتی فیگوری مثل لوکادیا را از دست بدهید مشکلات فنی، روحی و روانی به وجود می آید. اما فکر می کنم این موضوع خیلی خوب مدیریت شد و آن تاثیر را نداشت. اینکه ما بدون مهاجم بازی کردیم قابل تایید است. با این حال بازیکنانی مثل امید عالیشاه و مهدی ترابی بازیکنان تهاجمی هستند. ممکن است آنها به عنوان یک مهاجم هدف در نظر گرفته نشوند، اما می توانیم از آنها به عنوان مهاجمان سایه استفاده کنیم. کاری که برخی از تیم های بزرگ دنیا به هر حال انجام می دهند و بدون مهاجم بازی می کنند. به نظر من فکر بدی نبود. چرا که در زمین، نحوه بازی تیم را حتی پس از تغییرات و آمدن عبدی، ارزیابی کردیم. یک سری مشکلات وجود داشت. نمی خواهم بگویم تیم مشکلی نداشت اما با توجه به شرایط و عدم حضور دو مهاجم تیم یعنی لوکادیا و دیاباته که تک گل و گلزن هستند، تیم و آقای گل محمدی. ارزیابی مثبت دریافت کرد.

سعید صادقی بسیار مورد انتقاد است. می گویند او با هیاهوی زیادی به پرسپولیس آمد اما عملکرد خوبی نداشت. نطر شما چی هست؟

من معمولاً دوست ندارم با امواجی که علیه یک نفر حرکت می کنند، بروم. به این ترتیب بازیکن نابود می شود. البته من خودم نقدهایی به سعید صادقی دارم. اما اینکه موجی بیاید و بازیکن را دچار مشکل کند درست نیست چون این نگاه کمکی به سعید صادقی نمی کند. حالا اگر بگوییم سعید ضعف دارد یا باخمن مشکل دارد و یک پیشکسوت دیگر وارد می شود و چیز دیگری می گوید، یک خبرنگار چیز دیگری می گوید، فقط آن بازیکن را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. فقط یک نکته را در مورد سعید بگویم. دوست دارم سعید روی این موضوع کار کند. این آخرین تصمیمات اوست. سعید بازیکن بسیار خوبی است. در نیمه اول دربی بیشتر حملات ما به سمت سعید صادقی و به خاطر فضایی بود که او ایجاد کرد. وقتی بازیکنی بتواند چنین فضایی را برای خودش ایجاد کند، بازیکن توانمندی است. اما سعید در تمام تصمیمات نهایی اش مشکل دارد و با تمرین و تمرکز می توان این را حل کرد. چیزی نیست که نتوان آن را اصلاح کرد. سعید خوب حرکت می کند اما وقتی به نقطه ای می رسد که باید تصمیم نهایی را بگیرد، این کار را درست انجام نمی دهد. فکر می کنم اگر روی آن کار کند، بازیکن خوبی خواهد شد. او یک تیرانداز است. موقعیتی ایجاد می کند. او دریبل می زند. این یک مخلوط کن است. همه اینها را دارد، اما این که مشکلاتش قابل مشاهده و نقد است به دلیل تصمیمات نهایی آن است.

به نظر شما بازیکن اصلی پرسپولیس کدام بازیکن بود؟

من با نظر دیگران کاری ندارم. آنچه را که با چشمانم دیدم می گویم. حالا می گویند آقای ولسیانی دو گل زده و قطعا امتیاز بالایی خواهد گرفت. اما در مورد تیم کمال کامیابی نیا و میلاد سرلک خیلی خوب بازی کردند. یعنی آن چیزی که تیم نیاز داشت را انجام دادند. کمال تا زمانی که روی زمین بود، مرکز زمین را حفظ کرد. این بسیار مهم است. به خصوص در دربی. در این بازی اگر مرکز زمین را از دست بدهید، بازی را کاملا باخته اید. تعویض های استقلال را ببینید. همه هافبک های مرکزی او تعویض شدند. این به خاطر این است که هافبک های پرسپولیس به خوبی از پس وظایف خود برآمدند. اگر کمال تعویض شد به خاطر میل او به گلزنی بود. تیم دو بر یک شکست خورد و باید تهاجمی‌تر کار می‌کرد. سوروس هم در این پست خیلی خوب بازی کرد. البته من کمی تعجب کردم زیرا فکر می کردم سوروس از ابتدا بازی می کند و مهاجم می شود. یعنی او باید نقشی را که به مهدی ترابی و عالیشاه داده شده را پر کند، اما برای من همیشه اینطور است که تصمیم مربی بهترین تصمیم است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. فکر می کنم تصمیمات کادرفنی پرسپولیس تصمیمات درستی بود.

کدام بازیکن در استقلال مطرح بود؟

در مجموع درباره ارسلان مطهری با وجود اینکه بازیکن حریف ما است، در جریان بازی چیزی گفتم. ارسلان فردی است که از لیست استقلال خارج شد. یعنی حتی در تمرین هم به این بازیکن اجازه ندادند. اما با تلاش و انگیزه و پشتکار و آن باوری که به خودش داشت به خودش رسید و در ترکیب تیم قرار گرفت و در دربی گل زد. به نظر من این نکته بسیار مهمی است. دوستانم به من گفتند تو افسر پلیس هستی، چرا اینطور می گویی؟ مهم نیست؛ هر جوانی که امروز فوتبال بازی می کند می تواند این رفتار را از آقای مطهری الگوبرداری کند. فکر می کنم مطهری به خاطر شرایطی که قبلا داشت نمره مثبت گرفت. حالا او این شرایط را کاملا برگردانده و به عنوان ثابت بازی می کند و در دربی هم گل می زند.

این دربی دو روز پس از فینال جام جهانی برگزار شد و طبیعتا مقایسه هایی در ذهن فوتبالدوستان ایجاد می شود. به نظر شما هدف اصلی فوتبال ایران با فوتبال کنونی جهان چقدر فاصله دارد؟

اگر 10 سال پیش این سوال را می پرسیدید، می گفتم ما چهل پنجاه سال عقب هستیم. الان از نظر دانش مربیانمان خیلی به فوتبال مدرن نزدیک شده ایم. یعنی مربیان ما همان کاری را می کنند که در فوتبال امروز می افتد. اما از نظر سخت افزاری مشکلاتی داریم که اگر این مشکلات حل نشود، هر چقدر هم مربی یا بازیکن قوی باشید، نمی توانید به صورت حرفه ای در این ساختار فعالیت کنید. زمین دربی را می بینید. سرزمین آزادی که یکی از بهترین سرزمین های ماست. بازیکنی که می خواست کنترل کند مشکل داشت. این روی کیفیت پخش کننده تاثیر می گذارد. بعد من تماشاگر هستم و می گویم ای پدر! چرا نتوانست آن را کنترل کند؟ چرا نتوانست آن را درست بزند؟ خوب وقتی می خواست ضربه بزند توپ برداشته شد. این باعث کاهش کیفیت پخش می شود. یا زمین تمرینی که مربی ندارد. خود پرسپولیس در این زمینه مشکل دارد. آیا مربیان بزرگ دنیا که در آرژانتین و آلمان کار می کنند با زمین مشکل دارند؟ هرگز چنین چیزی وجود ندارد. بنابراین مربی به راحتی می تواند به افکاری که دارد پی ببرد. منظورم این است که مربیان و بازیکنان ما در راه حرفه ای شدن بودند زیرا دسترسی به منابع امروزی آسان شد. اما تامین زیرساخت ها، امکانات و سخت افزار برای آنها مهم است. اگر زمین و ورزشگاه خوبی نداشته باشیم، فایده ای ندارد. اگر شرایط طوری نباشد که بازیکن ما صبح به تمرین برود و عصر بیرون برود، هرگز نمی توانیم شرایط حرفه ای داشته باشیم. در همه جای دنیا بازیکن صبح به باشگاه می رود، باشگاه در اختیار باشگاه است، آنجا ناهار می خورد و بعدازظهر می رود. اینجا بازیکن یک ساعت و نیم تمرین می کند و بعد خداحافظ! بازیکن بعدی باید کار، زندگی و تجارت خود را دنبال کند. می بینید که با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. این مشکلات است. من بارها گفته ام که مشکل در راس ورزش است. از برنامه ریزی وزارت ورزش و سرپرست فدراسیون. منظورم شخص آقای تاج نیست. هر رئیس فدراسیونی این وضعیت را دارد. از آنجا ساختار باید ساخته شود. امروز بازیکن و مربی ما حرفه ای هستند اما ساختاری که در آن قرار می گیرند اصلا حرفه ای نیست. اگر این ساختار درست شود از نظر علم فوتبال به فوتبال مدرن نزدیک می شویم.

فکر می کنید اجرای دربی بدون تماشاگر چه تاثیری بر کیفیت مسابقات داشت؟ فکر می کنید تا کی استادیوم ها خالی بمانند؟

یعنی یکی خیلی دوست داره به گل نگاه کردم، دیدم گل زده شده اما هیچ هیجانی نبود. تصور کنید 50 هزار هوادار پرسپولیس در ورزشگاه بودند. گل دوم این تیم چه شد؟ فوتبال بدون تماشاگر چه فایده ای دارد؟ چرا استقلال و پرسپولیس اینقدر محبوب هستند؟ چون او هوادار پشت این دو تیم است. تیمی که 200 هوادار دارد، مشخصاً آن موقعیت را ندارد. تمام زیبایی فوتبال برای هوادارانی است که عاشق تماشای بازی هستند. چه در تلویزیون و چه در استادیوم. در ورزشگاه ماجرا فرق می کند. اگر تماشاگر نباشد، در فوتبال تفریحی وجود ندارد. فکر می کنم مدام اجتناب می کنیم. مثلاً آقای تاج می گوید بازی با مخاطب است، با اینکه خودش می داند که بازی نمی کند. به هر حال باید بگوییم که فعلا نهادهای امنیتی اجازه آن را نمی دهند. مشکل اصلا فوتبال نیست. مشکل کرونا و آلودگی هوا نیست. چرا باید دروغ بگوییم؟ ما می دانیم چرا. شما می دانید و ما هم همینطور. فقط از این جمله استفاده کنید بیایید بگوییم به دلیل مسائل امنیتی. کرونا چیست؟ آلودگی هوا چیست؟ اینها همه بهانه است. با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم مسابقات بدون تماشاگر است. فوتبال ربطی به سیاست ندارد. اینها جدا هستند. اگر به هواداران اجازه می دادند به ورزشگاه بروند، می رفتند، خیلی راحت فوتبال تماشا می کردند و خیلی راحت می رفتند. این یک مشکل بسیار بزرگ است و اقتصاد را تحت تأثیر قرار می دهد. و به کمیته برگزاری و به باشگاه ها.

دیدگاهتان را بنویسید