انصافاً: منتقد سیزیف است / ضریب: نقد ما هم وارداتی است

رضا درستکار نویسنده، منتقد و تحلیلگر سینما در این مراسم گفت: دوران نقد و نفوذ منتقدان در سینمای ایران رو به افول است. در مقام شارح و رسول به تبیین فیلم می پرداختند، اما امروزه نمایش افراد نادرست در عرصه نقد و بی توجهی مدیران به نیازها و خواسته های مخاطب باعث از بین رفتن این اثر شده است.
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با تاکید بر اینکه در نقد باید خوب و ارزش های هنری و زیبایی شناختی را خلاصه کنیم، گفت: منتقد مانند سیزیف محکوم به خواندن و دیدن است و می افزاید و اطلاع می دهد. . باید برود و در بزند و باید بچرخد و رنج بکشد و ذهنش را کنترل کند تا بتواند سنگ را بارها و بارها و بارها و بارها و بارها و بارها و بارها و بارها به بالای کوه بکشد.
وحید ضرابی، منتقد، نویسنده و کارگردان سینما در این مراسم با بیان اینکه سینما ابتدا به عنوان صنعت و بعد به عنوان هنر و اکنون به عنوان یک فناوری وارد مقوله فرهنگی شده است، گفت: متاسفانه حوزه نقد، تحلیل و آموزش است. در سال های اخیر نیز وارد شده است. آش و جاش ما فیلم و فیلم را از منظر ملی و غیر ایرانی پذیرفتیم بدون نگاه ملی و محلی.
وی افزود: در این نمایشگاه در میان کتاب های سینمایی نگاهی بیندازید تا ببینید بیشتر آثار ترجمه است و افراد کمی سراغ آهنگسازی و نویسندگی می روند، البته اساتید ممتازی در این زمینه داریم. کار در حوزه نقد و تفسیر از این هم بدتر است و این روزها به جای کتاب ها و مجلات تخصصی، با کمترین ادبیات و بدون کمترین دانش تخصصی و جهان بینی هنری، فیلم هایی در صفحات زرد اینستاگرام و تلگرام مشاهده می شود. .
وی گفت: نقد و تحلیل فیلم ضروری است چرا که فیلم به توده‌های مختلف جامعه نزدیک شده و سبک «نقد» نگارش را می‌یابد و داده‌ها، آگاهی و نیازهای خواننده را ارائه می‌کند و همچنین افکار و اندیشه‌های او را شکل می‌دهد. دنیای روشنفکری و آجرهای جهان “زیبایی شناسی آن را انتخاب کنید. همچنین از دیدگاه ایرانی و با ادبیات ایرانی و برای بیننده ایرانی …

کتاب «وقتی از یک فیلم حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» در دو جلد و 450 صفحه، مجموعه‌ای از گزارش‌های مجزا از لحاظ شکلی، اما محتوایی مستمر از فیلم‌های معاصر سینمای جهان، نوشته وحید ضرابی و انتشارات ایجاز است. فاطمه معتمدآریا، محمدهادی کریمی و رضا درستکار یادداشت های کوتاهی بر این کتاب نوشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید