انعطاف دیپلماسی همسایگی در دستور کار دولت / استفاده از ظرفیت های منطقه ای بین کشورهای همسایه قابل تقدیر است


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810512

شیخ مهگیر گفت: در زمان کوتاه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی به نظر می رسد رویکردی برای فعال سازی و روان سازی دیپلماسی همسایگی بین کشورهای همسایه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شیخ علی ماهیگیر از علما و پژوهشگران نخبه اهل سنت استان هرمزگان بعدازظهر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر اظهار داشت: به نظر می رسد در عمر کوتاه دولت سیزدهم رویکرد به قطر باشد. فعال سازی و روان سازی دیپلماسی محله ای در دستور کار دولت قرار دارد که البته برگرفته از آموزه های دینی و اسلامی است. آموزه های دینی ما توجه به همسایگان را توصیه می کند.
وی افزود: ایران نیز یکی از کشورهایی است که همسایگان زیادی دارد و کشور ما بعد از روسیه و چین بیشترین همسایه را در جهان دارد. متأسفانه در گذشته به این بخش از سیاست خارجی به درستی پرداخته نشده و شاید در برخی موارد حتی این روابط بین همسایگان قطع شده است. رویکرد دولت آقای رئیسی در قبال همسایگان و استفاده از ظرفیت های منطقه ای در بین همسایگان قابل تقدیر است و قطعاً سود خواهد برد. این بدان معناست که به جای اینکه تمام روابط سیاسی خود را معطوف به یک کشور مانند غرب کنیم و به همسایگان خود توجه نکنیم، با سیاست های راهبردی ما همسو نیست و از آموزه های دینی ما نشات می گیرد.
محقق و محقق اهل سنت جنوب گفت: انتخاب قطر به عنوان اولین مقصد برای ریاست افتخاری بین کشورهای حوزه خلیج فارس باعث تقویت روابط راهبردی ما با کشورهای همسایه در منطقه می شود زیرا قطر کشور مهمی در منطقه است. شورای همکاری، عضو اتحادیه عرب و عضو سازمان کنفرانس اسلامی و جهان اسلام.
شیخ ماهیگیر ادامه داد: قطر در کنار ایران و روسیه سه تولیدکننده و صادرکننده بزرگ انرژی گاز هستند. ایران و قطر منافع مشترکی مانند میدان گازی مشترک و سایر منابع دارند.
وی گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با قطر در گذشته خوب بوده است و ایران یکی از اولین کشورهایی بود که تشخیص داد روابط قطر با ایران اغلب خوب است و مواضع مشترکی در قبال فلسطین و حماس و سایر مسائل منطقه دارد. “E.
این محقق و محقق اهل سنت جنوب کشور افزود: این سفر بخشی از سفر رئیس جمهور به قطر است که در آن روابط دوجانبه با قطر در حال بررسی است. قطعا در این سفر قراردادها و توافقاتی هم برای ایران و هم برای قطر منعقد خواهد شد و کشورهای منطقه مفید خواهد بود.
این صیاد گفت: از سوی دیگر این سفر به دعوت امیر قطر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز انجام شد. ایران در کنار قطر و روسیه یکی از بنیانگذاران کشورهای صادرکننده گاز و یکی از سه کشور موسس آن است و گفت: ما بیشترین تولید و صادرات گاز را در جهان داریم.
وی افزود: در حوزه انرژی نیز گاز نقش مهمی در روابط اقتصادی و تجاری جهانی دارد و این سفر نیز در این زمینه قابل تحلیل است.
یکی از علمای اهل سنت استان هرمزگان گفت: این سفر را می توان از منظر دیگری نگریست که در این نشست سران سایر کشورهای صادرکننده گاز نیز حضور خواهند داشت که با آنها ارتباط برقرار می شود و جلساتی نیز برگزار می شود.
شیخ ماهیگیر در پایان گفت: در حوزه روابط سیاسی و تشدید دیپلماسی خارجی نیز قابل تامل است. امیدواریم این سفر حداکثر دستاوردهای خود را برای کشورمان داشته باشد و روابط راهبردی ایران با قطر و فارس ها را تقویت کند. کشورهای حوزه خلیج فارس.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید