ضرورت همکاری سینمایی ایران و عراق و استفاده از ظرفیت‌ها/ لزوم استفاده از دیپلماسی سینما و تصویر در روابط بین‌الملل

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به بغداد با محمدکاظم آل سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار و گفتگو کرد. صادق و در نشستی مشترک درباره مسائل فرهنگی و سینمایی بحث و تبادل نظر کردند که دو کشور به ایران و عراق پول پرداختند.

محمد خزاعی در این دیدار با اشاره به موقعیت و فرصت های منطقه ای سینمای ایران، به اهمیت توسعه فعالیت های فرهنگی و سینمایی بین دو کشور عراق و ایران اشاره کرد و گفت: توسعه هنر و دیپلماسی سینما. تسهیل و تقویت روابط سیاسی بین ملت ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: سفارتخانه ها می توانند نقش اساسی در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایفا کنند تا ظرفیت فیلم و رونق و تحرک اقتصادی را به چرخه اکران فیلم بیاورند.

رئیس سازمان سینمایی، دیپلماسی تصویر و سینما یا فرهنگ را برای تقویت روابط بین الملل ملت ها مهم دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از محصولات سینمایی برای دوستی و نزدیکی ملت ها و گسترش سایر پیوندها یکی از مهم ترین موارد است. از برنامه های دیپلماسی و رایزنی فرهنگی که خوشبختانه توجه ویژه ای به آن دارید، در حال مرور این حوزه هستید.


14010502000037 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

خزاعی با اشاره به اینکه موفقیت نظام دیپلماسی با ظرفیت فرهنگی محقق و تضمین می شود افزود: هرجا فرهنگ و هنر به کمک دیپلماسی بیاید دستاوردهای پایدار شکل می گیرد.

و افزود: متأسفانه در سال های اخیر به دلیل بی توجهی به نقش بی بدیل فرهنگ و سینما فرصت های زیادی را از دست داده ایم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه چه ابزاری مانند سینما می تواند کشورها را از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به یکدیگر نزدیک کند، گفت: خوشبختانه تعاملات فرهنگی و هنری خوبی بین دو ملت ایران و عراق و دو کشور به دلیل وجود آنها در حال گسترش است. ویژگی های مشترک دیرینه مذهبی و تمدنی آنها فرصت های زیادی برای گسترش همکاری دارند.

در این دیدار محمدکاظم الصادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق ضمن خیر مقدم به حضور رئیس سازمان سینمایی در بغداد گفت: زبان هنر، زبان فصاحت است و با توجه به فرهنگی ، جوامع تمدنی و مذهبی دو کشور، می توان از ظرفیت سینما و سریال برای تقویت و تعمیق همکاری ها و روابط استفاده کرد.

وی با اشاره به جایگاه هنرمندان و سینماگران خاطرنشان کرد: کشورهای خاور دور به دلیل نقش هنرمندان در دیپلماسی عمومی و نشان دادن اهمیت و تاثیرگذاری هنرمندان به همه هنرمندان کشورشان گذرنامه دیپلماتیک دادند.

وی با بیان اینکه به دلیل اشتراکات فرهنگی، مذهبی و مذهبی با ملت عراق ارتباط عمیقی داریم، گفت: این اشتراکات باعث شده مردم عراق از محصولات سینمایی و سریال های ایرانی استقبال کنند.

استقبال گسترده از آثاری مانند: مریم مجداس، سریال مختار، به الشام و… نشان می دهد که روح حاکم بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی چنین آثاری با جامعه عراق همگن است.

الساده با اشاره به اینکه همواره به دنبال ایجاد فرصت برای تولیدات مشترک بوده ایم، افزود: مردم عراق ملتی دوست داشتنی، عاطفی و مهمان نواز هستند.

وی خاطرنشان کرد: مشترکات زیادی بین مردم ایران و عراق وجود دارد، موضوعاتی مانند سلمان فارسی، مشترکات تاریخی، غدیر، حماسه اربعین، داعش و … که ساخت فیلم در رابطه با آنها تاثیر مثبتی در رابطه دارد. بین دو ملت

وی پیشنهاد کرد: در تولیدات مشترک از عوامل و بازیگران مشترک دو کشور استفاده شود.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه فیلم و سریال می تواند به حفظ واقعیت های تاریخی دو ملت کمک کند، گفت: باید از هنر و فرهنگ برای انتقال مفاهیم و باورهای مشترک استفاده شود.

وی از آمادگی سفارت ایران در عراق برای هر نوع همکاری در حوزه فرهنگی و سینمایی خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید