انقلابی بزرگ در پزشکی با کمک مدفوع انسان!

انقلابی بزرگ در پزشکی با کمک مدفوع انسان!

پیوند مدفوع ممکن است به یک گزینه درمانی برای بیمارانی تبدیل شود که در طول درمان لوسمی دچار عوارض جانبی شدید شده اند.

گجت نیوز: پیوند مدفوع می تواند به یک روش درمانی برای بیمارانی تبدیل شود که در طول درمان سرطان خون دچار عوارض جانبی شدید شده اند.

پیوند مدفوع یا FMT یکی از روش‌های درمانی نوظهور است که در آن از میکروب‌های محافظتی روده یک اهداکننده سالم برای بازگرداندن سلامت دستگاه گوارش بیماران استفاده می‌شود. اکنون در یک مقاله تحقیقاتی جدید، اثربخشی پیوند مدفوع در درمان GVHD (بیماری پیوند در مقابل میزبان) مورد بررسی قرار گرفته است. این بیماری می تواند یکی از عوارض درمان پیوند مغز استخوان در افراد مبتلا به سرطان خون باشد.

محققان استرالیایی اولین درمان آزمایشی FMT را در بازماندگان سرطان خون که در طول درمان دچار GVHD شده بودند، انجام دادند. در مرحله اول آزمایش، 10 بیمار تحت درمان قرار می گیرند و مانند اهدای خون، اهداکنندگان مدفوع نیز از نظر سلامتی به دقت ارزیابی می شوند.

بیماری پیوند در مقابل میزبان یک بیماری سیستمیک است که باعث می‌شود سلول‌های ایمنی از مغز استخوان اهداکننده به بافت‌های مختلف گیرنده حمله کنند.

دکتر آندریا هدن، یکی از رهبران این مطالعه می گوید: پیوند مغز استخوان یک شمشیر دو لبه است. این روش درمانی از یک سو می تواند برای افراد مبتلا به سرطان خون ناجی باشد. اما متأسفانه می تواند باعث GVHD نیز شود و جان آنها را به خطر بیندازد. معمولاً افراد درگیر در GVHD که از مشکلات گوارشی رنج می برند بسیار سخت به درمان پاسخ می دهند و باید برای مدت طولانی در بیمارستان بستری شوند، تحت مراقبت های بیمارستانی باشند و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند.

اعضای تیم تحقیقاتی امیدوارند میکروب‌های خاصی را پیدا کنند که در بهبود وضعیت بیماران GVHD در طول آزمایش‌های پیوند مدفوع مؤثرتر باشد. در صورت کسب این موفقیت، امکان ساخت محصولات یا حتی قرص های ساده تری برای درمان این بیماری دور از دسترس نخواهد بود.

اثربخشی این طرح آزمایشی می تواند به ایجاد درمان های بهتر برای سایر مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید