علم پزشکی با طمع شرکت های دارویی رقابت نکرد/ وقتی ارزش پول از جان انسان بالاتر است


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914417

هنوز یک ماه از هیاهوی کمبود دارو در استان یزد نمی گذرد و این معضل همچنان یک معضل جدی در استان است و بوی گران بهای جان انسان ها از این حادثه به مشام می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، اواخر مهرماه بود که موضوع کمبود دارو در کشور و استان سر و صدا کرد و مردم را به گریه انداخت. کمبود دارو در استان به حدی رسید که شهروندان و بیماران یزدی مجبور شدند برای تزریق سرم ساده قند نمک به خود داروخانه های شهر را ازدحام کنند و این امر در مورد داروهای دستگاه گوارش، سرماخوردگی و … نیز صدق می کند.

این موضوع در بحبوحه مشکل کمبود دارو توسط خبرنگار ما توسط معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد پیگیری شد و بر اساس اظهارات بهروز حیدری مقرر شد تا هفته اول این مشکل برطرف شود. ماه نوامبر


*عدم شکست/ 10 روز فرصت کافی برای حل مشکل کمبود دارو نبود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این گفتگو اعلام کرده بود: وقتی کمیسیون کشوری کمبود دارو تشکیل می شود و دستور مستقیم داده می شود یعنی یک موضوع ملی و یک مشکل بزرگ است.

بهروز حیدری گفت: موضوع افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان دارو در کشور با این دلیل و توجیهی که قیمت فعلی شرایط را برای تولید دارو سخت کرده است یکی از دلایل کمبود دارو در کشور است. کشور و استان


download%20%281%29 26 خبر خاکستری

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اینکه ذخیره دارو در استان به معنای حل معضل دارویی در سطح عمومی نیست، اعلام کرد: بخشی از اقداماتی که در سطح استان انجام شده افزایش است. سهم مواد مخدر ورودی به استان که با ورود به استان سریعتر کشف و توزیع شود.

وی گفت: با توجه به شیوع بیماری های گوارشی در کشور و استان، مصرف برخی داروها افزایش یافت و همزمان واردات دارو کاهش یافت، تولید سرم با مشکل مواجه شد و در نهایت کشور و استان با مشکل مواجه شد. مشکل کمبود دارو برگشتیم

حیدری با اشاره به نظرات و اطلاعات پزشکان در تجویز دارو گفت: پزشکان با توجه به شرایط بیماران دارو تجویز می کنند و در زمینه کنترل دارو یا تجویز سایر داروها کاری از دست پزشکان بر نمی آید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: نظارت بر موضوع قیمت گذاری و واردات دارو یکی از موضوعاتی است که خارج از صلاحیت استان است.

حیدری اعلام کرد: انتظار داریم ظرف 10 روز این مشکل برطرف شود، تامین کنندگان متقاعد شوند به تولید دارو به حالت عادی برگردند، واردات دارو با سرعت بیشتری انجام شود و همه این موارد توسط کارکنان کشوری و استانی پیگیری شود.


* زندگی اگر پول باشد چه ارزشی دارد؟!

نه تنها 10 روز بلکه هفته ها گذشت و شرایط پزشکی در روستاها تغییر چندانی نکرد. در ابتدا به نظر می رسید مسئولان استانی با دادن وعده های مختلف این موضوع را باز کردند اما با توجه به اینکه جان مردم در خطر است این موضوع را با شهید صدوقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در میان گذاشتیم.

امید الدین خطیبی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: با توجه به وضعیت دارویی استان، وضعیت دارویی استان یزد نسبت به ماه گذشته بهبود یافته است، اما وضعیت دارویی استان همچنان در حد مطلوب نیست.

وی افزود: شرایط دارویی استان به گونه ای است که برخی از داروها مانند بی حس کننده، اسپری ریه و امثال آن به راحتی در دسترس نیست.


4021300 خبر خاکستری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با اشاره به مشکل کمبود دارو در یزد گفت: کمبود سرم، شربت و …. در ماه گذشته به دلیل اختلاف شرکت های دارویی در مورد قیمت داروها بوده است.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود داروهای قاچاق به کشور سیاستی اتخاذ شد که برخلاف میل شرکت های دارویی بود و در این بین اختلافاتی به وجود آمد.

خطیبی با اشاره به عملکرد کشور در تامین دارو گفت: وزارت بهداشت، درمان و دارو و سازمان غذا و دارو با واردات دارو و توافق با شرکت های دارویی بر سر قیمت تلاش کرده اند تا حدودی این مشکل را حل کنند. ،

وی اضافه کرد: همچنان بر سر قیمت و عدم تولید دارو اختلاف وجود دارد و این در شرایطی است که تقاضای دارو از سوی معاونت غذا و داروی استان مطرح می شود اما شرکت های دارویی به بهانه های مختلف مانع کار می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پاسخ به این سوال که چرا با وجود وعده های داده شده مشکل کمبود دارو در استان ظرف 10 روز حل نشد، گفت: سازمان بهداشت و درمان و سازمان غذا و داروی استان بر اساس بحث های انجام شده پیش بینی شد. از سوی وزارت بهداشت و قول همکاری شرکت های دارویی مبنی بر رفع این مشکل ظرف یک هفته، اما متأسفانه به دلیل ناکامی های شرکت های دارویی این امر محقق نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید