انگلیس در حال بررسی گزینه های خود برای پرداخت بدهی به ایران است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک روزنامه انگلیسی امروز (سه‌شنبه) (15 فوریه) به نقل از وزارت امور خارجه اعلام کرد لندن در حال بررسی پرداخت بدهی 400 میلیون دلاری خود به جمهوری اسلامی ایران است.

وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بدهی نوشت: «ما در حال بررسی گزینه های خود برای راه حل فوری این پرونده هستیم.

این روزنامه انگلیسی به نقل از وزارت خارجه لندن نوشت که بریتانیا متعهد شده است که این بدهی را پرداخت کند.

گاردین می‌گوید در نسخه ایرانی گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس، طرف انگلیسی ابراز امیدواری می‌کند که این کشور قادر به پرداخت هزینه‌ها باشد. معوقات آن به ایران در آینده نزدیک “برای پرداخت.”

وزیر امور خارجه انگلیس حدود دو ماه پیش گفته بود که بدهی 400 میلیون دلاری وی به ایران یک “بدهی قانونی” است و دولت لندن می خواهد آن را پرداخت کند.

ایران و بریتانیا در دهه 1970 قراردادی را برای تامین 1500 تانک و 250 خودروی زرهی به ایران امضا کردند. لندن پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، عرضه این تانک ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی تمامی مبالغ مربوط به این قرارداد را پرداخت کرده است که طبق برخی گزارش ها بالغ بر یک میلیارد دلار می شود.

یک دادگاه بین المللی داوری یک شرکت نظامی انگلیسی را موظف به پرداخت 400 میلیون یورو به دولت ایران کرده است. اما انگلیس پس از آن به بهانه اینکه تحریم های بین المللی اجازه نمی دهد این پول به ایران منتقل شود از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

این قرارداد در رژیم پهلوی مخالفانی نیز داشت از جمله سپهبد فریدون جم، رئیس وقت ستاد ارتش که البته شاه به آن توجهی نکرد و خریدی انجام شد. با انقلاب اسلامی، شرکت بین المللی خدمات نظامی (IMS) به عنوان فروشنده تانک و نماینده دولت انگلیس که قبلاً تمام پول خود را دریافت کرده بود، به طور یکجانبه و غیرقانونی قرارداد را لغو کرد و از تامین تانک های ایرانی خودداری کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا ماه گذشته در یک جلسه پارلمان تکرار کرد که تهدید تحریم‌ها مانع از پرداخت بدهی ایران شده است.

با این حال، گاردین می نویسد که انگلیسی ها مسئول اعمال تحریم ها برای خروج از اتحادیه اروپا هستند، بنابراین می توانند بدهی خود به ایران را هم اکنون پرداخت کنند.

جرمی هانت، وزیر خارجه اسبق انگلیس در نوامبر سال جاری در مصاحبه ای با اسکای نیوز بر لزوم پرداخت این بدهی تاکید کرد و گفت که درخواست ایران قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه این مبلغ حق ایران است نه باج، ادامه داد: زمانی که من وزیر امور خارجه بودم درباره قاعده کلی و اصل آن بحث می شد و تصمیم گرفتیم که دیه نپردازیم. اگر باج بود، من واقعاً از آن (پرداخت) حمایت نمی‌کردم، اما در مورد پرداخت بدهی است.

هانت گفت: دیوان بین المللی دادگستری گفته است که ما (به ایران) مدیونیم و وزیر دفاع هم گفته است که ما بدهکار هستیم و فکر نمی کنم بحثی درباره قاعده کلی (که بریتانیا به ایران بدهکار است) وجود داشته باشد. گفت. ه) “.

این دیپلمات انگلیسی در ادامه بر لزوم پرداخت بدهی انگلیس به ایران تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در حال مذاکره درباره سازوکار (پرداخت این بدهی) و طرح موضوع تحریم هستیم و این کار آسانی نیست، اما می تواند پرداخت کند. موضوع و پرداخت آن).

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید