مقام وزارت خارجه انگلیس: در حال بررسی راه هایی برای پرداخت بدهی ایران هستیم

مقام وزارت خارجه انگلیس: در حال بررسی راه هایی برای پرداخت بدهی ایران هستیم

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس پس از تماس تلفنی روز گذشته وزرای خارجه ایران و انگلیس در بیانیه ای ویژه گفت: لندن به شدت به دنبال راه هایی برای پرداخت بدهی ایران است. این مقام انگلیسی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

پس از گفتگوی تلفنی روز گذشته وزرای امور خارجه ایران و انگلیس، یک مقام وزارت خارجه انگلیس گفت: ما به سرعت در حال بررسی راه حل هایی برای حل موضوع بدهی انگلیس به ایران هستیم.

به گزارش رسانه های انگلیسی دیروز، پس از گفتگوی تلفنی حسین امیرعبدالهیان و لیز تراس، وزرای خارجه ایران و انگلیس، موضوع بدهی قدیمی 400 میلیون پوندی لندن به تهران نیز به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست مطرح شد. این مکالمه تلفنی

لیز تراس در این گفت وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک انگلیس بتواند بدهی های معوقه خود را به ایران پرداخت کند.

استاندارد انگلیسی پس از تماس تلفنی دو وزیر به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه و مشترک المنافع انگلیس گفت: لندن فوراً به دنبال راه هایی برای پرداخت بدهی ایران است.

این مقام انگلیسی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این اولین بار نیست که بریتانیا قول پرداخت بدهی های خود را می دهد. اما هر بار که در گذشته این موضوع را مطرح کرده، آن را به برخی مسائل دیگر که ربطی به این بدهی ندارد ربط داده است تا بتواند از بحث بدهی ابزاری استفاده کند.

بدهی انگلیس به خرید تانک چیفتان در سال 1350 بین وزارت دفاع انگلیس و دولت پهلوی مرتبط بود که قرار بود در قالب آن 1500 دستگاه تانک و خودروی زرهی به ایران تحویل داده شود.

پس از انقلاب اسلامی، این معاهده لغو شد و از آنجایی که ایران تمام مبالغ این معاهده را پرداخت کرده بود، خواستار بازپرداخت آن شد. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه ایران و انگلیس، سود 20 میلیونی پرداختی به این بدهی است. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم ها از پرداخت بدهی ها و سود خود خودداری کرده است.

برخی اقتصاددانان بر این باورند که انگلیس در 48 سال گذشته با مسدود کردن مطالبات ایران به سودهای قابل توجهی دست یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید