اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه خون سیدالشهدا(ع) است.


ساعت: 19:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889896

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه خون سیدالشهدا علیه السلام در صحرای کربلا اهمیت دارد اما در جامعه حتی از سوی متدینین به آن اهمیت داده نمی شود.البته بخشی. این امر به دلیل سم پاشی دشمنان اسلام بر ضد این قانون موجود است و دلیل آن نیز عدم توضیح کافی در این مورد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ وقتی به احکام اسلام توجه کنیم و در آنها تأمل کنیم، نه تنها به حکمت و محاسبه آنها پی می بریم، بلکه می بینیم که چقدر مترقی هستند. بسیاری از این مفاهیم چیزهایی است که بشریت پس از قرن ها به آن رسیده است، در حالی که اسلام آنها را 1400 سال پیش معرفی کرده است.

«تمتع به معروف و نهی از منکر» یکی از این مفاهیم مترقی است که ماه محرم نیز با این واجب الهی همراه است. خداوند با دادن امر به معروف و نهی از منکر، مسئولیت اجتماعی را بر دوش همه افراد جامعه و همه نهادهای جامعه نهاد و همه انسانها چه در جامعه خود و چه در جامعه نسبت به دیگران مکلف شدند. جوامع دیگر مسئول آنچه امروز جامعه شناسان غیراسلامی به آن رسیده اند و به این موضوع پی برده اند، مانند بسیاری از اکتشافات بشر امروزی که پس از ریختن خون های بسیار و پس از گمراه کردن بارها مردم با نظریه های مختلف به دست آمده است، در حالی که 1400 سال پیش توسط اسلام بیان شد .

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه خون سیدالشهدا علیه السلام در صحرای کربلا اهمیت دارد، اما در جامعه حتی از سوی متدینین هم به آن اهمیت داده نمی شود. بخشی از این امر به دلیل سم پاشی دشمنان اسلام علیه این قانون موجود و دلیل آن نیز عدم توضیح کافی در این مورد است. اگرچه ممکن است دلایل دیگری برای ترک این وظیفه وجود داشته باشد، اما دو دلیل ذکر شده رایج ترین آنها هستند.

امر به معروف و نهی از منکر اگر در جامعه جاری شود، فقط جریان این امر الهی در خودش، حتی اگر به امر و نهی منتهی نشود، برکات و آثار فراوانی دارد و جامعه در مسیر پیشرفت معنوی است. و از نظر مادی پیشرفت می کند و زمینه را برای شکوفایی جامعه فراهم می کند.

بررسی عمومی موضوع امر به معروف و نهی از منکر نشان می دهد که این موضوع از سوی اندیشمندان اسلامی و مبلغان دینی به اندازه کافی روشن نشده است، زیرا مردم از ابتدایی ترین اطلاعات امر به معروف و نهی از منکر برخوردار نیستند. خبرهایی هستند و امروز هم که نهادی به نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در کشور تشکیل شده است، هیچ گونه فعالیت اپیدمی در راستای آموزش همگانی این فریضه الهی که ترک آن باشد، صورت نمی گیرد. طبق وعده الهی عذاب الهی را متوجه جامعه خواهد کرد و همچنین هیچ اقدام عمومی فراگیر برای اجرای آن وجود ندارد.

به طور کلی، مشکلاتی که در زمینه خوب و بد در زبان وجود دارد، در سطح جامعه به طور گسترده و علنی مطرح نمی شود، چه رسد به اینکه بخواهیم بگوییم این سؤالات به اندازه کافی بیان شده است یا خیر; مباحثی از قبیل فنون امر به معروف و نهی از منکر، عملیات جمعی زبانی امر به معروف و نهی از منکر، روانشناسی امر به معروف و نهی از منکر، تشخیص موارد وجوب امر به معروف و نهی از منکر با موارد نیاز به نصیحت و ….

این موضوع نشان می دهد که حکومت اسلامی به ویژه اکنون که ابزار قوی و قدرتمندی مانند فضای مجازی در اختیار دارد، باید به شفاف سازی این موضوعات امر به معروف و نهی از منکر و بسترسازی برای انجام این فریضه الهی که موجب رشد می شود، توجه کند. ارائه خواهد شد.

عجیب است که این مفاهیم هنوز در جامعه گشوده و مستقر نشده است، در حالی که چنین مفهوم مترقی باید بارها مورد بررسی قرار می گرفت و ابعاد و مضامین آن استخراج می شد و برنامه ریزی های لازم برای رواج زیرشاخه های آن در جامعه و در بین مردم انجام می شد. مسلمانان

اگر این آموزش ها در سطح جامعه داده شود و مردم ببینند این فریضه الهی به چه راحتی انجام می شود و در عین حال چه آثاری برجای می گذارد، طبیعتاً آن را رها نمی کنند و نتیجه این اتفاق توسعه جامعه است. . هم از نظر مادی و هم از نظر مالی معنوی خواهد بود.

شاید یکی از جهات دستور جهاد برای تبیین فقیه، تبیین این امور مغفول مانده اسلام باشد که اجرای آن موجب جاری شدن سایر دستورات اسلام می شود و در حوزه مهدویت زمینه ساز آن می شود. تربیت مردم مؤمن که خود زمینه ساز ظهور حضرت خوجت بن الحسن – عجل الله تعالی فرجه الشریف – خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید