اهمیت روزه داری از نظر روانی/ از آرامش و کاهش خودکشی تا افزایش تعامل اجتماعی


ساعت: 14:50
تاریخ انتشار: 1401/01/19
کد خبر: 1820380

در گفت و گو با یک روانشناس ارشد بیان شد؛

فرشته عسکری گفت: روزه نیازهای روحی انسان از جمله نیاز به محبت و حمایت از دیگران را برطرف می کند و در ایجاد جامعه ای سالم و شاد موثر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرشته عسکری کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در گفتگو با عصر هامون با اشاره به ویژگی های ماه مبارک رمضان از نظر روانشناسی گفت: ماه مبارک رمضان با ویژگی ها و اعمال خاصی که دارد قطعا علاوه بر آثار فوق، آثار و ویژگی های خاص خود را دارد. به شدت معنوی و معنوی، می توان آثار روانی آن را بررسی کرد.

وی افزود: در روانشناسی مفهومی به نام بازداری وجود دارد که صرف نظر از معنای تخصصی کلمه، مراد از گرسنگی چیست و مربوط به گرسنگی است، بازداری رفتاری «به معنای کنترل یا کنترل رفتار است که یکی از ویژگی های سالم است. و انسان عادی.» نظر روانی است.

عسگری با تاکید بر اینکه روزه گرسنگی فرد گرسنه را مجبور می کند در زمان های خاص در برابر نیازها و سلیقه های خود مقاومت کند، گفت: روزه داری تمرین مهمی برای بازداری رفتاری یا “خودکنترلی” است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های افرادی که از نظر فکری و عاطفی خود را بزرگسال تعریف می کنند، توانایی آنها در کنترل هیجانات (مثبت و منفی) و واکنش ها و همچنین روش های سالم و ایمن برای ابراز آنها است. از این منظر، فردی که هر روز یک ماه ساعت‌ها در برابر وسوسه خوردن و آشامیدن و سایر ناهنجاری‌های روزه‌داری تمرین می‌کند، در سایر ماه‌های سال بهتر می‌تواند بازداری رفتاری و عاطفی داشته باشد.

روزه داری قدرت خویشتن داری را افزایش می دهد

وی افزود: افزایش سطح خودکنترلی افراد باعث می شود کمتر در معرض آسیب های روانی و عاطفی قرار گیرند. در نتیجه سطح سلامت روانی فرد بهتر می شود، بنابراین می توان گفت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان باعث افزایش خویشتن داری و در نتیجه افزایش سلامت روان می شود.

او گفت: «ناتوانی در مدیریت احساسات شکست یکی از تهدیدات عمده سلامت روان است.

عسگری ادامه داد: افرادی که تحمل شکست پایینی دارند کمتر از توانایی های خود کار می کنند و تصویر خود را از خود تعریف می کنند.
وی گفت: حذف شکست از دنیا غیرممکن است و ماهیت هستی با شکست پیوند خورده است، بنابراین انسان سالم باید توانایی تحمل شکست را در خود تقویت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که روزه دار در ماه مبارک رمضان به مدت یک ماه نیازهای اولیه و سایر نیازهای خود را آگاهانه تجربه می کند و نمی تواند آن را برآورده کند، در واقع تمرین می کند تا تحمل شکست را افزایش دهد. پس می توان گفت روزه داری تحمل شکست ها را بهبود می بخشد و در نتیجه از آسیب های روانی جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید