اوج عظمت حضرت فاطمه (س) در پاسداری از حریم امامت و ولایت متبلور است.


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920165

یک فراری از نگاه بصیرتی و فاطمی حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اوج فعالیت و عظمت حضرت فاطمه زهرا(س) در مبارزات سیاسی ایشان در دفاع از حریم امامت و ولایت تبلور یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شیرازفاطمه شخصیت دانا و بخشنده ای است. او جوهر فضیلت و کرامت است و در تاریخ بشریت بی نظیر است. الگوی زن و حفظ خانه است که در عین حال به عبادت و علم و فرزندآوری می پردازد. صحبت از فاطمه، صحبت از خوبی هاست.

و امروز به بهانه سالگرد شهادت این بانوی بزرگ با علی رضا بیابان نورد از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در خصوص مقام حضرت زهرا (س) گفت وگویی انجام شد. )) در رابطه با شخص، دولت، دولت، سیاست و غیره.

وی در این باره گفت: نگاه شیعه به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بیشتر آمیزه ای از نگاه عاطفی و معنوی است. مصیبت های پیش روی معظم له به قدری عمیق است که گریبان هر انسان حق طلبی را می گیرد و همین امر باعث می شود به جایگاه اساسی ایشان در عرصه شخصیتی، حکومتی، حکومتی، سیاسی و غیره نیز کمتر توجه شود. زیرا اهمیت آنها بسیار زیاد است. مقام معظم رهبری از زبان امام (ره) فرمودند: «از آنجایی که امام بزرگوار فرمودند اگر فاطمه زهرا مرد بود، پیامبر می شد، این سخن بسیار عجیب است، سخن بسیار بزرگی است. مگر از زبان کسي مثل امام بزرگوار که او هم عالم بود، فقيه و عارف بود، انسان اين را نمي‌شنود، ولي فرمود فاطمه زهرا.[این است؛ یعنی یک رهبر به تمام معنا، مثل یک پیغمبر، مثل یک هدایتگر عمومی بشر، در این حد و در این اندازه زهرای اطهر، دختر جوان ظاهر می‌شود؛ این زنِ اسلام است.”  


 


بیابانورد ادامه داد: اگر بصیرت را نوعی اعتقاد و معرفت قلبی به حقایق امور که به صورت ملکه درونی انسان در آمده است بدانیم، این بصیرت در حد کمال در این دختر به روایتی حداکثر ۱۸ ساله که حضرت رسول(ص) او را “ام ابیها” می نامند، وجود داشته است. شخصیتی بی نظیر که در همان کودکی نقش عجیبی در زندگی حضرت رسول (ص) دارد تا جایی که ایشان او را “سیده النساء العالمین” می خوانند. زنی که با مقامات عالی معنوی و عرفانی همزمان در حکمت و تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و آینده نگری در اوج قرار گرفته است.


 


 به عقیده وی اوج فعالیت و بزرگی حضرت فاطمه زهرا (س) در مبارزات سیاسی ایشان در دفاع از حریم امامت و ولایت متبلور می شود؛ ولایتی که حضرت، تمام همّ و غمّ خود را صرف پابرجا ماندن آن می نماید. حضرت فاطمه زهرا در واقع شهیده راه ولایت و امامت است.


 


این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شاید بتوان زنان دیگری را به عنوان الگوی فردی و شخصیت والای انسانی مثال زد اما حضرت فاطمه زهرا (س) علاوه بر الگوی فردی، دارای شخصیت والای سیاسی و اجتماعی است؛ شخصیتی که ولایتمداری اش، او را تا به این حد بلندمرتبه نموده است.


 


عصو هیئت علمی دانشگاه ازاد شیراز به این نکته نیز اشاره کرد که در باب نقش ایشان در حمایت از ولی زمان علی (ع) و ولایت او سخن ها گفته اند؛ به گونه‌ای که حتی حضرت امام علی (ع) ، فاطمه (س) را دل گرمی خود می‌دانستند؛ دلگرمی ای که انگیزه ایشان برای مبارزه را بیشتر می نمود. به طوری که مشهود است حضرت علی (ع) هنگام دفع ایشان خطاب به رسول خدا (ص) و روبروی مقبره ایشان می‌گویند: “یا رسول الله! با شهادت فاطمه، صبر و شکیبایی ام کاسته شده و طاقت و توانایی از دستم رفت. بعد از این پیوسته در حزن و اندوه به سر می‌برم و شبها را به بیداری می‌گذرانم.” 


 


وی افزود: این عبارت بیانگر نقش بسیار مهم حضرت در زندگی و شخصیت امام علی (ع) است که با داشتن این همه ایمان و صبر، در فقدان این بانوی گرامی و عزیز، گرفتار آنچنان رنج و درد شده است که راحتی از زندگی اش رفته است. دفاع از امام علی (ع)، یادآوری ماجرای غدیر خم و روشنگری های فراوان در این زمینه، انتقاد های روشنگرانه از مردمی که حمایت کمرنگی از از امام (ع)داشتند، ماجرای فدک و فریاد بر شکنندگان حریم امامت و ولایت و در نهایت سکوت سیاسی ایشان پس از اتمام حجت با مردم، همه و همه بیانگر بصیرتی است که بهترین نام برای آن “بصیرت فاطمی” است به طوری که روایت است از حضرت امام حسن عسکری (ع) که ” ما حجت خدا بر خلق هستیم و مادر ما فاطمه (س) حجت خدا بر ماست. و امام مهدی (عج) نیز در توقیع شریف می فرمایند: ” دختر رسول خدا، اسوه مناسبی برای من است.” 


 


بیابانورد ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا (س) با استفاده از قول امام خمینی (ره) گرچه مقام اجرایی ای چون نبوت و امامت نداشتند اما در سنی کم به تمام مقامات معنوی که برای بشر ممکن است دست یافته بودند، به طوری که امام خمینی (ره) می گویند: ” تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (س) جلوه کرده و بوده است. ] او[не беше]یک زن معمولی… او یک موجود الهی است که به صورت انسان در جهان ظاهر شد، اما یک موجود الهی از جبروتی به شکل یک زن ظاهر شد… همه هویت های کمالی که در یک مرد و قابل تصور در یک زن همه چیز در مورد این زن است…[یکزنمعمولینبودهاستاوموجودیملکوتیاستکهدرعالمبهصورتانسانظاهرشدهاست،بلکهموجودالهیجبروتیدرصورتیکزنظاهرشدهاستتمامهویت‌هایکمالیکهدرانسانمتصوراستودرزنتصورداردتمامدراینزناست

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه همه اینها نشان دهنده این است که حضرت فاطمه زهرا(س) علاوه بر توجه به زندگی شخصی و پرورش انسان های خوب و بزرگ تحول آفرین، گفت: آنها در چارچوب مسائل سیاسی و اجتماعی بودند و همیشه در جریان بودند. مدافع حق و حقیقت بوده اند. پس خطبه نورانی او در مسجد النبی برای همه شناخته شده است و به همین دلیل است که بزرگان او را الگو و الگوی جهانیان می دانند. الگویی که مورد تایید خداوند متعال است و انسان را در مسیر کمال هدایت می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید