اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است

زمان: 16:18
منتشر شده در: 1400/07/17
کد خبر: 1774635

وزیر امور خارجه گفت: فضای دیپلماتیک در آخرین نشست های مجمع عمومی سازمان ملل نشان می دهد که وضعیت به نفع سوریه تغییر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان ، وزیر امور خارجه ایران که امروز وارد دمشق شد ، در کاخ ریاست جمهوری با بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه ، توسعه منطقه ای و مسائل بین المللی گفت وگو کرد.

در این دیدار بر تقویت و تعمیق روابط دوجانبه بین دو کشور تاکید شد. آنها همچنین در مورد تحولات در افغانستان ، یمن ، عراق و سوریه تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تماس های گسترده بین مقامات ارشد دو کشور را نشان دهنده عمق روابط ایران و سوریه دانست و پیروزی های سیاسی ، بین المللی و میدانی سوریه را تبریک گفت و گفت: سوریه تغییر کرده است.

امیر عبداللهیان در توضیح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث افغانستان گفت: ما با همه کشورهای افغانستان از جمله طالبان در تماس هستیم و از آنها دعوت می کنیم تا یک دولت جامع تشکیل دهند.

بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار گفت: “در مدت کوتاهی که از جلسه قبلی ما می گذرد ، تغییرات زیادی ایجاد شد که به نفع همه ما بود و ما توانستیم ریاست جمهوری را بر عهده بگیریم. انتخابات با موفقیت انجام شد. “

وی خروج آمریکا از افغانستان را نشانه محورهای جدید و افول محور غربی عنوان کرد و گفت: کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان می دانند که ایالات متحده مسئولیت اقدامات و سیاست های خود در افغانستان را بر عهده نمی گیرد. “

رئیس جمهور سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت برخوردار است و باید مذاکرات خود را با همسایگان خود و سایر کشورهای دخیل در موفقیت حوادث افغانستان آغاز کند ، زیرا آمریکایی ها می خواهند بین همسایگان افغانستان اختلاف ایجاد کنند.

بشار اسد یادآور شد: ما با کمیته قانون اساسی در چارچوب منافع ملی سوریه تعامل داریم ، نه از طریق دخالت و تحمیل دیدگاه های خارجی.

وی در مورد حوادث ادلب نیز بر پایان اشغال و بازگشت همه سرزمین های اشغالی به سوریه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با استناد به عمل گرایی دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران گفت: ما برنامه ای برای توسعه اقتصادی پایدار داریم که حتی اگر ادامه تحریم های ظالمانه علیه ایران را بپذیریم ، دنبال خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان گفت: البته به زودی به مذاکرات وین باز می گردیم و موضوع راستی آزمایی و اخذ ضمانت های لازم برای انجام تعهدات کشورهای غربی را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر این مذاکرات به پایان برسد ، ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه استفاده خواهیم کرد ، اما از پیشرفت در برنامه های خود دست نمی کشیم.

سخنگوی وزارت خارجه پیش از این برای مشورت با مقامات به لبنان و روسیه سفر کرده بود.

انتهای پیام / ک

دیدگاهتان را بنویسید