اوضاع خاورمیانه پیچیده تر شده است چرا عربستان با کمک چینی ها موشک می سازد؟

اوضاع خاورمیانه پیچیده تر شده است چرا عربستان با کمک چینی ها موشک می سازد؟

روز جدید تلاش اخیر عربستان سعودی برای ساخت موشک های بالستیک با کمک ارتش چین نگرانی هایی را در مورد رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه افزایش داده است. تحلیلگران می گویند که دولت عربستان ممکن است بخواهد با زرادخانه قابل توجه موشک های بالستیک ایران مقابله کند. توسعه برنامه موشکی بالستیک ریاض همچنین می تواند مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای بین المللی 2015 با ایران را پیچیده کند.

به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، عربستان سعودی فناوری موشکی حساس را از ارتش چین دریافت می کند و خود موشک های بالستیک تولید می کند.

وال استریت ژورنال گزارش می دهد که مشاوران سعودی و یک مقام امنیتی آگاه آمریکا این خبر را تایید کرده اند.

همکاری نظامی عربستان و چین در زمانی صورت می گیرد که روابط چین و آمریکا تیره شده است.

موشک‌های بالستیک با موشک‌هایی کار می‌کنند که قبل از فرود روی هدف، موشک‌ها را در جهت منحنی به سمت بالا حرکت می‌دهند. می توان از آن برای استقرار سلاح های متعارف و هسته ای استفاده کرد.

ایالات متحده مدت هاست که به دلیل ترس از گسترش سلاح های هسته ای از فروش موشک های بالستیک به ریاض خودداری کرده است. عربستان سعودی در دهه 1980 موشک های دانگ فنگ-3 را از چین دریافت کرد و در سال 2014 در دسترس عموم قرار داد.

وال استریت ژورنال افزود: بر اساس منابع آگاه، ارتش چین از سال 2018 تا بهار سال جاری چندین موشک تکمیل شده دانگ فنگ به عربستان سعودی تحویل داده است. آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره این انتقال ابراز نگرانی کرده‌اند، اما دولت بایدن تمایلی به اعمال تحریم‌ها یا عواقب آن بر عربستان سعودی، شریک استراتژیک ایالات متحده در منطقه ندارد.

یک مقام آگاه آمریکایی گفت که آمریکا در حال آماده شدن برای تحریم شرکت‌کنندگان چینی درگیر در انتقال موشک‌ها به عربستان است و قصد ندارد مقامات و نهادهای سعودی را تحریم کند.

تحلیلگران می گویند که دولت عربستان ممکن است بخواهد با زرادخانه قابل توجه موشک های بالستیک ایران مقابله کند.

تحلیلگران می گویند توسعه برنامه موشکی بالستیک ریاض همچنین می تواند مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای بین المللی 2015 با ایران را پیچیده کند.

در ریاض این تصور وجود دارد که تعهد ایالات متحده به امنیت در حال کاهش است.» این به خودی خود.

وال استریت ژورنال ماه گذشته گزارش داد که در بهار سال جاری، سازمان های اطلاعاتی آمریکا متوجه شدند که چین به طور مخفیانه در حال ساخت یک تاسیسات نظامی در بندری در امارات است.

وال استریت ژورنال سال گذشته گزارش داد که چین به عربستان سعودی کمک کرده است تا تأسیسات کیک زرد بسازد، اولین گام به سوی برنامه هسته ای غیرنظامی یا توانایی ساخت سلاح هسته ای.

دیدگاهتان را بنویسید