اولویت اصلی دولت سیزدهم توسعه و گسترش همکاری با همسایگان است


ساعت: 16:03
تاریخ انتشار: 1401/05/16
کد خبر: 1888439

وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس چه گفت؟

وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس به سوالات نمایندگان مردم پاسخ داد و گفت: اولویت اصلی نظام دیپلماسی در دولت سیزدهم توسعه و گسترش همکاری ها با همسایگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه با شرکت در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی به ریاست جلال زاده به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

در این جلسه سوالات سید شمس الدین حسینی نماینده رامسر، تنکابن و عباس آباد، کوهساری نماینده رامیان و آزاد شهر، هادریان و نبویان نماینده تهران، ری شمیرانات، اسلام شهر و پردیس، مولوی نماینده آبادان، بشیری نماینده پاکدشت، موسوی نماینده ملکان مطرح شد. و حسین پور نماینده پیرانشهر و سردشت مطره و وزیر امور خارجه به تمامی سوالات پاسخ دادند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال حسینی نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد مبنی بر رفع نشدن مشکلات صادرکنندگان کیوی، ابتدا از تلاش جدی وی برای حل مشکل صادرات کیوی قدردانی کرد و ضمن تشریح وی تصریح کرد: در راستای اقدامات وزارت امور خارجه هستیم و همه اقدامات لازم را برای تسهیل کار و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی از جمله معاون وزیر دیپلماسی اقتصادی، نمایندگان انجام داده اند. جمهوری اسلامی ایران در هند و امارات سعی کرده اند صادرات را تسهیل کنند. هیأت فنی هند به ایران آمد و در بازدید از اماکن مربوطه و پس از رایزنی، در نهایت موضوع صادرات کیوی به هند، البته با تاخیر طرف هندی، حل شد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال کوهساری نماینده رامیان و آزاد شهر مبنی بر عدم اطلاع شورای اسلامی در خصوص مفاد قرارداد 25 ساله با چین و 20 ساله با روسیه، به تشریح روند انعقاد این قراردادها پرداخت و گفت: : با توجه به اینکه در خصوص شوکلی با چین تفاهم حاصل شده است، طرحی جامع برای همکاری بلندمدت بین دو کشور تلقی می شود و در واقع نقشه راه همکاری است، بنابراین در موارد دیگر بررسی شده است. نهادهای قضایی کشور بدیهی است که اگر قرار است این برنامه جامع همکاری به توافقنامه رسمی بین دو کشور تبدیل شود، باید طبق قانون اساسی به تصویب شورای اسلامی برسد.

وی افزود: قرارداد همکاری 20 ساله با روسیه هم اکنون بین دو کشور در دست بررسی است و در صورت تصویب نهایی باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال خزریان نماینده تهران مبنی بر ادامه کار برخی مدیرانی که در دولت قبل مسئولیت وزارت امور خارجه را بر عهده داشتند، گفت: روند انتصابات در وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد دولتی و کاملا تخصصی تابع قوانین و مراجع ذیصلاح در خصوص انتصاب یا ابقای افراد در پست های حساس اعلام می گردد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در دولت جدید شورای معاونان وزارت امور خارجه جایگزین و حدود 40 سفیر منصوب یا جابجا شدند.

رئیس معاونت دیپلماسی همچنین به سوال نبیان نماینده تهران مبنی بر لزوم رعایت خطوط قرمز نظام و منافع ملی در مذاکرات پاسخ تفصیلی داد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان با اشاره به نقش مهم و راهبردی اروندرود در تجارت، ماهیگیری و گردشگری به تشریح اقدامات حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه در این زمینه پرداخت. طی یک دهه گذشته و گفت: رایزنی ها با طرف عراقی در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد و وزارت امور خارجه تا حصول نتیجه به این رایزنی ها ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه همچنین به سوال دوم سید محمد مولوی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص ایجاد همکاری های منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از وقوع گرد و غبار و رسیدگی به نقض اساسی اصول زیست محیطی مندرج در کنوانسیون های بین المللی پاسخ داد. وی از ترکیه در رابطه با سازوکارهای بین المللی و منطقه ای برای رسیدگی به معضل ریزگردها از جمله ایجاد و ایجاد مرکز منطقه ای توسعه اطلاعات مدیریت بلایا در آسیا با مرکزیت تهران و جذب منابع بین المللی گفت: مذاکرات و رایزنی های سیاسی با کشورهای منطقه که منبع تولید گرد و غبار هستند. ، بر لزوم همکاری های دوجانبه و چندجانبه تاکید و مشکل پیگیری شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اثرات جنگ در منطقه، بحران آب و سدسازی مشکل ریزگردها را تشدید کرده است. با پیگیری های وزارت امور خارجه و رایزنی های فشرده با ترکیه، کارگروه مشترکی بین دو کشور برای رسیدگی به مسائل آب مرتبط با یکدیگر تشکیل شد.

وزیر امور خارجه افزود: رایزنی ها و تلاش های وزارت امور خارجه با همکاری نزدیک سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برای مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه دارد.

بشیری نماینده پاکدشت در خصوص اقدامات و برنامه های وزارت امور خارجه برای تحقق منافع ملی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و وزیر امور خارجه به تشریح نقشه راه و برنامه های وزارت امور خارجه در این زمینه پرداخت. معاون دیپلماسی اقتصادی گفت: اولویت اصلی نظام دیپلماسی در دولت سیزدهم توسعه است و گسترش همکاری ها با همسایگان بر این اساس است که در زمان روی کار آمدن دولت جدید حجم مبادلات تجاری از افزایش یافت. 27% تا 570%

وزیر امور خارجه گفت که با مساعدت وزارت معدن و تجارت تعداد رایزنان بازرگانی افزایش یافته است.

سوال دوم بشیری درباره اقدامات اجرایی وزارت امور خارجه برای اجرای طرح های ارائه شده به شورای اسلامی با اخذ رای اعتماد بود. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال، با اشاره به انتشار بروشور سیاست خارجی دولت سیزدهم به عنوان نقشه راه دستگاه دیپلماسی، گفت: گزارش عملکرد سالانه دستگاه دیپلماسی شامل میزان تحقق اهداف است. در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان از وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی ایران در قبال همسایگان و چگونگی فعال سازی دیپلماسی آب در قبال کشورهای همسایه سوال کرد. رایزنی های فشرده و گسترده ای برای حفظ حق آبه ایران از رودخانه های هیرمند و ارس انجام شده است.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت مبنی بر رسمی شدن مرز قله سردشت با عراق مبنی بر اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه، مذاکرات انجام شده وی با نخست وزیر و وزیر امور خارجه و مکاتبه با طرف عراقی، رسمی شدن مرز کیله را مشروط به موافقت دولت مرکزی عراق مورد بحث و بررسی قرار داد و بر پیگیری ها تاکید کرد.



دیدگاهتان را بنویسید