اولویت های کاخ سفید و مدل مذاکره ثابت غرب در توافق هسته ای که از دست رفت

اما اصرار تیم ایرانی برای کسب تضمین ثبات اجرای برجام و راستی‌آزمایی لغو موثر تحریم‌ها، دریچه جدیدی را به روی تشویش غرب گشود و ناگزیر به استراتژی تعیین ضرب‌الاجل‌های نادرست روی آوردند. برای پیشبرد اهداف خود غربی ها با ارائه روایت های نادرست درباره تهدید برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و تحریف واقعیت، سعی کرده اند تیم مذاکره کننده ایران را از طرح مطالبات معقول بر اساس چهار سال اقدامات غیرقانونی دولت دونالد ترامپ منصرف کنند.

پذیرش خواسته‌های منطقی ایران در مذاکرات به این معنا بود که اولاً شرایط فعلی مقصر اقدامات غیرقانونی آمریکا و اروپا برای ایجاد تعادل در اجرای برجام است. ثانیاً حضور کشورهای غربی در مذاکرات با ایران به عنوان یک کشور طلبکار چندان خوشایند نبود، بنابراین از توقف پنج ماهه مذاکرات وین به دلیل تغییر حکومت در ایران استفاده کردند و همچنان مهلت‌های نادرست تعیین کردند. سرزنش ایران و خودداری از اقدام از عملی بودن و اعتمادسازی اجتناب کردند.

برای اروپایی ها، دولت دموکرات بایدن فرصتی روشن برای احیای روابط فراآتلانتیک پس از چهار سال روابط تیره در دوران دونالد ترامپ بود و از این منظر، دو طرف در مذاکرات وین بین خود توافق کردند که ضرب الاجل تعیین کنند. برای رسیدن به یک توافق آسان

در دسامبر 1400، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پس از تشکیل جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور تیم مذاکره‌کننده جدید ایران، در بیانیه‌ای به گفته مقامات آمریکایی موضوع را مطرح کرد. زمان محدود برای دستیابی به توافق او در مصاحبه با خبرنگاران گفت که انتظار می رود توافق نهایی ظرف چند هفته به دست آید نه چند ماه.

در جریان مذاکرات، اصل برای غربی ها کاهش هزینه های از سرگیری اجرای کامل برجام بود. آمریکا به اشتباه معتقد بود که فشار شدید بر ایران علاوه بر نتیجه، بهایی هم ندارد، اما سیاست «مقاومت فعال» در کنار «قانون اقدامات راهبردی مجلس» دست ایران را بازی کرد و مذاکرات از موضع قدرت انجام شد. . مذاکره کنندگان ایرانی نیز از دستاوردهای قانون مجلس دفاع کردند.

غربی ها آنقدر در مذاکرات از ضرب الاجل استفاده کرده اند که اکنون خالی بودن آن برای همه روشن شده است. ماه گذشته در ژوئن، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی با حضور رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از پوچی تعیین ضرب الاجل و تبدیل برنامه هسته ای ایران در تهدید صحبت کرد و گفت: دولت گفت: اگر تا پایان فوریه در وین توافقی حاصل نشود، مزایای عدم اشاعه برجام از بین خواهد رفت.

آنتونی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) نیز چهار ماه پیش گفته بود که مذاکرات با ایران برای بازگشت متقابل به برجام به مراحل حساسی رسیده است و اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند. توافق. وی به طور غیرمستقیم اعتراف کرد که تعیین ضرب الاجل برای مذاکره ناموفق بوده و این وضعیت به نفع کشور نیست.

چهار ماه بعد، کاخ سفید اعلام کرد توافق وین جزو اولویت‌های این کشور نیست و بر تحولات اخیر ایران متمرکز است. رابرت مالی در آخرین موضع خود، با تکرار این ادعا که “درهای دیپلماسی با ایران باز است”، استدلال می کند که سیاست واقعی واشنگتن جایی بین “دیپلماسی” و “طرح B” (طرح جایگزین) است.

وی روز شنبه در اجلاس گفتگوهای مدیترانه ای در رم گفت: دیپلماسی همچنان راه حل مشکلات ایران است. با این حال، آن کشور در ماه اوت پیشنهاد احیای توافق هسته ای را نپذیرفت و خواسته های خارج از موضوع را مطرح کرد. سپس این دیپلمات آمریکایی اظهار داشت: سیاست واقعی آمریکا در قبال ایران چیزی بین «دیپلماسی» و «طرح ب» است. سیاست سیاه و سفید وجود ندارد.

نماینده ویژه آمریکا در آن جلسه بدون اشاره به زیاده‌روی‌ها و ناتوانی دولت کشورش در تصمیم‌گیری سیاسی برای بازگشت به برجام، گفت که درهای دیپلماسی با ایران باز است اما به دلیل گفته‌های او. ، انتخاب های ایران در مورد خواسته های غیر برجام، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تهدید و گروگان گرفتن آمریکایی ها، رسیدن به توافق در اولویت کاخ سفید نیست.

وی گفت: این در حالی است که مذاکرات پس از ماه‌ها رایزنی فشرده دیپلماتیک در وین به دلیل تناقض در رفتار، تعصبات نادرست، تاخیر در تصمیم‌گیری، زیاده‌روی و درخواست‌های جدید برای گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها متوقف شده است.

تجربه ماه‌ها مذاکره در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و حاضر به انجام اقدامات لازم، معتبر و اعتمادساز نیست. برای رسیدن به توافق نهایی با ایران.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در توئیتی از عدم تمایل آمریکا برای پایان دادن به مذاکرات در وین انتقاد کرد و رفتار کاخ سفید را غیر مسئولانه خواند. وی خواستار به نتیجه رسیدن سریعتر مذاکرات برای رفع تحریم ها شد و تاکید کرد که این مذاکرات نباید با سایر مسائل سیاسی مخلوط شود.

این تا زمانی است که ایران به عنوان یک طرف مسئول، آخرین پیشنهادات خود را برای پایان دادن به مذاکرات ارائه و تاکید کرد که برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات جدی است.

دیدگاهتان را بنویسید