اولین جلسه مشترک اعضای کارگروه مرکزی قوه قضائیه و مجلس برگزار شد


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911142

اولین جلسه مشترک اعضای کارگروه مرکزی و دبیران کارگروه استانی تفاهم نامه قوه قضاییه و شورای اسلامی امروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد. معاون اول قوه قضائیه و معاونان دستگاه های قضایی کشور.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قوه قضاییه، اولین جلسه مشترک اعضای کارگروه مرکزی و دبیران کارگروه استانی تفاهم نامه قوه قضاییه و شورای اسلامی امروز در محل کمیسیون تلفیق شورای اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه، علی نیکزاد معاون اول رئیس جمهور مجلس. شورای اسلامی، رحیمی وزیر دادگستری، صاحب معاون راهبردی قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و معاونان رئیس قوه قضائیه از سراسر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق در این دیدار گفت: بر خود لازم می دانم از رئیس مجلس، نایب رئیس اول، نایب رئیس، وزیر دادگستری و آقای پیرزاده و سایر همکاران قضایی که ارائه کردند تشکر کنم. دلیلی برای برگزاری این جلسه

وی افزود: در چهار دهه گذشته هیچ دوره زمانی به این اندازه اهمیت نداشته است، بنابراین امروزه انجام وظایف تک تک ضابطان نظام اعم از قوه قضائیه، مجریه و مقننه از اهمیت بالایی برخوردار است. “

مصدق با اشاره به تاکید رهبری بر همدلی و همکاری قوای سه گانه گفت: خدا را شاکریم که این همدلی و هم افزایی بین قوای سه گانه در این مدت محقق شد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در واقع رئیس قوه قضائیه از اولین لحظاتی که مسئولیت دستگاه قضایی را بر عهده گرفتند همواره بر هماهنگی قوای سه گانه تاکید داشتند.

مصدق تاکید کرد: امضای تفاهم نامه مشترک با مجلس در بهمن 1400 اتفاق بسیار مبارکی بود، بنابراین در مدت کوتاهی در اواخر اردیبهشت ماه پروتکل اجرای این تفاهم نامه امضا شد و در نهایت هر یک از معاونین کل دادگستری استان به عنوان منشی تعیین و کارگروه استانی مشخص شد.

وی تاکید کرد: طبق اطلاعات دریافتی، این کارگروه ها در اکثر استان ها تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده اند و انشاالله در سایر استان ها نیز به سرعت اقداماتی انجام خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه با طرح این سوال که هدف از این تفاهم نامه چه بوده است، گفت: امروز کل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را یک کل می دانیم، یعنی اگر دایره ای را بپذیریم، پس هستیم. همه در این دایره ما زیر نظر مرجعیت دینی هستیم، بنابراین هر هدفی که دنبال کنیم باید با اعتلای نظام اسلامی منطبق باشد و هر رفتاری در قوه قضائیه، مجریه و مقننه که باعث کم رنگ شدن این هدف شود، آشکارا اراده است. از دشمن

موساداک تاکید کرد: گاهی مسائل مهمی در کشور مطرح می شود که مربوط به دستگاه قضایی است که باید این مسائل به قوه مقننه منتقل شود. بنابراین وقتی چنین ارتباطی وجود نداشت، واقعاً موضوعات به درستی منتقل نمی شد و گاهی اوقات برعکس است.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه خطاب به معاونان کل کشور تصریح کرد: البته همکاران ما نباید به نمایندگان مردم نگاه منفی داشته باشند.

مصدق ادامه داد: برخی از دادستان های جوان فکر می کنند وقتی تلفن نماینده مجلس را جواب نمی دهند به نوعی استقلال قوه قضائیه را تقویت کرده اند که این اشتباه است، بنابراین استقلال جای خود دارد و اجماع جای خود را برای حل مشکلات دارد.

وی در ادامه این جلسه تاکید کرد: در همین جلسه از آقای پیرزاد تقاضا دارم جلسات کارگروه مرکزی را به صورت مستمر و حتی ماهی یک بار تا پایان سال برگزار کنند تا این فعالیت آغاز شود و تکلیف مسائل ما در استان ها این است. مشخص.

معاون اول قوه قضائیه رو به آقای پیرزاد کرد و مجدداً اظهار داشت: این موضوع باید به نتیجه برسد، بنابراین در صورت نیاز تا یکی دو ماه آینده دوباره این جلسه را برگزار می کنیم زیرا این تفاهم نامه بسیار مهم است.

مصدق ادامه داد: همانطور که آقای نیکزاد گفتند، نماینده هیچ ربطی به نتیجه موضوعی که دنبال می کند ندارد. بنابراین اگر چیزی داشته باشد غیرقانونی است بنابراین نماینده از ما می پرسد که چنین اتفاقی برای موکلش افتاده است و ما هم می گوییم رسیدگی می کنیم و رسیدگی می کنیم.

وی تاکید کرد: گاهی نماینده ای از قاضی کیفیت رسیدگی به پرونده خاصی را می پرسد که این موضوع جزو وظایف معاونت نیست چرا که حتی رئیس دادگاه و معاون اول. چون چارچوب این موارد مشخص است.

مصدق گفت: تفاهم نامه منعقده با مجلس خوشحال کننده است و امیدواریم تفاهم نامه مشترکی با دولت منعقد شود.

مصدق همچنین بیان کرد: رئیس جمهور درباره این تفاهم نامه گفت که این کار بسیار خوبی است و دولت باید با قوه قضائیه تفاهم نامه منعقد کند که انشالله این کار را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرده اند و همه ما موظفیم در راستای این سیاست ها گام برداریم.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اکنون وقت آن است که درباره جلسات حوزه و کارگروه مرکزی قوه قضائیه صحبت کنیم و بگوییم مطالبات رهبری از قوه قضاییه چگونه محقق می شود و چه مشکلاتی داریم، گفت: : برخی از مشکلات دستگاه قضایی باید در برنامه هفتم توسعه حل شود و یکی از این مسائل مهم بحث بودجه است.

مصدق با بیان اینکه اداره قوه قضائیه با بودجه جاری بسیار سخت است، تاکید کرد: در مقطعی برای بودجه قوه آستانه ای تعیین کرده بودند که بسیار پایین بود و اگر آن بودجه 50 درصد افزایش پیدا کند هیچ اتفاقی نمی افتد. آستانه اعتبار باید بهبود یابد، بنابراین راه در برنامه هفتم باز است.

وی ادامه داد: در این زمینه بحث هایی در مجمع تشخیص مصلحت پیش آمده و این بحث ها بسیار امیدوارکننده بوده است و امیدواریم این موضوع در مجلس نیز اتفاق بیفتد.

وی در پایان تصریح کرد: ما شخصا به انعقاد این تفاهم نامه امیدواریم به شرط اینکه جلسات مرکزی این کارگروه ها به درستی و مستمر برگزار شود. همچنین انشاءالله نیروهای وظیفه استانی به عنوان نمایندگان استان در این کارگروه، در مورد چالش های پیرامون خود مکاتبه مناسبی با این کارگروه خواهند داشت تا این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید